Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Automatisk lucköppnare  (läst 3199 gånger)

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
Automatisk lucköppnare
« skrivet: 11 mar-17 kl 19:00 »
Ja inte julkalendern , utan för ventilation, ja Automatisk fönsteröppnare kanske är vettigare benämning.

Hur som, vid vilken temperatur reagerar dessa?
Och hur mycket orkar de med= Ja hur tunga fönster typ.
« Senast ändrad: 11 mar-17 kl 19:11 av Kontorsråttan »
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Automatisk lucköppnare
« Svar #1 skrivet: 11 mar-17 kl 19:09 »
Ja inte julkalendern , utan för ventilation, ja Automatisk fönsteröppnare kanske är vettigare benämning.
tunga fönster typ.

Hur som, vid vilken temperatur reagerar dessa?
Och hur mycket orkar de med= Ja typ vikt på fönster

De som jag har, billiga från Harald Nyborg, är justerbara med en skruv, där temp-känsligheten enkelt justeras. De orkar säkert 5 kg vardera, kanske mera. Dessutom klarar de numera att sitta ute över vintern utan att ta stryk!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Automatisk lucköppnare
« Svar #2 skrivet: 11 mar-17 kl 19:12 »
Bra input, tack,
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Automatisk lucköppnare
« Svar #3 skrivet: 11 mar-17 kl 19:15 »
Kanske snarare "output" i detta fallet?  ;D
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Automatisk lucköppnare
« Svar #4 skrivet: 11 mar-17 kl 19:16 »
 ;D
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Automatisk lucköppnare
« Svar #5 skrivet: 12 mar-17 kl 10:57 »
Dom knäcks lätt om vinden får tag i lucka så det bra aTT säkra luckan med ett snöre så den inte kan öppnas mer än vad öppnaren tål.

Lindbloms Frö har en nbra variant med dubbla fjädrar till hyfsat pris.

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
SV: Automatisk lucköppnare
« Svar #6 skrivet: 21 nov-17 kl 16:57 »
Jag hakar på denna tråd om automatiska lucköppnare  :). Har sådana som jag har köpt på Willab Garden för ett antal år sedan. Det är så kallat svarta stavar som man skruvar i. Har alltid tagit in dem över vintern men nu kan jag inte skruva loss två av dem. Verkar som de har fastnat. Är det risk att de fryser sönder i vinter? Vi brukar ju inte få så kallt (bor i Småland) men man vet ju aldrig. Tacksam för svar  :)

 

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Automatisk lucköppnare
« Svar #7 skrivet: 21 nov-17 kl 19:03 »
Ush då!! Denna tråden påminner mig om att jag glömt mina ute. Snart får jag veta om de håller för det.

Mvh
Magnus

greenroomer

  • Inlägg: 37
  • Växthusodling / nyttoväxter
    • -
    • Byggande av växthus, från tanke till handling
SV: Automatisk lucköppnare
« Svar #8 skrivet: 03 dec-17 kl 17:00 »
Enligt min erfarenhet så klarar lucköppnarna en hel del påfrestningar. Jag har aldrig haft problem med dessa fast jag låtit dem stå kvar över vintern. Däremot vet jag inte hur mycket tyngd de orkar lyfta, mina luckor står i gavlarna så öppnarna behöver inte lyfta hela fönstertyngden på detta viset. En annan fördel med att ha luckor i gavlarna är att man inte behöver ta hål i taket.
Bättre att ha det ungefär rätt än exakt fel
Besök gärna min lilla växthusblogg: www.greenroomer.blogspot.com


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

830 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, Palle500, Be, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser