Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ska jag gå till väga?  (läst 15232 gånger)

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
Hur ska jag gå till väga?
« skrivet: 01 dec-08 kl 11:52 »
Hej.
Jag ska para min tik vid nästa löp (nu i december) och har nu några frågor.
Förut så har jag haft schäfer och även haft fyra kullar,  men då hade jag även hanen och hundarna "skötte" allt själva :-[.
Tiken jag har nu är en riktig "hemma" hund och är aldrig utanför gården. Den blivande "pappan" har varit här och hälsat på och hundarna trivs tillsammans men när vi åker till honom så är min tik måttligt intresserad av honom och snosar mest runt. Nu till mina frågor.
* Med tanke på min "hemmahund" så är det väl bättre att hanen kommer hit när det är dax för  parning eller?
* När i löpet är det dax för parning?
* Hur många gånger ska det paras?
Berätta gärna hur ni har gjort när det varit dax för parning.
Mvh Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Hur ska jag gå till väga?
« Svar #1 skrivet: 01 dec-08 kl 16:15 »
Jag brukar åka hem till hanhunden i de flesta fall. En gång fick jag låna hanen och på några kullar har jag använt min egna hane. Men det brukar vara lugnast att åka till hanen för han är ju hemma där och behöver inte nosa runt och kolla så mycket. Är tiken i höglöp så intresserar hon sig för hanen ska du se.

Vi har brukat hittat nån lugn plats där det inte har varit så muycket att kolla för nån av dem och ofta har vi gått en promenad först så de har fått bekanta sig lite och rasta av sig först.

Jag brukar para 2 ggr med en dag emmellan.

Vilken dag som tiken är i höglöp är väldigt varierande. Har haft tikar som varit i höglöp från 7:e dygent till 14-15:de. Så det får man prova sig fram till. Nån gång har jag åkt till veterinär och gjort ett utstryck men det har varit när jag skulle åka långt eller om tiken vait krånglig att hitta höglöpet på.

Lusa

  • Gäst
SV: Hur ska jag gå till väga?
« Svar #2 skrivet: 02 dec-08 kl 14:10 »
en liten inflik bara.. ju fler gånger du parar desto större chans för fler valpar  :) Så det kan ju vara en fördel att para fler gånger om man vill ha en större kull.

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Hur ska jag gå till väga?
« Svar #3 skrivet: 02 dec-08 kl 14:23 »
Citera
en liten inflik bara.. ju fler gånger du parar desto större chans för fler valpar   Så det kan ju vara en fördel att para fler gånger om man vill ha en större kull.

Nja, det där stämmer inte riktigt.
Min hane parade en tik från Norge 3 ggr. Tikägaren hade långt att köra och ville att det skulle ta sej, men det blev bara fyra valpar. Med ett par andra tikar var det bara parning en gång och den ena fick 11 valpar och den andra 9.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Dulcina

  • Gäst
SV: Hur ska jag gå till väga?
« Svar #4 skrivet: 02 dec-08 kl 19:48 »
Det stämmer visst :P Större chans är det ju. Betyder inte att det alltid är fallet. Men det beror på att tiken inte släpper alla ägg samtidigt. Ju fler parningar desto fler ägg som befruktas, i teorin alltså  ;D

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Hur ska jag gå till väga?
« Svar #5 skrivet: 02 dec-08 kl 20:59 »
Anledningen till att man parar flera gånger är för att det ska finnas levande spermier när tiken har ägglossning. Spermierna lever ju en begränsad tid i tiken. Men man vill inte para för många gånger heller för varje parning innebär ju en risk för både tik och hane. Men om man parar varann dag så finns det levande spermier när det är dags och sen beror det helt på tiken hur många ägg hon släpper. För varje ägg hon släpper som blir befruktat utvecklas det ju en valp.

 

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Hur ska jag gå till väga?
« Svar #6 skrivet: 02 dec-08 kl 21:44 »
Så är det Nettis, men kompisar som har avelstikar och som parat bara en gång har inte märkt av någon skillnad i valpantal. Som du skriver lever spermierna en tid i tiken (tror det är ett dygn) och kompisarna har kanske lyckats träffa exakt rätt tidpunkt.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Hur ska jag gå till väga?
« Svar #7 skrivet: 02 dec-08 kl 22:39 »
Spermierna lever längre än 48 timmar men minns inte hur länge till, är ju lite olika på hanar också. Men de lever i minst 48 timmar normalt. Det blir en viss överlappning där med parning varann dag. För det man vill är ju att det ska finnas pigga spermier just när äggen går för det är bara då de kan bli befruktade.

Antalet parningar har ju därför inget med antalet valpar att göra, det är hur mycket spermier det finns och hur många ägg tiken släpper. Träffar man på exakt tid så behövs bara en parning för att det ska bli en stor kull. Fast sen kan ju alltid foster absorberas så det inte blir så många valpar ändå i slutändan.


Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: Hur ska jag gå till väga?
« Svar #8 skrivet: 04 dec-08 kl 10:57 »
Tack för svaren ;).
Hur märker jag att Tequila(min tik) är i höglöp då?
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Hur ska jag gå till väga?
« Svar #9 skrivet: 04 dec-08 kl 12:01 »
Jo du! Det är inte det lättaste. Jag har ju en egen erfaren hanhund och han gnäller varje vaken timme det är höglöp = alltså lätt för mig när det är hemmatiken eller om jag kan få hem fodertiken hit. Annars brukar jag prova med nån annan hanhund i närheten om det finns nån avelshund bara för att kolla. Annars kan man göra ett utstryck hos veterinär. De kollar då hur cellerna ser ut i slidan i mikroskop, de tar en tops bara och det går rätt fort att avläsa sen. Fast alla veterinärer är inte så jättebra på att avläsa det. Mina är suveräna, ser direkt hur många dagar det är kvar eller om det är för sent redan för höglöp.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Hur ska jag gå till väga?
« Svar #10 skrivet: 04 dec-08 kl 15:02 »
Förstår inte riktigt resonemanget: Risk ju fler parningar med samma hane ???
Som trådskaparen skrev skötte förra hunden det själv, det är liksom naturligt att hålla på 8)

Det är väl framförallt vid ett evigt runtflyttande av hundarna, byte av hane osv, som risken ökar, inte för att de parar sig ett par ggr extra.

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Hur ska jag gå till väga?
« Svar #11 skrivet: 04 dec-08 kl 15:08 »
Hängningen innebär alltid en risk för hundarna. Tiken kan drabas av panik och göra illa både sig själv och hanen. Jag har haft en tik som fick kramp så de satt fast i 2 timmar, det var inte kul. Så därför vill man inte att de ska hålla på att para sig i "onödan".

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Hur ska jag gå till väga?
« Svar #12 skrivet: 07 dec-08 kl 10:14 »
Mina hundar sköter det själv och det har aldrig varit något problem. Funkade bra innan vi började mer intensivavla på hundarna också. Är det vår närvaro som gör hundarna frustrerade?

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Hur ska jag gå till väga?
« Svar #13 skrivet: 07 dec-08 kl 11:42 »
Grejen är väl den att i det vilda skulle hundarna para sig med en flockmedlem som de kände väl. De flesta parningar nu görs ju mellan 2 helt främmande hundar. Ofta sätte man ju in den ena hunden i bilen och sen kör man många mil för att komma till en partner som ska passa ens hund.

Mina egna hemmahundar fixar det lätt och smidigt med bara lite passning och sen att man sitter med dem när de sitter ihop för att lugna dem så de inte försöker dra iväg med varann. De 2 som satt fast i 2 timmar här var en hemmatik men en lånehane som itne varit här så mycket. De känder varandra men han ingick inte i hennes normala flock.

Kharro

  • Inlägg: 99
  • "Livet är för kort för att deppa..."
    • Notzotzon
SV: Hur ska jag gå till väga?
« Svar #14 skrivet: 15 dec-08 kl 22:20 »
Når jag skulle para min första tik så var jag ut på nätet och läste hur mycket som hellst, men då hon var i höglöpet( har ju hunnit lära mig hur hon funkade i löpet under åren) så kom först hanen hem till oss och parade sen åkte vi till han, parade 3 ggr med 1 dag mellan, men det tog sig inte  >:( men dom satt ihop länge, mellan 30 och 45 min, och det märktes att min tik tyckte inte alls om det, å vi var ju med hela tiden och jag stod med henne å pratade lugnt med henne så hon inte skulle ta å gå därifrån så hanen skulle skada sig.
Bor med min sambo och 3 barn 2 katter och 3 hundar(och en änglahund) i ett litet hus på en kulle vid skogens kant med utsikt över åkrarna.

Silverwolf

  • Inlägg: 211
SV: Hur ska jag gå till väga?
« Svar #15 skrivet: 17 dec-08 kl 09:12 »
... men dom satt ihop länge, mellan 30 och 45 min, och det märktes att min tik tyckte inte alls om det, å vi var ju med hela tiden och jag stod med henne å pratade lugnt med henne så hon inte skulle ta å gå därifrån så hanen skulle skada sig.

Jag har märkt av de få gånger vi försökte para våran hund med en "lämplig" hane (av samma ras) så nobbade hon honom bestämt.
Kanske har det mer att göra med att vi tvingar våra hundar parningar de inte tycker är lämpliga, av naturliga skäl, vilket självklart gör parningen svårare.
The strength of the pack is the wolf, and the strength of the wolf is the pack.

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Hur ska jag gå till väga?
« Svar #16 skrivet: 17 dec-08 kl 12:46 »
I naturen skulle våra hundar inte para sig med vem som helst så många av de parningar vi gör är ju helt onarturliga för hundarna. Jag ser i min flock där det är 2 hanhundar och några tikar att tikarna gör skillnad på hanarna. Min äldsta som har varit hos mig sen han var valp skulle få mest med valpar om jag lät dem hålla på själva. Den andra hanen som kom förra året som pensionär som sällskap till min pappa är de måttligt förtjusta i när det gäller. Tikarna kan fräsa åt honom genom staketet även om de är i höglöp. Så om hundarna skulle få välja själva skulle många parningar bli ogjorda eller med en annan hane.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Hur ska jag gå till väga?
« Svar #17 skrivet: 05 jan-09 kl 22:52 »
Nej, det är just det, att vi lägger oss i och bestämmer.
De flesta tikar vill välja själva och väljer då också en partner som inte är för nära besläktad. En ren överlevnadsinstinkt. Nu ska vi lägga oss i allt
I vår ungdomliga okunskap försökte vi para vår chow chow tik. Vi valde partner, for runt och agerade hallick. Hon totalvägrade. Släppte inte någon inpå sig. Så vi lade ner det och hon förblev oparad. Har läst att föreningen gjort en revidering av egenskaperna sedan dess ;) Att låta dem få bestämma mer själva och att bara para på hösten, då de har ett bättre löp. Allt går inte åt fel håll!

pappi747

  • Inlägg: 397
    • Blekinge
SV: Hur ska jag gå till väga?
« Svar #18 skrivet: 08 jan-09 kl 11:30 »
Jag hade väldigt gärna låtit min stora blandis (Pyreneer/Malamute) låtit para sig med en lämplig tik. Hans skärpa, vakt och fina rörelsemönster hade kunnat "få fart" på en lite väl trött ras som Newfoundland eller berner senner t.ex. Han har sunda friska gener och är nyröntgad..
Skulle vara kul om någon/några här ville ge sina synpunkter på det, eller har någon rentav en intresserad tik??

Gunhild

  • Inlägg: 145
SV: Hur ska jag gå till väga?
« Svar #19 skrivet: 05 sep-09 kl 08:26 »
Vår råd givare ang hundar brukar säga att man ska para när hunder slutar löpa. Vi har trotts detta parat på dag 11, 14 efter första blodfläckarna. Ställer tiken upp är det rätt tid. Den senaste parningen parade vi en gång sedan ville ingen av hundarna mer. Det finns ett blodprov man kan ta men det säger inte exakt vilken dag man ska para mend det kan gen en vink. Ska man åka långt för att para kan man ju ta ett test.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

696 gäster, 5 användare
Efwa, addebadde, beekeepern, Hantverkaren, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser