Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ska nog köpa en ny luftvärmepump  (läst 2823 gånger)

  • Gäst
SV: Ska nog köpa en ny luftvärmepump
« Svar #20 skrivet: 24 jul-19 kl 09:16 »
Jo, jag har kört med högsta hastighet på fläkt. Då blåser det verkligen. Sen har jag sänkt för att stå ut med blåsandet och ljudet. Nu är fläkten monterad i tv rummet. Men det kan den ju vara hos andra med. De bekanta jag har deras fläkt är tyst. Den heter Sanoy inverter. Man kan sitta under den utan att bli störd för den låter nästan ingenting. En diskret susning som man knappt hör. Då menar jag i kallaste vintertiden.

Jo  jag har gjort rent filter med jämna mellanrum. Den torkar tvätt bra, det kan jag hålla med om. Så effektiv torkning att man inte kan sova på soffan om man inte vill gå till sovrummet. Man blir helt uttorkad och har svårt att andas. Växterna torkar med. Men det kanske är så med alla pumpar.

Jag kör aldrig i autoläge. Bara värme. det läget som har en sol på fjärrkontrollen.För det skulle vara bäst. Ja, jag läste väl det ock blev tillsagd att göra så. Bäst ekonomiskt var det nog.

 

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Ska nog köpa en ny luftvärmepump
« Svar #21 skrivet: 24 jul-19 kl 09:32 »
Man blir vankelmodig. göra si eller så. Jag hade ju elementvärme i 21 år innan jag satte in luftvärmepump. Det gick ju bra innan. Jag får väl prata med de i affären.

Senare:
Nu hitta jag ett urklipp från en vi i villa tidning. En luft/vattenvärmepump går på emellan 100 och 130 tusen.
Den summan skulle jag ju få en bra bil för. Nä en sådan pump slår jag ur hågen.
snarare 40-50 med montering. Min mor som är fastighetsägare,hyreshus har installerat flera i sina fastigheter. Här i södra sverige räcker en sådan långt,de flesta vintrar behövs inget annat. Du som har vattenburet system borde främst titta på en sådan. Luft/luft är visserligen billigare men kräver att planlösningen i huset funkar. nu har du ju en innan så du vet hur läget är.  ser att det är flera i rtåden som klagar på ljudnivå på fläkt. Just därför man skall kolla mellan märkena hur mycket de låter. Det är faktiskt skillnad. En av anledningarna jag valde Mitsubishi.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser