Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Akut lån  (läst 5507 gånger)

mclaeson

  • Inlägg: 285
  • helgbonde och balkongodlare
    • Småland
SV: Akut lån
« Svar #20 skrivet: 06 mar-12 kl 21:49 »
Tråkigt för dig att det strular till sig.

Denna gången har du ju redan fått många råd för men till nästa gång så får du försöka vara mer förberedd. Vetrinärbesök eller för den delen en större reperation på bil måste man ju alltid ha pengar sparade till.

Lycka till!!

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: Akut lån
« Svar #21 skrivet: 06 mar-12 kl 21:49 »
Hoppas det löser sig för dig.

Antar att du känner till att du får betala en straffavgift till Trafikförsäkringsföreningen (öööh...heter det så?)  för VARJE DAG som din bil är oförsäkrad? Det blir sjukt dyrt och bara ännu mer pengar som måste ut, utöver försäkringspremien. Iofs upphör väl inte försäkringen att gälla första dagen efter förfallodag, du bör rimligen få åtminstone en påminnelse innan, men låt inte sista-sista-datum passera!
Kan bara instämma i att det blir tokdyrt. Köpte för ett par år sedan en bil på kvällen dan före midsommarafton. Givetvis kunde jag inte ringa och försäkra den förrän på måndagen efter helgen. Tre dagar oförsäkrad, nästan 500:- den gör jag inte om igen.
Min bästa ägodel är min vedspis!

zaijdan

  • Inlägg: 49
    • Småland
SV: Akut lån
« Svar #22 skrivet: 06 mar-12 kl 22:00 »
Får man fråga hur mycket det rör sig om?

Existens?

  • Gäst
SV: Akut lån
« Svar #23 skrivet: 06 mar-12 kl 22:26 »
Jag tror hon förstår att det blir dyrt att ha försäkringen på trafikförsäkringsföreningen, så det kanske vi kan släppa nu. Blir ens djur sjuka så blir dom.

1.  Du kan hota veterinären med skatteverket om du inte får ditt kvitto bums. Det är 10 000 i straffavgift för att inte lämna ut ett kvitto på en kontant betalning. Hänvisa till nya kassalagen. Där ska du inte ge dig!
Har du sen ett vettigt försäkringsbolag så bör dom kunna betala ut ersättningen till dig inom en vecka. Ligg på dom. If som skryter så på sin reklam fick vi tjata på för att få ut pengar. Folksam betalar ut på några dar.

2.  Kolla på t.ex  https://www.vivus.se/ om lån snabbt. visst, det kostar en slant, men om du inte kan betala på 30 dagar så kan du förlänga det ytterligare 30 dagar åt gången.  Ett lån på 3000 kostar runt 500 i månaden, och det är såklart mycket, men vad gör man i en akut situation?

3. De flesta bensinkort finns som Mastercard, och du kan säkert få en kredit på 5-8000, du betalar toillbaka när du kan, det brukar vara minst en trettiondel som ska betalas varje månad som minst, dvs runt 100 kr på 3000 kr.

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: Akut lån
« Svar #24 skrivet: 07 mar-12 kl 13:12 »
Hur har det gått för dig? Har det löst sig någorlunda?

Yashica

  • Inlägg: 40
    • Östergötland
SV: Akut lån
« Svar #25 skrivet: 07 mar-12 kl 18:54 »
Som sagt; det känns som om jag kommer att ro iland det här oxå Det kommer att reda upp sig och med det här vårvädret, kan jag snart börja arbeta
Hade inte riktigt räknat med så många "bryende" människor, men det är upplyftande bara att få sån respons på ett sådant ytligt problem som ekonomin Tack igen!
Jag har idag fått det specificerade kvittot från veterinären, så jag behöver inte hota honom Postar imorgon, så får jag se hur lång tid det tar innan utbetalning Det var ju tydligen en extra, rörlig självrisk utöver den fasta oxå o för medicinen en separat självrisk

Ska checka detta vivus Inget jag har hört talas om tidigare
Om jag skaffar sådant ok-kort, gäller inte det bara för inköp på bensinstation då?

Tack för infon om tass-skötsel! Det är väl i stort sett så jag gör, på inrådan av vet. Det jag ställde mig skeptisk till, var att han sa jag absolut inte skulle tvätta pulpan, utan bara bandagera vid utgång och låta det vara oomlagt då hon är inne Det vätskar ju fortfarande och även om hon ligger mest still inomhus, fastnar det ju ludd från filtar odyl
Tittade på "stövlar" o sockor i djuraffären, men som vanligt när vi letar saker, har de inte hennes storlek hemma (Leonberger=STOOOORA fötter), men jag löste det med tubsockar utanpå lindan

Slickar tassen gör hon inte, så tratten slipper vi Hon verkar överhuvudtaget inte bry sig speciellt, utan låter mig linda, sätta på strumpa, tar tabletterna hon får osv Finner sig i allt
Det jobbigaste för henne verkar vara just detta att behöva gå i koppel och att hon blir trött av att gå även kortare sträckor, antagligen pga medicinerna
Hur lång tid tog det för er hund att bli helt återställd, med utväxt klo?

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: Akut lån
« Svar #26 skrivet: 07 mar-12 kl 19:55 »
Som sagt; det känns som om jag kommer att ro iland det här oxå Det kommer att reda upp sig och med det här vårvädret, kan jag snart börja arbeta
Hade inte riktigt räknat med så många "bryende" människor, men det är upplyftande bara att få sån respons på ett sådant ytligt problem som ekonomin Tack igen!
Jag har idag fått det specificerade kvittot från veterinären, så jag behöver inte hota honom Postar imorgon, så får jag se hur lång tid det tar innan utbetalning Det var ju tydligen en extra, rörlig självrisk utöver den fasta oxå o för medicinen en separat självrisk

Ska checka detta vivus Inget jag har hört talas om tidigare
Om jag skaffar sådant ok-kort, gäller inte det bara för inköp på bensinstation då?

Tack för infon om tass-skötsel! Det är väl i stort sett så jag gör, på inrådan av vet. Det jag ställde mig skeptisk till, var att han sa jag absolut inte skulle tvätta pulpan, utan bara bandagera vid utgång och låta det vara oomlagt då hon är inne Det vätskar ju fortfarande och även om hon ligger mest still inomhus, fastnar det ju ludd från filtar odyl
Tittade på "stövlar" o sockor i djuraffären, men som vanligt när vi letar saker, har de inte hennes storlek hemma (Leonberger=STOOOORA fötter), men jag löste det med tubsockar utanpå lindan

Slickar tassen gör hon inte, så tratten slipper vi Hon verkar överhuvudtaget inte bry sig speciellt, utan låter mig linda, sätta på strumpa, tar tabletterna hon får osv Finner sig i allt
Det jobbigaste för henne verkar vara just detta att behöva gå i koppel och att hon blir trött av att gå även kortare sträckor, antagligen pga medicinerna
Hur lång tid tog det för er hund att bli helt återställd, med utväxt klo?
Okkort med visa kan man handla över allt med. Man får dessutom en 1 % bonus för allt man handlar utom hos andra bensinbolag (fast handla kan man ändå). Bonusen är dock en väldigt liten tröst när man kör på krita för då är räntan 15 % ( Det är dock inget som hindrar att man hystar in hela beloppet på fakturans förfallodag och börjar handla på krita dagen efter, då kostar det ingen ränta. De snor en dock på en straffavgift när man plockar ut kontanter ur bankomaten med kortet. Har aldrig gjort det, men tror att det är 30 spänn + 1 %. Om man kommer på grön kvist och har pengar att stoppa in på kontot har de en rätt schyst inlåningsränta 3.25 % Man kan inte betala räkningar på pg med kortet dock.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Akut lån
« Svar #27 skrivet: 08 mar-12 kl 12:48 »
Citera
Hur lång tid tog det för er hund att bli helt återställd, med utväxt klo?

Utväxt klo tar nog ett halvår minst men efter tre veckor gick hon utan bandage, bara stövel och babysocka. Efter ytterligare en-två veckor gick hon barfota. Stövel om det var fruset ute, annars utan.
Detta även att hon fick en liten e-coli-infektion ovanpå.

Nej tvätta inte pulpan, den ska va så torr som möjligt.
« Senast ändrad: 08 mar-12 kl 12:54 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Valkyria

  • Inlägg: 208
  • Utsikt!
    • -
SV: Akut lån
« Svar #28 skrivet: 14 mar-12 kl 08:46 »
Vill bara passa på att slänga in ett litet tips om vätesuperoxid i 3% sårlösning som finns på apoteket.
Fick det tipset av min gamla veterinär just vid skador på klor och trampdynor eftersom det torkar ut ytan och minskar "vätskandet".
I kontakt med sårvätska börjar det bubbla om det hela så det ser lite skumt ut, men det kan också lyfta upp småskräp från såret.
När det bubblat färdigt skall det heller inte vara farligt att slicka på för hunden. Det gör heller inte särskilt ont att hälla på sår om man jämför med alsolsprit, klorhexidin och jodopax så jag använder gärna vätesuperoxid även till egna skador.

Det hade inte så mycket med ekonomi att göra men det är inte särskilt dyrt så det kan vara värt att prova.
//S
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 3 användare (1 dolda)
Vildmarksmannen, Svarthönan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser