Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mina kikärtor blommar och bär frukt!  (läst 24496 gånger)

padus

  • Inlägg: 125
    • Skåne
Mina kikärtor blommar och bär frukt!
« skrivet: 08 jul-12 kl 23:32 »
Jag har under en längre tid funderat på att odla kikärtor, och om man skulle kunna få någon frukt av dom. För att inte tala om hur bra de skulle klara klimatet.

I mars gjorde jag slag i saken och planterade ett gäng kikärtor i en delad filmjölkskartong. Dom växte fantastiskt fort, säkert en halv cm per dag. När jag i maj planterade om dom för andra gången hade jag en fantastiskt fin, nästan mörkgrön stjälk på ca 35 cm. Dock åkte jag iväg i tre veckor och när jag kom hem igen möttes jag av 8 döda plantor. Tragiskt... Men då slog det mig att jag av ren nyfikenhet hade planterat en liten planta i en något sandig rabatt. Och visst fanns den kvar! Den grodde samtidigt som den 35 cm höga plantan, men var endast 3 cm hög. Men oj, så robust den var. Snabbt grävde jag upp den och satt den i en kruka. I jorden blandade jag ner lite gräsklipp (kanske helt fel, har inte en aning om vad jag gör egentligen) och aska från vedspisen. Jag planterade även några kikärtor tillsammans i en större kruka och blandade där jorden på samma sätt.

Nu har två månader gått sedan dess och mina kikärtor frodas! Dom står alltid ute och jag vattnar bara när nöden kräver det. Idag besökte jag dom och upptäckte till min stora förvåning att dom blommade allihopa och en av dom ( den jag grävde upp ur rabatten i maj, som förgrodde inomhus i mars) bär frukt.
Nu funderar jag på hur pass vanligt detta är i Sveriges långa land, att kikärtor bär frukt och mår relativt bra?

Det kanske kan passa bra att även skriva precis vad man vill om kikärtor i denna tråd. Alla tankar och funderingar i ämnet är välkomna!

Svårt att svara på utan bilder såklart... Så här kommer några.


kikärtor i kruka

fruktbäraren
« Senast ändrad: 08 jul-12 kl 23:38 av Environ »

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Mina kikärtor blommar och bär frukt!
« Svar #1 skrivet: 09 jul-12 kl 00:20 »
Vad kul att det gick bra. Vad jag har hört så är det vanligt att de funkar. har en granne som odlade förra året.

Vad jag har hört så är anledningen till att det inte är så många som odlar det att de inte ger så stor avkastning som andra sortens bönor/ärtor  ??? som är bättre passade för vårt klimat. Rätta mig om jag har fel.

Hoppas du får äta lite kikärtor :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

padus

  • Inlägg: 125
    • Skåne
SV: Mina kikärtor blommar och bär frukt!
« Svar #2 skrivet: 09 jul-12 kl 01:01 »
Vad kul att det gick bra. Vad jag har hört så är det vanligt att de funkar. har en granne som odlade förra året.

Vad jag har hört så är anledningen till att det inte är så många som odlar det att de inte ger så stor avkastning som andra sortens bönor/ärtor  ??? som är bättre passade för vårt klimat. Rätta mig om jag har fel.

Hoppas du får äta lite kikärtor :)


Visst är det kul! Blev alldeles lyrisk när jag såg plantan som bar frukt!

Jag hade fått intrycket, från andra trådar, att det knappt var möjligt att ens få dom att blomma. Det var ju bra att jag hade fel i min uppfattning, det ger ju hopp för en större skörd nästa år! Men visst är det så att de inte är anpassade till vårt klimat direkt. Det enda jag egentligen vet om kikärtor är att de odlades längs nilens flodbäddar när vattnet var lågt. Det talar ju liten om klimatet den frodas i.

Och kikärta kan du ge dig på att jag ska äta, och smaka ska det! även om det bara blir ett fåtal.

Så till nästa fråga, någon som vet hur jag gör när det ska skördas? Jag är praktiskt sett helt novis på området. Kan jag äta dom färska direkt från baljan (det heter väl så?) eller måste jag göra något innan? Jag vet att många andra baljväxter går hur bra som helst att äta direkt, men just kikärtor har jag ingen aning om!

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Mina kikärtor blommar och bär frukt!
« Svar #3 skrivet: 09 jul-12 kl 06:22 »
Jag sådde kikärter direkt utomhus en gång, bara för att testa. Det gick jättebra, de växte fint och gav lite skörd, men inte var det mycket inte. Tror jag sådde dem lite sent på säsongen, man kanske får större skörd om man försår och sedan planterar ut. Det var helt vanliga kikärter från ICA, typ.

Vore kul om nån tog fram kikärter som funkar i vårt klimat!

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Mina kikärtor blommar och bär frukt!
« Svar #4 skrivet: 09 jul-12 kl 08:32 »
Förmodligen finns det sorter med olika lång växtsäsong, så att man kan finna sorter som är bättre anpassade till ett nordiskt klimat. Men medan det finns ett visst (om än begränsat) intresse att odla sojabönor kommersiellt i Sverige, så är intresset att odla kikärtor kommersiellt = o! Man kan inte konkurrera med de importerade, och det finns inte samma problem/möjligheter med GMO, som med soja.

Hilde

  • Inlägg: 235
    • Dalarna
SV: Mina kikärtor blommar och bär frukt!
« Svar #5 skrivet: 10 jul-12 kl 12:14 »
Jag har också odlat kikärtor för några år sedan.
Jag var inte beredd på att de skulle bli så stora dock.
Vi åt dom färska.  :)
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

padus

  • Inlägg: 125
    • Skåne
SV: Mina kikärtor blommar och bär frukt!
« Svar #6 skrivet: 12 jul-12 kl 13:40 »
Tack för alla bra svar!
Jag ska definitivt äta minst en färsk kikärta denna säsongen!

marymae

  • Inlägg: 1552
    • Västerbotten
    • Det jag tänker
SV: Mina kikärtor blommar och bär frukt!
« Svar #7 skrivet: 14 jul-12 kl 11:07 »
Låter kul! Nästa år blir det kanske ett test av detta.
elliha.blogspot.com

hånung

  • Gäst
SV: Mina kikärtor blommar och bär frukt!
« Svar #8 skrivet: 05 aug-13 kl 13:44 »
Om nu kikärtor odlas vid Nilens strand så borde det väl gå att odla vid någon å eller liknade sup mark ?
« Senast ändrad: 05 aug-13 kl 13:54 av håning »

padus

  • Inlägg: 125
    • Skåne
SV: Mina kikärtor blommar och bär frukt!
« Svar #9 skrivet: 04 dec-13 kl 12:37 »
Om nu kikärtor odlas vid Nilens strand så borde det väl gå att odla vid någon å eller liknade sup mark ?

Ja, det är ju en bra tanke! Jag har under detta året odlat ett 20-tal plantor i en bänk med väldigt mullrik jord. Det har gått väldigt bra förutom att jag har svårt att hålla mig hemma. Jag har tagit utsäde i år igen, så nästa säsong blir det år tre med egna kikärtor. Färska är dom inte så goda som förvällda måste jag säga. Speciellt gott är att koka dom lätt och mosa med persilja och kallpressad olja av valfritt slag. Men jag rekommenderar ekologisk raps eftersom den är odlad i sverige.

Mina 20 plantor har fått trängas ganska mycket på den begränsade ytan, 1m x 1,2m. Skulle jag odla likadant igen så hade jag haft 10 plantor på den ytan med ett litet galler runt som dom kan klänga lite på. Det tycker dom är roligt och mår dessutom bra av. Utan andra kläng-möjligheter och med brist på plats så trasslar dom ihop sig och skapar ett virrvarv som är omöjligt att ta sig igenom utan att skada plantorna.
Skulle jag däremot odla med en annan metod så skulle jag odla dom i rader i en lätt nergrävd fåra. Med ca 30 cm mellan plantorna minst.
I växtzon superb där jag odlat i två år växer kikärtan väldigt bra och ger frukt långt in i september/oktober. Vatten behöver den dock så se till att vattna vid torka. Under kommande år kommer odlingen istället ske i zon 3, så vi får se hur det går. Bra skulle jag tro, med tanke på att torkan inte är lika omfattande här.

Hoppas fler försöker sig på kikärtor! Det är en väldigt vacker växt med små vita blommor som kommer om och om under JAS månaderna. Dock är det lite pill med skörden eftersom den är precis som andra baljväxter, plocka mer, få mer. Speciellt så är det med kikärtan som säkert ger tiofallt mer om man ser till att plocka mogna baljor. Dessutom är det en kikärta per balja som gäller. Har du plats och tid så är kikärtor kul att odla!
Släng några på backen och se vad som händer, det måste ju inte bli bra!

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Mina kikärtor blommar och bär frukt!
« Svar #10 skrivet: 04 dec-13 kl 13:06 »
Tack för tipset, ska testa i framtiden  :)
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Mina kikärtor blommar och bär frukt!
« Svar #11 skrivet: 04 dec-13 kl 13:36 »
Hur kan man komma på tanken att resa bort i veckor om man odlar nånting? Om jag haft en sån stark bortlängtan skulle jag försöka hålla sig borta  o:)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

padus

  • Inlägg: 125
    • Skåne
SV: Mina kikärtor blommar och bär frukt!
« Svar #12 skrivet: 04 dec-13 kl 16:33 »
Hur kan man komma på tanken att resa bort i veckor om man odlar nånting? Om jag haft en sån stark bortlängtan skulle jag försöka hålla sig borta  o:)

Det har du kanske rätt i. Nu kan både du och jag gotta oss i att jag är borta då!

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Mina kikärtor blommar och bär frukt!
« Svar #13 skrivet: 23 mar-14 kl 09:38 »
Jag provade kikärtor för första gången förra året, vanliga från affären, zon 4. Det gick bra fast dom blev små. I år skall jag så en sort som heter Black Kabouli från Föreningen Sesam. Dom skall vara utvecklade för att tåla kallare jord och frost, och odlas som vanliga ärtor.

 

padus

  • Inlägg: 125
    • Skåne
SV: Mina kikärtor blommar och bär frukt!
« Svar #14 skrivet: 23 mar-14 kl 13:30 »
Jag provade kikärtor för första gången förra året, vanliga från affären, zon 4. Det gick bra fast dom blev små. I år skall jag så en sort som heter Black Kabouli från Föreningen Sesam. Dom skall vara utvecklade för att tåla kallare jord och frost, och odlas som vanliga ärtor.

Det lät ju intressant!
Vill gärna veta hur det går senare!


MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Mina kikärtor blommar och bär frukt!
« Svar #15 skrivet: 23 mar-14 kl 14:02 »
Skall försöka komma ihåg att berätta om hur det går med den sorten. Hoppas du också skriver om hur det går med dina.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Mina kikärtor blommar och bär frukt!
« Svar #16 skrivet: 07 jul-19 kl 09:22 »
Hittade den här gamla tråden.
Hur har det gått för er med kikärtorna. Ni verkar ha glömt att uppdatera oss.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

364 gäster, 2 användare
von tratt, Hardis

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser