Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur säga till att en valp håller på att bli förstörd?  (läst 13349 gånger)

Snoken

  • Gäst
Har ett kompispar som just skaffat sin egna första valp, av en ras som jag inte skulle rekommendera som första hund, men iallafall. Hunden är tänkt att användas till grytjakt och liknande (är avlad som trädskällare). Nu är hunden fyra månader gammal och dom är ALLDELES för hårda med den. Dom har fått för sig att man måste vara väldigt hård mot den här rasen, annars får man ingen ordning på den. Men dom är för hårda och hunden är rädd för isynnerhet husse. Korrigeringarna kommer i helt fel ögonblick och belöningar har jag aldrig sett eller hört när hunden faktiskt försöker göra rätt.
Den har ingen egen liggplats inne utan tvingas lägga sig varhelst dom ber om det, och där ska den ligga i timtal tills den får lov att gå därifrån, såna krav ställde dom från början och ingen som helst inlärning i saken utan skrik och ordentliga nackskinnsnyp då hunden går bort (som ju en liten valp gör efter kort tid).
Tränings- och motionsmässigt har dom också gått ut stenhårt, upp mot två timmars skogspromenader direkt dom fick hem hunden och nu joggar dom redan med den på asfalt i flera kilometer. Hunden är otroligt uppstressad, inte tränad i passivitet eller socialtitet alls, överhuvudtaget inget sånt man brukar göra med små valpar, den kan inte sitta på kommando eller vänta på lov för något.
När den skäller på något som man själv inte alls ser vad är (spöken) så får hon däremot jättemycket beröm, för jakthundar ska ju skälla enligt ägaren. I höst ska hunden med på långa jaktresor med jakt hela dagarna (inte ens ett år gammal då alltså).
I mina ögon och öron bara skriker det FEL FEL FEL FEL om ALLT dom gör, och jag vet inte hur tusan jag ska lägga fram något utan att dom tar illa upp. De har redan sagt att dom inte vill ha tips och råd från andra, dom "kan" själva och får bara höra en massa skit om att dom skaffat fel ras. Nu är iallafall hunden anmäld till valpkurs och där hoppas jag det framgår vilken behandling den får hemma så kursledaren kan korrigera...  :-\
Eftersom jag ändå är nära vän till dom här människorna så frågade de mig förut angående rumsrenheten, och då erbjöd jag mig skicka ett kompendium jag hade hemma om valp-skötsel i allmänhet som rörde allt från "krav" och motion till sjukvård osv. Som en liten pik då... Efter en vecka när jag fråga om dom hittat nåt intressant läsbart så hade dom inte ens läst det, och jag tvivlar starkt på att dom typ googlar om det är nåt dom undrar.
Dom har även ett barn på snart 2 år som varken har eller får lära sig ha respekt för valpen då den sover och liknande, och att hunden nafsar ungen i blöjan när dom leker ihop är inget dom lägger märke till heller. Jag är övertygad om att det kommer att hända någon tråkig olycka snart.
Jag är jätterädd att vad och hur jag än ifrågasätter något så kommer dom att ta väldigt illa vid sig och det kommer att skada vår vänskap. Men jag har inte hjärta att se hunden få den här behandligen heller, så hur fan gör jag?! Blunda och strunta i det säger maken, men det är inte lätt när man dels ser dem springa förbi vårt hus med jämna mellanrum och dels berättar dom ju vad dom gör när vi träffas annars. Jag hoppas varje gång att dom ska fråga om inte vi vill hänga på en motionsrunda nån dag, så jag kan säga att min unghund som just blir ett år fortfarande har för mjukt skelett för såna turer och att jag inte ser någon nödvändighet att konditionsträna henne (trots att det är en apporterande jaktlabbe som behöver mycket mer kondis än en grythund). Men dom frågar ju aldrig...  :-[

Va glada att ni inte är i mina skor men kom gärna med förslag på hur jag ska bete mig!

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Hur säga till att en valp håller på att bli förstörd?
« Svar #1 skrivet: 16 apr-12 kl 15:09 »
Min erfarenhet är att djurplågare struntar i vad "folk från Internet skriver", för "vad är det som säger att dom vet mer än vi?"  ::) Vad som däremot kan funka är att ta kontakt med någon professionell expert och be om råd. Inte någon som bara har mycket erfarenhet av hundar, utan någon som har en utbildning, eller titel. "Professor" smäller högt. Skriv ett mail där du beskriver situationen för professorn, och visa sedan både mailet och svaret till hundägarna.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: Hur säga till att en valp håller på att bli förstörd?
« Svar #2 skrivet: 16 apr-12 kl 16:14 »
Det beskriver låter helt sannslöst, om hunden behandlas på det viset när den ännu är valp, vad har de tänkt fortsätta med när den blir vuxen? Vet du vem som är uppfödare? Ge uppfödaren ett tips om att vad deras valpköpare pysslar med. De flesta uppfödare av renrasiga hundar har sina hundar som hobby och är väldigt intresserade av att valpar de säljer får det bra.

GAVIA ARCTICA

  • Inlägg: 247
  • Love me - love my animals
    • Jämtland
SV: Hur säga till att en valp håller på att bli förstörd?
« Svar #3 skrivet: 16 apr-12 kl 16:38 »
Vilken jobbig situation du hamnat i!

Men tyvärr kan det nog bli svårt att få dem att förstå vad dom håller på med. Jag tror också på att tipsa uppfödaren om vad som pågår med en av de valpar de sålt.

Ett annat tips kan vara att göra en anonym anmälning till djurskyddet
http://djurskydd.ifokus.se/articles/4d713c42b9cb462244053408-hur-anmaler-man-vanvard-av-djur

Sedan har du ju alltid alternativet att säga din mening, utan att bry dig om ifall er vänskap går förlorad. Är du säker på att du verkligen vill vara vän med den här sortens personer, som behandlar sin hund på detta vis? En samvetsfråga. Ibland kan det vara känsligt att göra sig ovän med folk. Man kanske är nära grannar och har svårt att göra sig osams rent praktiskt. Men jag förordar nog ändå att i första hand vara ärlig. Mot dig själv och mot dem. Om du sedan kan backa upp det du säger med fakta från ex en professor eller liknande (som Henrik Petersson föreslår tidigare i tråden) så kan det väga in också.

Stort lycka till!
//Maria

söräng

  • Inlägg: 9
    • Södermanland
SV: Hur säga till att en valp håller på att bli förstörd?
« Svar #4 skrivet: 16 apr-12 kl 16:45 »
Huuu, jag visst är det svårt att veta hur man ska göra, särskilt när det är ens vänner!!! Jag skulle dock tro att om det är en seriös valpkurs de går på får de lära sig metoder som fungerar mycket bättre än deras egenpåhittade och förhoppningsvis övergår de då till dessa. Man får också info om hur mycket (eller snarare lite!) motion valpen behöver och risker med för hög belastning. Problemet som kan uppstå är att valpägare som har en egen bestämd uppfattning brukar ha hög prestige och vägrar inse/erkänna att de haft fel och slutar då istället kursen. Isåfall hoppas jag att du (som då kanske är valpens enda räddning!) tar kontakt med dina vänner, ta gärna med dig en hundkunnig kompis som stöd, och tala med dom om vad du ser. Som du säger, risken är att det händer något allvarligt, kombinationen stressad, otrygg hund och barn är oftast inte så bra... Om inte detta hjälper så kontakta uppfödaren eller Djurskyddet. Eller om du inte vill riskera bli ovän med dina vänner - kontakta uppfödaren direkt eller anmäl till Djurskyddet! Tyvärr händer det ofta att hundar som blir behandlade som du beskriver oftast inte blir mer än 1-2 år och sen avlivas. Lycka till! Jag hoppas verkligen att den här historien slutar lyckligt!!!
Och du...BRA att du reagerar!
Bor i torp på Mörkö med man, en Vit Herdehund och 14 Åsbohöns :-)

Jonazid

  • Inlägg: 201
  • Mannagrynet
    • Övriga världen
SV: Hur säga till att en valp håller på att bli förstörd?
« Svar #5 skrivet: 16 apr-12 kl 18:19 »
Gör en anmälan. Alt ge mig adressen så hämtar jag hunden.
När man läser din text blir jag bara förbannad.

Om du är en djurvän så agera. Hunden ska inte lida för dina vänner är
efterblivna.

Hoppas hunden kommer där ifrån.
Ta inte livet för allvarligt, du kommer inte levande ur det endå.

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Hur säga till att en valp håller på att bli förstörd?
« Svar #6 skrivet: 16 apr-12 kl 18:48 »
Ta kontakt med uppfödaren och berätta, kanske de lyssnar på honom/henne. Vet du inte vem uppfödaren är eller hur man får reda på det, kan jag hjälpa till med om jag får en del uppgifter som ras, hundens namn, färg....det du vet om den.

Ingelavw

  • Inlägg: 475
  • hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
SV: Hur säga till att en valp håller på att bli förstörd?
« Svar #7 skrivet: 16 apr-12 kl 18:55 »
Hua va otrelvig situation!
Jag hoppas att valpkursen gör nytta.
Du gör jätte bra som reagerar!
Jag tycker nog oxå att du kan säga att en valp ska få tid på sig att växa... att det kan ge kraftiga framtida men och skador på skelettet osv om dom motionerar för hårt,Jesus springa med en valp på asfalt!
...dom kommer inte vara glade den dagen hunder biter för hårt i barnet....Jag håller verkligen tummarna för att det alldrig ska hända.
Nog tycker jag att man kan ge vänner kritik. Framförallt kan man dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper.
Vill dom sen inte vara din vän,så har du faktiskt gjort ett bra försök att rädda hunden och alla barn den kommer träffa.
Det låter  fruktansvärt att hunden ligger och skakar av rädsla för husse ( min tolkning av det du skriver)
Stort lycka till och om dom är dina vänner så lyssnar dom.
*Funderar på hur dom tänkt få tillbaka hunden när dom släppt han i skogen*...
Nu vet jag inget om grythundar,men en hund ska vilja komma tillbaka oxå ;-)
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Falks Bantam Poultry

  • Inlägg: 387
  • www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
SV: Hur säga till att en valp håller på att bli förstörd?
« Svar #8 skrivet: 16 apr-12 kl 18:57 »
Bara en undran, vad är det för ras? Läste att det var en grythund men avlad som trädskällare? Har Själv grythund och man får inte ens träna en hund i konstgryt innan den är 12 månader. Och man kan inte bara trycke ner en helt "grön" hund i ett gryt, för som jag förstod det så skulle dom använda den till grytjakt och börja jaga med den innan den var 1år?
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Hur säga till att en valp håller på att bli förstörd?
« Svar #9 skrivet: 16 apr-12 kl 19:06 »
Bara en undran, vad är det för ras?
Jag får en tysk jaktterrier i huvudet av TS beskrivning. Just det här med hårdheten.

lilyrose

  • Inlägg: 484
  • Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
SV: Hur säga till att en valp håller på att bli förstörd?
« Svar #10 skrivet: 16 apr-12 kl 19:11 »
seriöst vilka knäppskallar...

klart man säger åt dom att dom behandlar hunden fel..  om du skulle se en karl slå sin fru i affären, skulle du inte då säga till gubben - VAD GÖR DU!?

jag skullle inte vilja ha sånna vänner.. så inte nått förlorat..

Henrik Person hade också ett bra tips om man e feg.
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Falks Bantam Poultry

  • Inlägg: 387
  • www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
SV: Hur säga till att en valp håller på att bli förstörd?
« Svar #11 skrivet: 16 apr-12 kl 19:23 »
Och varför köper man en hund som är avlad till att bli trädskällare för att använda den till gryt?!
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

hajens

  • Inlägg: 545
    • Skåne
SV: Hur säga till att en valp håller på att bli förstörd?
« Svar #12 skrivet: 16 apr-12 kl 20:14 »
personen du beskriver är precis en sån man önskar skall ha både vapen och hundar. Härlig typ!
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Snoken

  • Gäst
SV: Hur säga till att en valp håller på att bli förstörd?
« Svar #13 skrivet: 17 apr-12 kl 12:43 »
Tack för alla svar och stöd!  :-*

Valpen ifråga är en finsk spets. Jag har ingen som helst erfarenhet av såna hundar förutom intrycket att de är väldigt intensiva och smarta hundar. Varför man väljer en sån och inte en ren grythund är för mig en gåta också, för den typ av jakt som spetsarna är avlade för görs inte här. Däremot mycket grytjakt men till det finns ju mer lämpade raser (spetsen blir ju större än en parson som är den största grythundsrasen så risken är ju stor att den dessutom kommer att fastna nånstans). Jag har själv en gammal parson russell som användes i gryt i sina yngre år, och då fick jag det goda rådet att alla jakthundar behöver ha god grundlydnad innan man börjar träna jakt, och isynnerhet grythundar som kan gå väldigt heta. Han började jag inte grytjobba förrän vid tre års ålder, före det hade han gått för varm och okontrollerat. När jag fick höra om mina kompisars träning med sin unga valp påpekade jag det här för dem, men dom svarade att deras ras inte alls var så, och att uppfödaren rekommenderat dem att börja direkt. De hade funderat lite på terrier innan också eftersom de är ganska förtjusta i min gamling, men jag har avrått dem från det som första hund och de insåg själva att de inte skulle klara av den. Dessutom har de ingen aning om hur mycket jobb som krävts för att få min hund såpass bra som han är, ändå är jag inte nöjd med hur det vart  :P
Tyvärr vet jag inte var valpen kommer ifrån och jag fick aldrig känslan av att det var någon seriös uppfödare heller, förmodligen en Blocket-annons. Det kom hastigt på tal att det skulle bli hundköp överhuvudtaget, "i helgen ska vi fara och titta, och gillar vi hundarna så får vi välja valp först och då kommer den med hem direkt". Några dagar senare kunde de fråga om vaccinering och sånt, när det ska ges, så inte ens sån grundläggande info fick de med sig när de köpte hunden.
Nej dom FÅR inte fast hunden när den är lös i skogen. Var nyligen på ett socialt sammanträffande i skogen med flera från byn. När den här familjen kom släpptes valpen ut ur bilen och i samma sekund glömde ägarna bort den. Valpen sprang och stressade upp andra hundar som satt kopplade, stal grillkorv från barns händer och stack iväg på egna äventyr. Jag iakttog den en lång stund och blev uppstressad själv bara att se på den! Mitt i allt for den iväg bort längs en väg, såg den i kanske 400 meter innan den försvann till skogs. Ingen reagerade och jag sa inget heller bara för att se vad som skulle hända (ingen landsväg eller så i närheten så det var ingen större fara för valpens liv). Var förbluffad att en sån liten valp valde att sticka så långt från sina ägare, men så blir den ju aldrig belönad eller uppmuntrad att hålla sig i närheten heller. Efter kanske en kvart kom den tillbaka och då var det nån annan som såg den och sa åt ägarna att deras hund tydligen varit borta. "Jaa hon gör sådär ibland men hon brukar nog komma tillbaks", skratta och så var det bra med det. När valpen kom fram till min väska och började rota efter mat så fick jag tag i selen den hade på sig och tvingade den att vara stilla nån minut, sa ingenting utan bara höll i selen. Hunden tog ingen kontakt med mig utan bara rev och slet för att kunna stressa vidare. Mer nervös hund har jag aldrig träffat!
Skulle det vara lite mer avlägsna bekanta skulle jag ha anmält för längesen, men nu råkar de här människorna vara i princip grannar som vi har mycket samarbete med i jordbruket och dessutom är vi faddrar åt varandras barn, så jag skulle verkligen inte vilja bli osams med dem. Hur man nu gör det, och ändå berätta för dem att de är världens värsta hundägare.
Risken med valpskolan, om de får info där om vilken motion som gäller för unga hundar, tror jag är att om läraren säger "10 minuters promenad är alldeles nog för så här små hundar, träna sitt och vänta och liknande i många små pass om dagen istället för ett långt" osv, kommer dom att tänka "ha! det gäller kanske för dom andra i den här gruppen, men vår hund kan man faktiskt träna mycket mer" och så skulle dom känna sig stolta att dom är längre hunna. Dom vände just sin ettåriga sons bilstol framåt också, tre år före rekommendationerna, för han är tydligen så mogen för sin ålder...  :-\ Det är nåt med belastning av skelett på unga individer de inte fattar något av!
Inte går nån info in heller. Träffade dem igår igen när de var hit på fika, utan hund (fast just sån socialträning vore perfekt nu). Då beklagade sig frun i huset att hunden var som ett vrak, hon var så stirrig och hispig och ingenting fungerade, och ännu värre blev det när ingen gjorde nåt med henne. Jag fråga om dom gjorde några gympaövningar med henne, och dom hade väl just börjat träna sitt, fast det gick inget bra. Då sa jag att motion iallafall var det sämsta, för det blir hon bara mer uppstressad av och får mer kondis så hon till slut kräver bara mer och mer för att bli nöjd, om hon inte blir skadad före. Nä det höll dom ju med om, hon borde nog få träna nåt annat nu. Pjuh tänkte jag, nu har dom fattat!!! Men inte. Idag på facebook läste jag hennes uppdatering; Köpt nya joggingskor så nu ska det bli ordentligare rundor med hunden.  :'(
Nu i första hand tänkte jag försöka få tag i den som ska hålla valpkursen och informera denne om vad som försiggår, och hoppas dom kan sätta in extra info om vad valpar tål och inte. Funkar inte det ska jag se om jag kan göra anonym anmälan mot dem, risken är ju bara att de lätt kan räkna ut vem som gjort det. Men bara lämna allting är INTE ett alternativ!

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Hur säga till att en valp håller på att bli förstörd?
« Svar #14 skrivet: 17 apr-12 kl 14:02 »
ja, man blir matt då man läser. situationen för dig är ju inte helt enkel då ni står i så nära relation till varandra å andra sidan är den det. dina grannar utsätter valpen för fysiskt och psykiskt lidande och det ska anmälas. punkt slut. gör det anonymt om det känns bättre för dig, det tycker jag du ska göra. sedan är det så att jag som uppfödare hade velat veta vad som händer med valpen. även om uppfödare i allmänhet brukar vara noga med var valparna hamnar kan det gå fel och då är det viktigt att uppfödaren får veta detta. det du beskriver skulle vara min värsta mardröm som uppfödare. berättar du för denne, som flera redan varit inne på, kan han eller hon kontakta dem och försöka rätta till deras "metoder". i andra hand kan uppfödaren göra en anmälan åt dig. hur som helst tycker jag inte att de passar som hundägare och det vore bäst för valpen om uppfödaren kunde köpa tillbaka den.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Snoken

  • Gäst
SV: Hur säga till att en valp håller på att bli förstörd?
« Svar #15 skrivet: 17 apr-12 kl 15:34 »
Jag ska försöka luska lite om jag råkar hitta uppfödarna. Är de inte registrerade utan hör till kategorin "vi ville para vår lilla gulle tik för att hon är sååå himla sööööt" så kan det ju bli svårare, men jag ska pröva!
Blir så förvånad över att dom är så här med sin hund. Husse i huset hade del i sina föräldrars tax förut som dom hade jättefin uppfostran på, den hunden kunde gå lös på promenader (absolut bästa pliet jag sett på en tax!) och där var det aldrig något bråk eller skrik så jag kände mig relativt lugn ändå när dom skulle ha egen hund. Varför dom ändrat sitt sätt emot hundar nu fattar jag inte alls eftersom dom ju vet att det funkar med snällare metoder också. Men dom är hårda med mina hundar också när dom kommer hit, slår till ungtiken på nosen om hon slickar på deras händer, gapar åt henne att lägga sig ner fast jag sagt tusen gånger att jag inte tränat in det kommandot på henne. Plus att jag förstås inte tål att andra försöker uppfostra mina hundar när jag dessutom sitter precis bredvid, så nu stänger jag undan hundarna i andra delen av huset när vi får besök av detta sällskap  :(

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Hur säga till att en valp håller på att bli förstörd?
« Svar #16 skrivet: 17 apr-12 kl 15:40 »
att du orkar omgås ... hoppas att det löser sig för valpens skull bara. men då det inte är en uppfödare kan det ju bli knepigt på den fronten.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: Hur säga till att en valp håller på att bli förstörd?
« Svar #17 skrivet: 17 apr-12 kl 15:53 »
Vet du om hunden är registrerad i SKK. Man kan gratis (registrera sig som användare) till SKK:s avelsdata och hitta uppfödare för alla registrerade hundar. Jag tittade på Finsk spets och det var inte många kullar, så eftersom du vet hur gammal hunden är borde det gå att identifiera uppfödarna om den är stambokförd.

Ellinor L

  • Inlägg: 74
    • Ångermanland
SV: Hur säga till att en valp håller på att bli förstörd?
« Svar #18 skrivet: 17 apr-12 kl 16:13 »
Fy så jobbig situation!
Stackars hund och stackars dig!

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Hur säga till att en valp håller på att bli förstörd?
« Svar #19 skrivet: 17 apr-12 kl 16:40 »
Jag fick alldeles ont i magen när jag läste..... :'(  Stackars valp.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

kbh

  • Gäst
SV: Hur säga till att en valp håller på att bli förstörd?
« Svar #20 skrivet: 17 apr-12 kl 17:05 »
Ja det är så djävligt   om inget görs så lär det gå åt fanders för valpen det är ganska säkert för valpen . 

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: Hur säga till att en valp håller på att bli förstörd?
« Svar #21 skrivet: 17 apr-12 kl 17:06 »
Ja det är så djävligt   om inget görs så lär det gå åt fanders för valpen det är ganska säkert för valpen .

Det kan väl dessvärre vara väl sent att reparera redan nu?

kbh

  • Gäst
SV: Hur säga till att en valp håller på att bli förstörd?
« Svar #22 skrivet: 17 apr-12 kl 17:12 »
Det kan väl dessvärre vara väl sent att reparera redan nu?
Jodå  vist kan det vara så .Men det går också att repparera väldigt mycket dock inte allt kanske.

Falks Bantam Poultry

  • Inlägg: 387
  • www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
SV: Hur säga till att en valp håller på att bli förstörd?
« Svar #23 skrivet: 17 apr-12 kl 17:12 »
Finsk spets går inte att använda till grytjakt!!! Dom är för stora!!! Det måste du berätta för dom då valpen(om den överhuvud taget går ner i ett gryt) kommer antagligen bli dödad eller allvarligt skadad då den är så stor att den inte kommer komma undan så snabbt som en terrier eller tax!
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Hundens Husse

  • Inlägg: 243
    • Västergötland
SV: Hur säga till att en valp håller på att bli förstörd?
« Svar #24 skrivet: 17 apr-12 kl 22:20 »
Vet du om hunden är registrerad i SKK. Man kan gratis (registrera sig som användare) till SKK:s avelsdata och hitta uppfödare för alla registrerade hundar. Jag tittade på Finsk spets och det var inte många kullar, så eftersom du vet hur gammal hunden är borde det gå att identifiera uppfödarna om den är stambokförd.

Man måste inte ens registrera sig, har man lite tålamod att klicka runt så räcker även Hunddata utmärkt för den typen av undersökningar. Men jag skulle tro att Avelsdata är smidigare.

Vet inte vad jag ska säga om denna hunds ägare, känns som att det mesta sagts. Hoppas verkligen att det reder ut sig!
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Hur säga till att en valp håller på att bli förstörd?
« Svar #25 skrivet: 17 apr-12 kl 23:24 »
Finsk spets går inte att använda till grytjakt!!! Dom är för stora!!! Det måste du berätta för dom då valpen(om den överhuvud taget går ner i ett gryt) kommer antagligen bli dödad eller allvarligt skadad då den är så stor att den inte kommer komma undan så snabbt som en terrier eller tax!

Tänkte hålla mig utanför denna tråden egentligen..men..
Finsk spets går utmärkt att använda till grytjakt-inte en valp men väl en äldre hund som har intresse för mård,räv,grävling. Det är inte nödvändigt att hunden går ner i grytet och självklart ska den tränas för ändamålet.

Att en finsk spets på 4 månader ger sig av till skogs utan att se sig om vart matte är låter som en finsk spets,de har självfötroende så det räcker och de självständiga hundar. Den har en lätt kropp och rör sig snabbt på lite energi,det är inte ovanligt att en 4 månaders spets får springa en halvmil i tjäderskogen på hösten,om den har pejl på sig ser man hur längt den rört sig. De är svåra att dressera med hårda tag,då "stänger dom av",som andra hundar... de är ofta "en mans hund".

Min pappa har en 8 åring finsk spets till div jakt och min blivande sambo står på kö hos uppfödare för att köpa valp.. Jag har haft vanlig labrador och jaktlabradorer som meriterats på jaktprov,haft kurser för labrador klubben,både valp och jaktkurser och varit hundägare sen barnsben. Det som skrivits i denna tråd om finnspetsen verkar inte vara det bästa för hunden men det är knappast anmälningsbart heller.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

lilyrose

  • Inlägg: 484
  • Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
SV: Hur säga till att en valp håller på att bli förstörd?
« Svar #26 skrivet: 18 apr-12 kl 10:49 »
tror ni seriöst att uppfödaren kan hjälpa, skulle inte tro det. om man säljer hund till såna knasbolla så e man nog int seriös själv.. prata med människorna som äger valpen..
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Hur säga till att en valp håller på att bli förstörd?
« Svar #27 skrivet: 18 apr-12 kl 12:35 »
Snoken, i din pres står det Åland som ort och under ditt nick Gotland.

Är valpen köpt i Sverige eller Finland?

Tycker inte deras behandling av valpen bådar gott inför framtiden  :'(

Har själv en Finnspets dam på snart 11, så mitt hjärta klappa lite extra för den rasen.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur säga till att en valp håller på att bli förstörd?
« Svar #28 skrivet: 27 apr-12 kl 07:44 »
Vilken historia!  Man tror ju inte att det är sant!  ::)

Och TS har avreggat sig, står nu som Gäst.  Hm ...  På förekommen anledning???

Jag har en tilläggsfundering:  Ert något egendomligt uppfostrade gudbarn riskerar alltså att bli biten av en stressad ouppfostrad hårt behandlad hund, eventuellt av terriertyp?  :o

Den beskrivna barnuppfostringsmetoden lämnar ju också en del att önska.  Vilken myndighet är det som har tillsyn över barn?  Fyraårskontrollen känns lite avlägsen, om nu ungen riskerar att bli sönderbiten ungefär när denna valp når sin fulla könsmognad.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

subterram

  • Inlägg: 5
  • Ulrika
    • Skåne
    • Kennel Sub Terram
SV: Hur säga till att en valp håller på att bli förstörd?
« Svar #29 skrivet: 27 apr-12 kl 11:14 »
Jag är själv grytjägare och uppfödare av bl.a grythundar (borderterrier). Det kommer att lösa sig självt. Hundstackaren kommer aldrig att kunna användas till det som de har tänkt sig, helt enkelt för att den inte har de instinkterna. Då kommer den antingen att omplaceras eller skickas till himlen, och vad som helst verkar ju bättre än hur den har det nu.
Min undran är; vem är pundhuvudet som sålt en trädskällare till grytarbete????
I´m not your bitch...bitch

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur säga till att en valp håller på att bli förstörd?
« Svar #30 skrivet: 27 apr-12 kl 11:20 »
Tja, omplaceras till en intet ont anande barnfamilj kanske, under falska förespeglingar?  Den som inte är mer rädd än som beskrivs om sin egen unge, lär väl inte bry sig om andras?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Galopp

  • Inlägg: 477
    • Uppland
    • Gladafriskadjur
SV: Hur säga till att en valp håller på att bli förstörd?
« Svar #31 skrivet: 27 apr-12 kl 11:51 »
Jag skulle som den osmidiga person jag är säga till på skarpen i det här läget. Du har varit snäll och på ett trevligt sätt försökt visa vägen men det hjälper inte. Jag gillar inte att man anmäler bakom ryggen osv utan man ska stå för det man gör.
Just det att de försöker uppfostra din hund dessutom reser en varningsklocka för mig. Jag har haft olika hundar och vissa har passat mig, andra inte. Jag är själv ganska hård så hovawarten jag har nu passar utmärkt. Men har vi inte passat ihop har jag omplacerat hunden helt enkelt. Just det faktum att jag är ganska hård gör att veka hundar blir osäkra vilket inte alls är deras fel utan en brist hos mig naturligtvis och det är inte de som ska lida för mina tillkortakommanden. Den insikten måste man som djurägare ha, vi passar inte alla ihop.
Vad gäller taxen kanske den var hårdare och rättade sig bättre. Min första hund var en korsning border collie/golden retriver, jag var mycket hård mot honom (inget våld inblandad) och han var superlydig och aldrig rädd för något. En iskall hund helt enkelt som man kunde lita på i alla lägen. Sen hade jag en springer spanieltik vilken mardröm, hon var överallt och ingenstans och när man sa åt henne något krälade hon på golvet för att sedan glatt hoppa upp för att åter göra om samma sak. Så det var bara att svälja ilskan och göra sig av med henne. Men hon var fantastiskt snäll och alltid glad så på det sättet var det en fröjd att de henne ;D
Så i det här läget bör ägaren helt enkelt göra sig av med hunden, de passar uppenbarligen inte ihop. En liten ilsken terrier hane kanske skulle passa  ::) eller helst ingen hund alls.
Eller så kan du göra som normal svensken gör, inget alls för att sedan se när hunden blir avlivad.

Valet är tyvärr ditt och gör du inget så är det bara att sluta gnälla. Jag sa till min granne om deras unghäst och de ville naturligtvis inte lyssna så nu är jag bara elak och dum. Och då får jag väl vara det då, jag har inget behov av att vara dyrkad av idioter.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur säga till att en valp håller på att bli förstörd?
« Svar #32 skrivet: 27 apr-12 kl 12:17 »
jag har inget behov av att vara dyrkad av idioter.
;D  Bra sagt!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Hur säga till att en valp håller på att bli förstörd?
« Svar #33 skrivet: 27 apr-12 kl 12:24 »
Kanske lyssna dina vänner på uppfödaren? Eller du ber den att kommer till dom med dig så att h*n ser hur hunden har det?

Annars skulle jag kunna tänka mig att blir väldigt drastiskt..

du vill inte att vänskapen tar skadan.. det är jo ett val också och kanske ingår där att du bara måste vara tyst och se på hur hunden förstörs och mår illa hela tiden - och hoppas på att den inte biter någon senare av rädsla. Att vännerna kanske tar illa upp säger antingen något om din rädsla inför konflikter eller om deras osäkerhet.

Jag skulle nog inte orka vara vän med människor som håller på som du beskriver och sätta hundens väl över det. Men det är jag, brukar ta sida och strid för svagare kreaturen...  ::)

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Vilderness

  • Inlägg: 328
    • Norrbotten
SV: Hur säga till att en valp håller på att bli förstörd?
« Svar #34 skrivet: 11 maj-12 kl 08:34 »
tror ni seriöst att uppfödaren kan hjälpa, skulle inte tro det. om man säljer hund till såna knasbolla så e man nog int seriös själv.. prata med människorna som äger valpen..

Man kan ju åtminstone försöka. En del människor är otroligt bra på att snacka och det märks inte att de inte är lämpliga ägare förrän det är för sent. Kanske lyssnar de på uppfödaren, kanske inte - men det är som sagt inte fel att försöka i alla fall.

För egen del så ser jag en blivande farlig hund i den här valpen :( Finnspetsar är otroligt härliga hundar, men skarpa. 
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Hur säga till att en valp håller på att bli förstörd?
« Svar #35 skrivet: 11 maj-12 kl 09:36 »
Jag kan inget om hund utan är kattmänniska men en hund ska verklgien inte behöva ha det som du beskriver. Den där utflykten ni gjorde hände det något/ berättades det något av det du beskriver här? I så fall skulle du kunna använda den informationen och anmäla utifrån den om du vill anmäla anonymt eftersom det då var flera personer närvarande = de kan inte peka ut dig.
Genbank för Gotlandshöns

Zadie

  • Inlägg: 155
    • Västerbotten
SV: Hur säga till att en valp håller på att bli förstörd?
« Svar #36 skrivet: 18 aug-12 kl 01:44 »

Hej,

Hunduppfostran/disciplin finns det nästan lika många varianter på som hundägare, allt från att hunden spenderar sin största tid med att inte få röra sig ur fläcken och aldrig hör något annat än nej/fel till att ägaren mutar hunden med kycklingvingar för att få klippa klorna utan att bli biten. Personligen tycker jag att båda är lika fel och har känt en av båda dessa typer som inte heller gick att påverka så jag avvecklade kontakten efter ett tag.

Men det är väl det man kan försöka göra i alla fall, påverka dem. De har ju ändå ställt en par frågor om hundar så de borde väl någonstans i sin arrogans betro dina kunskaper. Du känner ingen av dem de jagar med annars? Det kanske det finns någon annan hundförare i jaktlaget som anses som erfaren som de skulle lyssna på. Kanske kanske är det så att de inte förkovrar sig någonting och om de inte fick ens koll på vaccineringen genom uppfödaren - faktiskt inte har en aning om tex hur olämpligt det är för en valp med för mycket motion?

En del har föreslagit en anmälan till djurskyddet och anonym eller ej tror jag inte att det du har att berätta är något de kommer agera på som vanvård. Däremot får man inte ha sin hund lös okontrollerat hur som helst så det är väl eventuellt det som kan anmälas, men det är ju ännu mer konflikt och gissningsvis marginell till ingen hjälp för hunden. 

Lycka till oavsett vad du bestämmer dig för och berätta hur det går!
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser