Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Döda lamm - full av funderingar  (läst 6820 gånger)

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Döda lamm - full av funderingar
« Svar #20 skrivet: 07 apr-13 kl 14:29 »
Visst känns det hårt, men visst kan det vara fodret det är fel på. Jag tror dock inte det, hade jag trott det så hade jag åtgärdat det. Ensilaget är inte analyserat, men jag ger dem i mängd. De får mer innan de har slutat att pilla i det som de fick gången innan. Även om det finns många grova strån så finns det också mycket blad som de äter.

Så vitt jag förstått är det inte självklart att tackorna ska vara feta innan förlossningen. Endel menar att det blir problem om man göder fram för stora lamm i magen. Det är inte lätt alla gånger att förhålla sig ull alla tips och riktlinjer, särskilt inte om man har en ras och ett produktionsmål som inte beskrivs i litteraturen. Jag vet flera som ger ensilage av samma sort som jag och knappt något kraftfoder och menar att det är rätt. Ja, det finns verkligen många råd.

En sak att tänka på är iaf mängden tvillingar. 2/3 av tackorna har nedkommit med tvillingar. Även förstagångslammare. Det känns inte optimalt. Kanske blev det för stor flushningseffekt av att de klipptes ett par veckor innan baggen släpptes till.

Lammen ser iallafall pigga och välnärda ut.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Döda lamm - full av funderingar
« Svar #21 skrivet: 07 apr-13 kl 21:21 »
Det kom ytterligare två lamm under eftermiddagen, det första friskt och fint, det andra hade varit dött ett tag, fostersäcken var hel, lammet hade inga ögon och var brunt på det som skulle varit vitt.
Avsaknad av ögon är en ärftlig sak, både lammets far o mor måste vara anlagsbärare för att det ska bli. Använd inte dessa djur i avel mer.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Döda lamm - full av funderingar
« Svar #22 skrivet: 07 apr-13 kl 21:49 »
Ylven,du verkar ha sunda åsikter & djuren får säkert det dom behöver.

Mina gutar har fri tillgång på hösilage,andra skörd utan grovt i.... Tackorna får i regel inte kraftfoder före lammning om de är i bra hull. Dessa tackor har nu fått tvilling lamm med vikter på 3,6 - 4, kg. Det anses vara bra vikt på gutelamm. En säsong gav jag tackorna kraftfoder de två sista månaderna för lammning och då var lammen stora. 4,5 - 5 kg på tvillingar,tackorna hade mer utdragna lammningar. Jag kommer aldrig mer fodra dom med kraftfoder i den omfattningen. De ska inte vara feta men får gärna ha lite hull.
Jag klipper tackorna 6 v före baggsläpp & 6 v före (om fårklipparn kommer som han lovat) Då ser man vilket hull tackorna är i och kan fodra extra vid behov.

Jag har en liten flock på 10 tackor och ska inte behöva en foderanalys för att livnära dessa får...de flesta har sunt förnuft vilket jag tror du har tillräckligt av  ;)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Döda lamm - full av funderingar
« Svar #23 skrivet: 07 apr-13 kl 21:56 »
Avsaknad av ögon är en ärftlig sak, både lammets far o mor måste vara anlagsbärare för att det ska bli. Använd inte dessa djur i avel mer.

Det var intressant! Ögonhålorna var tomma och jag trodde att ögonen kanske hade, typ ruttnat, men du säger att det är en förekommande skada som är ärftligt? Ok. Baggen ligger i frysboxen vid det här laget. Menar du att alla hans avkommor och alla moderns avkommor ska tas bort från avel? Trots att det är en utrotningshotad allmogeras? Jag är inte med i genbank ännu, men det är min avsikt. Alla djuren härstammar från genbanksindivider, utan annan inblandning.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Döda lamm - full av funderingar
« Svar #24 skrivet: 08 apr-13 kl 00:16 »
Åsenfår finns över 1200 djur i genbank och räknas inte som hotade. Modern till lammet är anlagsbärare och ska inte avlas på om man vill undvika spridning av defekten. helsyskon till lammet kan du anta är anlagsbärare också.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: Döda lamm - full av funderingar
« Svar #25 skrivet: 08 apr-13 kl 12:44 »
Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden, så det kanske redan är någon som tagit upp det...
Men i år har många problem med Schmallenberg.

Här finns ett ganska bra repotage om Schmallenberg för den som är intresserad.
Sändes i P1 idag

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=412
Kennel SweetCaileanz

Kajsa

  • Inlägg: 231
    • Blekinge
SV: Döda lamm - full av funderingar
« Svar #26 skrivet: 08 apr-13 kl 14:54 »
Alla utom en av mina tackor har nu lammat och det har gått bra - förutom en fyraårig tacka som fick trillingar som alla var dödfödda. Jag funderade som du hur man ska göra med mjölken. Tackan har ett enormt  stort juver, ringde veterinären som sa att jag inte skulle mjölka henne. Störst chans att få juvret att gå tillbaka utan komplikationer är om man inte mjölkar ur för allt bra i råmjölken hjälper även till att hålla juverinflammation borta. Hon rekommenderade mig att ha tackan inne dragfritt och verkligen hålla koll på hennes status, ta tempen så fort hon ev ser hängig ut och ringa direkt om medicinering behövs.
Min tacka led svårt ett par dygn av att inte ha lamm, hon bräkte ihärdigt hela tiden. Vi tänkte som så att om någon annan fått trillingar så hade vi tjuvat ett av dem och gett henne. Någon som har erfarenhet av hur det brukar lyckas?
Tyvärr, för henne, så har det inte blivit några fler trillingfödslar och nu har det gått fyra dygn så det känns för sent.
I höstas bytte vi till att ge allt foder via foderblock (hunden o herden) Det har varit helt suveränt. Alla tackor även de med låg rang har kunnat äta av blocken och endast ett par dagar gamla så börjar lammen att vara där och slicka på blocken. Det ska bli spännande att se om deras tillväxt ökar nu när de kan gå och äta fritt. Förr om åren har de fått kraftfoder men det har alltid varit konkurrens om maten.

 

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Döda lamm - full av funderingar
« Svar #27 skrivet: 08 apr-13 kl 16:32 »
Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden, så det kanske redan är någon som tagit upp det...
Men i år har många problem med Schmallenberg.

Här finns ett ganska bra repotage om Schmallenberg för den som är intresserad.
Sändes i P1 idag

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=412


Det var ett intressant reportage. Det verkar som om det är fler än jag som har haft många svag och döda lamm. Det är ändå en tröst i eländet.

Jag har försökt hitta mer information om dödfödda lamm utan ögon, men jag hittar inget. Är det någon som vet något mer? Har det något namn?
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

skogslyktan

  • Inlägg: 205
    • Västergötland
    • skogslyktan
SV: Döda lamm - full av funderingar
« Svar #28 skrivet: 08 apr-13 kl 18:56 »
Har du en bild på lammet? Har det inga ögon alls eller är lammet bara inte "färdigt" och ögonen lite insjunkna?

Jag hade vid min första lamming (första lammet som föddes på gården om det är en tröst att det händer sånt hos oss alla ibland) var mycket mindre vita klöver som inte såg färdiga ut och ögonen var liksom börjad men inte färdig. Hinnan var mycket segt och torr.

Tyvärr skickade jag inte in det döda lammet / fostret men vi var inne på Toxosplasmos med vet Fårhälsovården. Troligtvis hade jag köpt in foder med toxoplasmos i (kattungar som gick hos någon annan möjligtvis) jag hadde då bara två gammla kastrater (ingen fara med dom) För att det kan ju drabba enstak djur mer eller mindre. Och tydligen även enstaka tvillingar.

Jag kanske inte skrev så tydligt förra gång men jag tycket också det kan vara Schmallenberg eller annat virus hos dig med enbart svagfödda det har jag hört div kurser i våras.

Kan du inte skicka in något lamm till obducering, du kan beställa gratis lådor / kartonger som är för att skicka döda djur me dposten. (om man har långt att åka själv) man beställer dom hos SVA i uppsala och dem skickar dem gratis till dig alltid bra att ha hemma under lammnigstider!

Sen är obduktion gratis som medlem eller ca 550kr åt gången.  http://www.svdhv.org/sv/obduktion/ kolla på länken.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Döda lamm
« Svar #29 skrivet: 08 apr-13 kl 22:24 »
Lite o.t i tråden om döda lamm kanske men här ett lamm med ärftlig ögonavsaknad.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Döda lamm - full av funderingar
« Svar #30 skrivet: 09 apr-13 kl 08:02 »
Jag tog aldrig någon bild på mitt döda lamm, men det såg mer förruttnat ut. Man fick intrycket att det varit ögon där, men som ruttnat bort typ. Kroppen var som en skinnpåse full med lösa ben, lammet var helt lealöst.
« Senast ändrad: 09 apr-13 kl 09:27 av Ylven »
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Döda lamm - full av funderingar
« Svar #31 skrivet: 09 apr-13 kl 08:23 »
Är det sjukdommen "microphthalmia" som vi pratar om när det gäller lamm utan ögon? Mitt lamm såg inte ut så, det hade helt (iaf vad jag såg, granskade inte särskilt nära) tomma ögonhålor. Men det var dock hålor, som om det hade suttit ögon där. Har svårt att tro att kroppen skapas så om det som ska vara i hålan helt saknas.

Jag har skickat medlemsansökan till fårhälsovården. Om det blir något mer dött lamm så kommer det att skickas på obduktion.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Döda lamm - full av funderingar
« Svar #32 skrivet: 09 apr-13 kl 09:02 »
Jag tror som du Ylven att lammet var väldigt dött och förruttnat. Känner igen det.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Döda lamm - full av funderingar
« Svar #33 skrivet: 09 apr-13 kl 14:29 »
Är det sjukdommen "microphthalmia" som vi pratar om när det gäller lamm utan ögon? Mitt lamm såg inte ut så, det hade helt (iaf vad jag såg, granskade inte särskilt nära) tomma ögonhålor. Men det var dock hålor, som om det hade suttit ögon där. Har svårt att tro att kroppen skapas så om det som ska vara i hålan helt saknas.

Det här på bilden ÄR microphtalmia, det är ingen sjukdom utan en ärftlig missbildning.
« Senast ändrad: 09 apr-13 kl 15:57 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Döda lamm - full av funderingar
« Svar #34 skrivet: 09 apr-13 kl 16:30 »
Det här på bilden ÄR microphtalmia, det är ingen sjukdom utan en ärftlig missbildning.



Ok, jag uttryckte mig antagligen slarvigt, jag undrade om den ärftliga defekten som Rosa hänvisade till var microphtalmia. I så fall så var det inte det som drabbat mitt lamm.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser