Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dieselbil  (läst 7162 gånger)

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
Dieselbil
« skrivet: 21 jan-10 kl 23:37 »
Kan jag rekommendera detta kit till min brors BMW-diesel?

"Allt fler väljer att förbättra sin dieselbil med diesel tuning. Man får ökad effekt och samtidigt reducerad förbrukning. Bilen får en effektkurva som mer liknar bensinbilar och man undviker typiska "hål" i effektkurvan från låga varvtal."

någon som provat?

http://www.tuningstyling.se/

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Dieselbil
« Svar #1 skrivet: 21 jan-10 kl 23:45 »
Finns det en förklaring om hur det fungerar?  Jag skulle vara tveksam tills jag fick en förklaring på hur det skulle fungera, som jag dessutom kunde förstå. Eller verkligt opartiska tester.

Är det en grunka som skulle passa vilken motor som helst, lyfter jag på ögonbrynen.
Borde inte finessen redan finnas från fabrik, om den nu är så bra?

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Huggorm

  • Gäst
SV: Dieselbil
« Svar #2 skrivet: 21 jan-10 kl 23:57 »
Jo, det skall funka. Om just det där fabrikatet är bra vet jag inte, men det finns andra som åtminstone fungerar mycket bra. Bilar tillverkas för att kunna gå på olika kvaliteter av diesel, men det behövs inte i Sverige eftersom våran diesel är relativt bra. Då kan man anpassa motorstyrningen till att gå på exakt den diesel man tankar, och då går motorn bättre och drar mindre soppa. Dessutom kan man ändra motorns karaktär inom vissa gränser, och få motorn att kännas piggare än den är. Det kan vara snabbare gaspådrag till exempel, dagens bilar görs ju med lite fördröjning mellan att gaspedalen trampas ner till att det börjar sprutas in bränsle, allt för att spara bränsle och miljö.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Dieselbil
« Svar #3 skrivet: 22 jan-10 kl 00:09 »
Är det en ny grej?

för sa 20 år sedan hade vi Mercedes diesel men jag har inte sett detta kit.

Huggorm

  • Gäst
SV: Dieselbil
« Svar #4 skrivet: 22 jan-10 kl 00:33 »
Är det en ny grej?

för sa 20 år sedan hade vi Mercedes diesel men jag har inte sett detta kit.

Har väll funnits i tio år kanske. Förr hade dieselbilar mekaniska dieselpumpar och då fanns ingen elektronik att justera. Då fick man vrida upp mängden diesel som sprutades in i stället om man ville ha mer kraft, men det resulterade ju i svarta rökmoln. Man ser fortfarande dieselbilar som är helt svarta på bakluckan, inte sällan körd av någon 18-årig bondlurk med kepsen på sned, dubbla snusprillor inne och en hel klase wunderbaums i backspegeln.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Dieselbil
« Svar #5 skrivet: 22 jan-10 kl 00:36 »
n. Man ser fortfarande dieselbilar som är helt svarta på bakluckan, inte sällan körd av någon 18-årig bondlurk med kepsen på sned, dubbla snusprillor inne och en hel klase wunderbaums i backspegeln.

 ;D ;D ;D ;D

Så illa var det inte i vår bil  ;D ;D ;D räckte med en Wounderbaum

Vargerik

  • Gäst
SV: Dieselbil
« Svar #6 skrivet: 22 jan-10 kl 06:46 »
Ja, kanonbra grejer! Men det finns flera sätt att göra det på, jag bytte ut styrprogrammet i motorstyrningen, det kit du hänvisar till sätter man dit som ett "bihang" till den vanliga boxen. Den fungerar säkert, men för säkerhets skull rekommenderar jag att satsa på ett erkänt märke, t.ex KCR. Jag betalde 2500 för mitt mjukvarubyte, bilen blev lite snålare men mycket kraftfullare.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Dieselbil
« Svar #7 skrivet: 22 jan-10 kl 09:36 »
Anledningen till att inte dieselbilar går så bra från fabrik som de gör när en sån där anordning är monterad är att de i så fall inte skulle ha en chans att uppfylla avgaskraven och att motorns livslängd påverkas.

Med ett tidigare insprutningsläge, som ger bättre verkningsgrad och sänkt bränsleförbrukning, så ökar kväveoxid (NOx)-utsläppen kraftigt och dessutom finns risken att det uppstår kraftigare "dieselknackningar" än vad motorkonstruktören har räknat med, det kan gå hårt åt t ex topplockspackning och vevlager. Och med tanke på hur mycket kväveoxider en diesel ändå får släppa ut (gränsvärdet ligger 8 eller 16 gånger högre än för en bensin- eller etanolbil av samma årsmodell) så är det högst oansvarigt att vidta åtgärder som ökar de utsläppen ännu mer!

Ett sånt där "kit" brukar ofta också öka maxbränslemängden, eventuellt styr det också upp laddtrycket på turbodieslar. Det medför visserligen ökad effekt och ökat maxvridmoment men det leder också till rejäla sotutsläpp och allmänt högre motorbelastningar.

Så jag avråder bestämt från att installera såna där prylar, åtminstone så länge leverantören inte kan styrka att motorns/bilens avgascertifiering fortfarande gäller efter modifieringen och att han tar över hela produktansvaret beträffande avgasutsläpp och eventuella motorskador. Tänk också på att ändringar av motorn som kan påverka avgasutsläppen egentligen är förbjudna på bensinbilar från 1976 och framåt samt på dieselbilar från 1989 och framåt.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Dieselbil
« Svar #8 skrivet: 22 jan-10 kl 14:04 »
Halaj!

Goda rön av torbjörn, men jag vill göra ett tillägg.
Det handlar lite om vad för skit man vill släppa ut.
Hur man än manipulerar mappningen har man ett samband som man inte snackar bort.
Sot och NOx står i motsatsförhållande.
Mycket NOx ger lite sot och tvärtom.
Så pest eller kolera; vill du släppa ut cancerogena sotpartiklar eller NOx?

tillägg: för en given bränsleförbrukning och uteffekt naturligtvis.

//T
« Senast ändrad: 22 jan-10 kl 14:06 av Tapio »

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Dieselbil
« Svar #9 skrivet: 22 jan-10 kl 20:24 »
Hej!
Jag har köpt ett liknande till min dieselbil, det ger inte mycket bränslebesparing men du får ett större vrid på lägre varv.

Det ger inte ökade utsläpp om du inte förändrar ditt körbeteende. Men med ett beteende där du utnyttjar det ökade vridmomentet så sparas bränsle (minskade koldiutsläpp)

Kväveoxiderna ökar inte. Med partikelfilter ökar inte partikelusläppen heller!!

Dock tycker jag du ska köpa ett lite "pålitligare" fabrikat, jag "dammsög" marknaden och fastnade för KCR.

Detta sätt att optimera din dieselmotor kallas allmänt att "KCR-a" den. Du gör inga ingrepp i bilens programvara, vare sig turbotryck eller annat.

Ju äldre bilen är ju mer optimeringspotential finns det.
MVH
PS om jag byter bil kommer jag att "KCR-a" den nya oxo!! DS

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Dieselbil
« Svar #10 skrivet: 22 jan-10 kl 20:53 »
Tack så mycket för svaren. Nu vet jag lite mera.  :D

Sen undrar jag vilket är snällast mot naturen. Diesel eller bensin?
Med tanke på att vi så småningom ska byta bil till en bättre begagnad. ( När vi kört slut på vår gamla bensinare)

Fast svaret fick jag nog här ovan.

"Och med tanke på hur mycket kväveoxider en diesel ändå får släppa ut (gränsvärdet ligger 8 eller 16 gånger högre än för en bensin- eller etanolbil av samma årsmodell)"
« Senast ändrad: 22 jan-10 kl 21:11 av getalina »

backstugan

  • Inlägg: 129
    • Småland
    • Avkopplad.se
SV: Dieselbil
« Svar #11 skrivet: 22 jan-10 kl 21:06 »
Sen undrar jag vilket är snällast mot naturen. Diesel eller bensin?


Diesel!

Nyare dieslar drar mindre, så även om diesel släpper ut något mer än motsvarnade mängd bensin så blir netto effekten bättre med diesel.

Äldre dieslar kan du oftast köra på RME, utan att garantier etc ifrågasätts, vilket ger ännu bättre "miljö effekt". (I stort sett alla dieslar kan köras på RME, men man ska kolla upp vilka slangar och packningar man har, RME kan lösa upp vissa sortes gummi, men det är oftast lätt att byta). VW före 2005 är ett bra val! ( http://www.biodieselnow.com/general_biodiesel_21/b/general_biodiesel/archive/2009/01/05/can-i-use-biodiesel-in-my-volkswagen-tdi.aspx )
Det finns 10 sorters människor; De som kan räkna binärt, och de som inte kan.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Dieselbil
« Svar #12 skrivet: 22 jan-10 kl 21:20 »
Unblended and untreated biodiesel begins to gell near freezing. Thickened fuel can starve the fuel injection pump, clog the fuel filter and atomize poorly when forced through fuel injectors.

Att den 20% biodieslen  tjocknar vid frystemperatur och sätter igen systemet borde väl kunna lösas med någon kemikalie som tillsättes i tanken..

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Dieselbil
« Svar #13 skrivet: 22 jan-10 kl 22:24 »
Det får vara riktigt kallt om en 20% biodieselinblandning ska ställa till problem.
Själv kan jag blanda ren rapsolja i dieseln till ca 1/3 när det är -10 grader (har inte haft kallare väder när jag startat)  Varmkör bilen en stund lugnt innan du gasar på eller ha motorvärmen på ett tag före kallstart.

Nyare bilar får inte innehålla delar som inte tål biodiesel. 
När man blandar i biodiesel, kan en massa skräp lösas upp, men det är övergående och bränslefiltret kanske får bytas.

Finns det inte några % biodiesel i all diesel?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Dieselbil
« Svar #14 skrivet: 22 jan-10 kl 23:17 »
Unblended and untreated biodiesel begins to gell near freezing. Thickened fuel can starve the fuel injection pump, clog the fuel filter and atomize poorly when forced through fuel injectors.

Att den 20% biodieslen  tjocknar vid frystemperatur och sätter igen systemet borde väl kunna lösas med någon kemikalie som tillsättes i tanken..

Den typ av bränslen som det där gäller är rena, oförestrade vegetabiliska oljor (t ex rapsolja). Men sådana säljs inte som biodiesel i civiliserade länder, utan t ex här i Sverige är det vanligtvis RME (rapsmetylester) man menar med biodiesel, och den har lika bra köldegenskaper som fossil dieselolja.

Det enda fall jag har hört talas om från säker källa om delar i bränslesystem som inte tål RME är membranet till förpumpen i äldre Bosch radinsprutningspumpar. Men det gäller enbart då förpumpen är en membranpump (den ser ut som en mekanisk bränslepump på en gammal bensinmotor med förgasare, och har en utstickande spak för handpumpning). Om förpumpen är en kolvpump så är det ingen risk för sådana problem.

Sedan lär man väl få räkna med samma problem som när man går över till E85 i en gammal bensinbil, nämligen att det nya bränslet löser upp en del avlagringar som det gamla har lämnat efter sig. Det kan dels leda till stopp i bränslefilter och dels kan det leda till bränsleläckage - t ex om bränsleslangarna är gamla, porösa och söndervittrade, och det bara är ett tjockt lager hartsavlagringar på insidan som hindrar dem från att läcka som såll. Men så dåliga slangar och andra komponenter borde ändå ha bytts för länge sen, man ska bara vara glad att få reda på hur dåliga de verkligen är!
« Senast ändrad: 22 jan-10 kl 23:23 av torbjorn »

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Dieselbil
« Svar #15 skrivet: 23 jan-10 kl 00:44 »
Utan att veta exakt vad jag talar om när det gäller dieselmotorer antar jag att en modern common-raildiesel med datorstyrd insprutning kan förändras ganska mycket genom att byta databox eller haka på extramoduler. Efter att ha arbetat en massa år med både elektroniska styrsystem och förbränningsteknik tror jag också det finns en möjlighet att rätt "magiska låda" faktiskt kan ge både bättre gång i motorn och lägre bränsleförbrukning samtidigt som avgasvärdena MINSKAR!

Nu arbetade jag förvisso med gasformiga kolväten (propan/butan) i värmepannor men det finns garanterat vissa likheter.  Att få en gasbrännare att ge fina avgaser är inte speciellt svårt om man nöjer sig med de driftförhållanden som råder i den vardagliga verkligheten. Det kniviga är att klara diverse sällsynta men fullt sannolika ytterligheter som myndigheterna kräver för att produkten ska bli godkänd. På gasolsidan föll det sig så irriterande illa att produktionsexemplaren måste justeras till att vara tjuriga i kallstarter och ganska känsliga för störande vindpustar för att klara en del av de högst ovanliga ytterligheterna.

Vad jag vill säga med detta är att det mycket väl kan förhålla sig likadant med bilmotorer och att en insprutningsbox som optimerats för vardagliga bränslen och driftförhållanden faktiskt kan gå bättre än det typgodkända produktionsutförandet. Att man sedan inte FÅR ändra på prylarna ens till det bättre är förstås en helt annan sak...
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

ollebolle

  • Inlägg: 673
SV: Dieselbil
« Svar #16 skrivet: 23 jan-10 kl 10:49 »
När det gäller RME är det på sin plats med en liten varning.
I tanken kan bildas sega "dieselormar" som kan få svårt att ta sig till filtret.
Förrförra sommaren råkade jag ut för dieselstopp på två olika segelbåtar. Stoppet orsakade på den ena helt stopp och löstes med att blåsa tillbaka till tanken med en pump från grovfiltret. Den andra lossnade själv.

 

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Dieselbil
« Svar #17 skrivet: 23 jan-10 kl 15:31 »
Hej!
Jag tror det är partikelfiltren som inte klarar av 100% RME.
Nästan all diesel innehåller 5% RME.

Om vi antar att de flesta forskarna har rätt så är det koldioxidutsläppen som ska minska mest, då är en dieselbil mer rätt än fel, körd på RME är det ännu mer rätt!!

En fråga; hur mycket "skit" släpps ut av fyrverkerier per år?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Dieselbil
« Svar #18 skrivet: 23 jan-10 kl 16:03 »
Skulle vi öka RME inblandningen till ca 10% i all diesel, skulle det gå åt ungefär så mycket RME som går att uppbåda, utan att ta fill fulmetoder som palmolja. Ingen motor skulle må sämre, snarare tvärtom, och vi skulle minska så mycket CO2 som vi är kapabla till för tillfället, när det gäller dieselmotorer.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Dieselbil
« Svar #19 skrivet: 24 jan-10 kl 06:43 »
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5203803.ab
Kopierar in texten här i fall de tar bort artikeln senare.

Du kan ha ett monster – i tanken


Roland Anderberg trodde inte sina ögon.

I reservdunken låg ett gult stinkande monster.

– Jag har aldrig varit med om något liknande. Jag brukar kalla den för monsterbakterien.

Roland Anderberg äger företaget Kronobryggan, som jobbar med att bekämpa dieselbakterier.

En kund ringde och behövde hjälp med att rensa en reservdunk för diesel.

Inne i dunken låg ”monstret” – en 15 centimeters gul svampliknande klump.

Roland Anderberg har under sina år aldrig sett något liknande.
Trodde det var en svamp

– Jag trodde först att han hade stoppat ned en trasa eller tvättsvamp i tanken. Men när den flöt ut tog jag en trästicka och petade på den. Och den var mjuk som en svamp, säger Roland Anderberg till aftonbladet.se

”Monstret” hade legat i dunken i ett och halvt år och växt till sig.

– De bakterier som växer i diesel är vanliga jordbakterier som finns överallt. Och om det bara kommer in lite vatten i tanken så kan bakterien börja växa, säger Roland Anderberg.

Dieselbakterier lever av kolet i dieseln, samt biotillsatser som rapsolja och sojaolja, som även gör det lättare för bakterien att växa till sig.
Kostar pengar

Och dieselbakterier i bränsletankar hos båtar, lastbilar och traktorer är ett allt större problem.

Speciellt för åkeri- och jordbruksbranschen där skador från bakterierna kan kosta mycket pengar.

–Normalt blir det ett svart slam som flyter runt i tanken. Det täpper igen bränsletillförseln. Sedan är problemet att bakterien etsar sönder metallen i bränslepumpar vilket kan leda till haveri. Det kan kosta mycket pengar att fixa samt förlorad inkomst, säger Roland Anderberg.

De som drabbas kan behöva rensa tanken.




 


Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 5 användare (2 dolda)
Bokohammare, xaelanar, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser