Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Valpar på väg!  (läst 2919 gånger)

Wobbeke

  • Inlägg: 208
    • -
Valpar på väg!
« skrivet: 07 nov-09 kl 22:08 »
Då var det äntligen vår tur att få valpar! Eller ja, det var ju inte riktigt planerat att våra hundar skulle få barn, men när vi väl upptäckte att det var fullt av valpar i magen på Bessa så var det redan lite sent att ta sprutan. Nu ligger Bessa i öppningskedet, tror jag, och vi får helt enkelt se vad som händer inatt.
Själv är jag lite nervös. Hon har varit så rund nu i några veckor att jag nästans trot att det nog inte skulle bli någon förlossning, att hon skall vara dräktig resten av livet. Ett sätt att hantera nervositeten inför själv födseln.

Tiken är en fin samojed och hanen är en duktig schäfer. Tiken Bessa är vår första samojed och är en helt underbar hund, helt klart vår bäst när det gäller temperamentet. Lugn, väldigt kelig och står ut med all hantering utan att klaga. Hon drar dock inget vidare, men är jätteduktig på att ta kontakt och är även lätt att arbeta med.

Love, hanen, är mitt framtidshopp. Han är en bruksschäfer, som verkar ha fått riktigt bra arbetsegenskaper. Älskar att arbeta, stort föremålsintresse, mycket förig och är väldigt mån om att få göra rätt. Han älskar att få krypa upp i sängen och ligga nära nära och bara mysa.

Vi har bestämt oss för att spara ca två av valparna. Tror jag. Jag har haft som mål att starta samojedkennel och väljer vi att spara några av valparna är vårt rykte förstört inom den svängen. Inom dessa klubbar pratas så mycket skit om varandra och man glömmer aldrig andras misstag, trots att man har gjort egna. Denna syn på hundar, att blandrashundar inte är riktiga hundar, gör mig så osäker inför valparna. Jag har bestämt mig för tt inte bry mig om vad andra tycker i frågan. Alltså att andra uppfödare anser att ja är oseriös som inte vill ta livet av valparna. Själv anser jag att har jag nu hamnat i den här situationen får man göra det bästa av det. Men visst finns det frågetecken. Tiken är 1, 5 år och för ung, hanen är 9 månader. Jag inser att hälsostatusen på valparna innehåller vissa oklarheter och jag tycker inte att denna parning är önskvärd. Men nu när det har hänt, vad är det bästa att göra? Jag har haft en bild av blandraser som att de alltid får flytta runt, folk uppskattar dem inte och att de ofta är sjuka. Ni som har blandraser, berätta gärna er syn på era hundar och varför ni valde just dem! Jag har ändå fått enn nytt intryck av att många blandrashundar får helt underbara liv hos seriösa människor som arbetar med sina hundar. Jag vill så gärna låta några av dem få leva, jag tror ju faktiskt att dessa valpar kan bli rätt bra, men inte till vilket pris som hels. Jag vill att de skall få bra liv. Dessa valpar kommer dessutom att älska att arbeta, med Love som far.

Ge mig gärna råd och tips, berätta för mig att även blandraser får fina värdefulla liv. Varför jag tvekar är för att jag själv väljer renrasiga framför blandraser pga att jag vill kunna tävla och för att jag vill ha en hund som är avlad för den specifika egenskapen jag söker. Men jag har väldigt svårt att ta till mig mångas syn på blandraser som mindre värda, nästan inte ens riktiga hundar. Jag har svårt att ta bort djur, som mycket väl skulle kunna bli bra djur, bara pga att jag är rädd att folk skall tycka illa om mig.

Vi har bestmt oss för att spara ett par, för att verkligen kunna ge dessa valpar all vår tid och även kunna ge deras nya ägare all vårt stöd och vår hjälp. Jag vill även kunna ha möjligheten att köpa tillbaka dem ifall något inte fungerar. Skall jag sälja hundar vill jag verkligen ta fullt ansvar för dem om det inte går bra. Och det är det som gnager mig. Väljer jag att spara dem för att jag vill ha valpar eller sparar jag dem för att de kommer att bli någons bästa vän? Kanske är det bara blandrasskammen som faller över mig, antagligen. Hjälp mig gäran genom att övertyga mig om att blandraser är riktiga hundar. Till och med riktigt fina hundar.
Mia
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

Wobbeke

  • Inlägg: 208
    • -
SV: Valpar på väg!
« Svar #1 skrivet: 08 nov-09 kl 09:56 »
Nu är förlossningen över och allt gick bra! Två små tikar ligger och diar sin mamma. Nu när man slipper oroa sig för förlossning känns livet mycket lättare. Så skönt att allt gick bra! Det var jättehemskt att behöva ta bort de övriga 7 valparna, men i gengälld får de två som är kvar en mycket bättre start och chans här i livet. Om något skulle gå snett i deras nya hem, har vi alltid möjligheten att ta tillbaka dem, vilket vi kommer att göra i alla väder. De blev svarta med vita tassar, magar och en av dem fick en vit svanstipp.
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

Irmelinis

  • Gäst
SV: Valpar på väg!
« Svar #2 skrivet: 24 aug-10 kl 12:56 »
Vad hände som gjorde att ni behövde ta bort så många som 7 valpar?

Hoppas ni lyckas hitta riktigt bra hem åt de andra två :)

Wobbeke

  • Inlägg: 208
    • -
SV: Valpar på väg!
« Svar #3 skrivet: 06 sep-10 kl 08:58 »
Hejsan!

Anledningarna till att vi tog bort 7 valpar var flera. Tiken var för ung för att få valpar, 1,5 år och vi blev osäkra på om hon skulle fixa en hel kull. Nu i efterhand kan vi se att det var jobb för henne med bara två valpar, så till viss del hade vi rätt. I min värld kommer jag alltid att sätta tiken i första hand och se till att inte utsätta henne för mer än hon klarar av, nu när det ändå blev så dumt att hon var dräktig.

En annan viktigt aspekt är att man skall hitta hem till alla valparna. Det bara kryllar av överblivna valpar på blocket och jag är mycket noga med att valparna kommer till rätt hem. Jag vill inte hitta dem på blocket några månader senare för att ägarnkommit på att en hund är jobbig. Jag resonerade som så att om något skulle gå fel i de nya hemmen så ville jag kunna ta tillbaka valpen igen och att ta tillbaka 9 valpar hade jag varken råd eller plats att göra. Nu är det ganska osannorlikt att alla skulle komma tillbaka samtidigt, men jag vill aldrig hamna i den situationen att jag måste ge en hund ett dåligt hem för att jag själv inte har råd med den. Nu var det mitt fel att dessa valpar kom till världen och då får jga se till att ge dem ett bra liv. De två valpar som vi sparade fick stanna kvar hos ss, då vet jag att de kommer att få det bra och de är helt underbara hundar, som vi arbetar med. Men visst ångrar jag mig att vi tog bort de 7 andra, vilka hundar hade inte de kunnat bli? Så jag är delad i frågan om det var bra att ta bort dem. Nu vet jag iallafall att de slipper hamna hos oseriösa människor som bara ville ha en billig hundvalp, men jag kommer alltid att grubbla över om det var rätt, om vi kunde ha behållt några till, om jag valde fel. Men utifrån de förutsättningar vi stod inför då, detta var vår första kull med valpar och vi hade ingen erfarenhet av hur jobbigt det skulle bli, så tycker jag ändå att vi valde det mest korrekta. Om vi hade chansat och behållt alla och det inte blivit bra så hade jag aldrig förlåtit mig själv för att jag gjort det valet pga att det tog emot att ta bort dem.
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

Irmelinis

  • Gäst
SV: Valpar på väg!
« Svar #4 skrivet: 10 sep-10 kl 10:32 »
Jag förstår dig. Lycka till!

Tack för att du tog dig tid att svara :)

Sussilo

  • Gäst
SV: Valpar på väg!
« Svar #5 skrivet: 25 sep-10 kl 17:48 »
Wobbeke, jag tycker ni har resonerat och handlat som  mycket ansvarskännande hundägare i det läget som ni hamnade i.

Wobbeke

  • Inlägg: 208
    • -
SV: Valpar på väg!
« Svar #6 skrivet: 08 okt-10 kl 21:10 »
Tack! Man får göra det bästa av en situation som inte skull ha uppstått, men där kom den männskliga faktorn in. Men vi har förhoppningsvis lärt oss läxan nu.
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

440 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser