Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avbrutet horn på getabock  (läst 2317 gånger)

stefankanders

  • Inlägg: 5
    • Västmanland
Avbrutet horn på getabock
« skrivet: 02 mar-19 kl 18:02 »
Vår 7-åriga getabock av rasen Göinge hittade vi idag med avbrutet horn. Vad ska vi göra? Lite panik och oro hos oss.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Avbrutet horn på getabock
« Svar #1 skrivet: 03 mar-19 kl 12:35 »
Hej!
Jag kan trösta dig med att det förmodligen ser värre ut än vad det är, speciellt om han är vit.
Är hornet helt av, och isf hur nära huvudet? Är horntappen avbruten också, så att det bokstavligt talat är hål i huvudet på honom?
Första gången det hände en av mina bockar blev jag fullständigt panikslagen och väntade otåligt och slängde mig på telefonen när det ääääntligen blev veterinärens telefontid. Jag tänkte att veterinären skulle komma farande det fortaste hon kunde, bedöva och söva bocken och göra ett bandage enligt alla konstens regler :) . Men icke, hon konstaterade lugnt att det där var ganska vanligt på den tiden korna fick ha hornen kvar...och så instruerade hon mig hur jag själv skulle bandagera hornbrottet. Såhär skulle jag göra:
Om det fortfarande blödde skulle jag ta balsnöre eller motsvarande och linda i 8:or runt båda hornen för att stoppa blödningen.
Först en "bakterieätande" Sorbact-kompress (finns på apotek) över själva såret/brottytan.
Sedan en bit bebisblöja eller dambinda för att suga upp blodet.
Till sist en bra tejp för att tejpa fast bandaget vid det kvarvarande hornet; silvertejp, pakettejp eller tejpens Rolls Royce ångspärrstejp (typ T-flex).

Jag gjorde efter ett par försök bandaget färdigt direkt och tejpade ihop det, som en "hylsa" att trä över hornbrottet. Sedan tejpade jag fast det vid det andra hornet. Förstås behövs en person till hjälp som håller bocken still under tiden. Byt bandage ett par gånger i veckan till att börja med. Det är en bra årstid just nu, eftersom det inte blir en massa fluglarver i såret, som det skulle blivit när det är varmare.
Risken, om horntappen är av och det är hål i huvudet på bocken, är att han får bihåleinflammation, och det är dödligt hos getter till skillnad från hos människor. Det märks på att han får feber och verkar ha våldsam huvudvärk. Då finns inget att göra, antibiotika hjälper sällan.
Men om det läker som det ska, kommer han kunna leva ett helt normalt liv!

Se nu till att skilja av honom från trätobrodern som orsakat hornbrottet, för annars kommer läkningen bli mycket svårare!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

stefankanders

  • Inlägg: 5
    • Västmanland
SV: Avbrutet horn på getabock
« Svar #2 skrivet: 03 mar-19 kl 15:38 »
Hej.

Stort tack för mycket vänligt brev och bra tips och råd. Just nu så lever bocken fortfarande med bandage runt skadan. Det har slutat blöda och han äter och dricker. Det som oroar är en ev. infektion. Vi byter bandage i morgon och lägger på Sorbactkompress. Vi ska tempa var dag och bevaka ev. temphöjning. Fortsättning följer . . .   Stefan

stefankanders

  • Inlägg: 5
    • Västmanland
SV: Avbrutet horn på getabock
« Svar #3 skrivet: 10 mar-19 kl 17:07 »
Hej. Solen skiner ute och inne lever August med sitt avslagna horn. Ett problem är att Sorbact-plattorna fastnar hårt i såret. Vi blöter som du skrev med jodopaxvatten, men såret går upp och det blöder. Har du något tips? Låta det vara öppet innan vi sätter på bandage igen, med risk för bakterier? Hans temp ligger på 38,5 - 39 grader konstant.  Hälsningar Stefan och Kattis

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Avbrutet horn på getabock
« Svar #4 skrivet: 11 mar-19 kl 20:02 »
Om kompressen torkar fast blöder det alltså inte längre? Inga tecken på infektion, typ varbildning eller så?
Om såret är så pass torrt går det kanske att sluta använda Sorbact-kompresserna och bara ha ett vanligt bandage med blöja/binda.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

stefankanders

  • Inlägg: 5
    • Västmanland
SV: Avbrutet horn på getabock
« Svar #5 skrivet: 12 mar-19 kl 09:46 »
Hej. När vi lägger om blöter vi upp Sorbact med jodopaxvatten. Trots det måste vi försiktigt dra loss bandaget med följd att det blöder. Inget var och det är fint rött blod. Det gör lite ont så han klagar. Nu har vi köpt siliconnät att lägga under Sorbacten. Vi kämpar på!

stefankanders

  • Inlägg: 5
    • Västmanland
SV: Avbrutet horn på getabock
« Svar #6 skrivet: 28 apr-19 kl 11:54 »
Hej i vårsolens glans. Här skiner solen inne också. August med sitt enda hor numera klarade sig från infektion. Vi får se hur det går i framtiden med ett stort horn. Kommer han att fastna i någon av de andra bockarnas hor? Framtiden får utvisa hur det går. Just nu mår han utmärkt bra i den gröna hagen i stället för boxen under 6 veckor med bandage,

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Avbrutet horn på getabock
« Svar #7 skrivet: 29 apr-19 kl 12:32 »
Kul att höra att det gått bra för honom  :D !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser