Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kan det vara miljövänligare vegan?  (läst 225353 gånger)

sharkwater

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
Hur kan det vara miljövänligare vegan?
« skrivet: 08 jun-11 kl 09:20 »
Har undrat länge, hur kan det göra mindre skada på naturen att frakta sojamjölk från Holland eller dricka havremjölk med genmodifierad rapsolja än att dricka ekologisk mjölk och ost från en närliggande gård i Sverige? Tankarna leder till mig att det är klart om betermarkerna djuren behöver skulle användas till att odla istället för betesmark skulle maten räcka till fler och på så sätt skulle det vara miljövänligare att vara vegan, men här i Sverige, det kommer ju aldrig hända att alla blir veganer och att alla äter så som man borde så därför måste det ju, i ett land som Sverige, vara miljövänligare att vara vegetarian? Snälla, svara mig. Tänker jag någorlunda logiskt.

regnpipan

  • Gäst
SV: Hur kan det vara miljövänligare vegan?
« Svar #1 skrivet: 08 jun-11 kl 09:39 »
Lägg till gödningsproblemet. Vad skall man använda om inte djurskit?

Det är inte för inte som man säger äng är åkers moder.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Hur kan det vara miljövänligare vegan?
« Svar #2 skrivet: 08 jun-11 kl 09:45 »
Problemet är att vi har för mycket djurskit i de flesta länder.

Du kan transportera en liter vätska rätt långt jämfört med att producera en liter mjölk. Mjölken transporteras också långt innan den blir en ost eller ett tetrapak.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

regnpipan

  • Gäst
SV: Hur kan det vara miljövänligare vegan?
« Svar #3 skrivet: 08 jun-11 kl 10:42 »
Problemet är att vi har för mycket djurskit i de flesta länder.

Eller för lätt tillgänglig och billig konstgödning.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Hur kan det vara miljövänligare vegan?
« Svar #4 skrivet: 08 jun-11 kl 10:55 »
Allt beror ju på vad man jämför med.

Jag tror stenhårt på att det är miljövänligare FÖR MIG att gå ut o mjölka min ko som går här utanför och äter gräs. FÖR MIN DEL vore det idiotiskt att köpa sojamjölk istället.

Var och en får försöka göra det bästa av situationen, eller åtminstone det minst sämsta  ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

pålle

  • Gäst
SV: Hur kan det vara miljövänligare vegan?
« Svar #5 skrivet: 08 jun-11 kl 11:00 »
Allt beror ju på vad man jämför med.

Jag tror stenhårt på att det är miljövänligare FÖR MIG att gå ut o mjölka min ko som går här utanför och äter gräs. FÖR MIN DEL vore det idiotiskt att köpa sojamjölk istället.

Var och en får försöka göra det bästa av situationen, eller åtminstone det minst sämsta  ;)
Kan bara instämma var för gå över ån efter vatten.

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: Hur kan det vara miljövänligare vegan?
« Svar #6 skrivet: 08 jun-11 kl 11:21 »
En del gör sin sojamjölk själva också, det är bättre. Men än fast man har kommit på att det går fint att odla soja på Öland så odlas det så vitt jag vet bara till djurfoder än. Om man är vanlig lacto-vegetarian så får man ju tänka på att någon annan får ta köttet... Så i så fall har man inte konsekvent vänt sig mot köttproduktion. Veganerna äter i regel rätt mycket sesamfön också för att få kalk och de odlas heller inte i Sverige. Min uppfattning är att i Sverige behöver ingen vara vegan för jordens skull, men i till ex Indien är det bra att många är vegetarianer. I Kina vill fler ha mer kött och grönsaker på bordet nu då dom har råd och det leder till en annan typ av jordbruk än det traditionella och jord och vatten förgiftas. Så jag förstår veganerna och jag är glad om jag blir bjuden på vegan-middag också -tycker inte att jag måste äta igen då jag kommer hem! (En del hävdar att man inte blir mätt på veganmat, men visst kan man bli det om den är rik på fiber och protein.)
« Senast ändrad: 08 jun-11 kl 16:51 av Nina W »

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Hur kan det vara miljövänligare vegan?
« Svar #7 skrivet: 08 jun-11 kl 11:22 »
Ni känner ju säkert till att fodret vi ger exempelvis kor, går mestadels åt till värme. Det är en hel del energi som försvinner där, och det är en av anledningarna till att det är yteffektivare att själv äta foder som odlas på bördig mark. Jag skulle säga att det största problemet är att vi odlar foder åt djuren på alltför bördig mark, istället för att ta hand fodret från de områden som vi ändå inte kan odla spannmål/grönsaker på, såsom myrar, sly, etc. "Förr i tiden" så hade man huset på den minst bördiga marken (ofta högst upp på en kulle), betesmark i slänten, och odlade ner i dalen där det var bäst jord. Idag står det många hus på odlingsbar mark.

När det gäller att vara vegan, så kanske det säger sig självt att man såklart har mindre miljöpåverkan om man äter närproducerat, förutom det faktum att det går åt mindre resurser till att producera 200g kidneybönor jämfört med 200g nötkött. Svensk- eller egentillverkad havremjölk är ju därför ett utmärkt alternativ till mjölk. Soya är inte alls lika bra. Allt man behöver för att leva väl som vegan kan man faktiskt odla själv (inklusive baljväxter), speciellt om man bor i södra Sverige. Häruppe i norr är det mycket mer effektivt att vara lakto-ovo-vegetarian, då växtsäsongen är så kort att det blir svårt att producera nog med proteinrika växter, men det är lätt att ha höns.

Själv är jag grymt sugen på att ha mjölkfår. Vi dricker rätt mycket mjölk i min familj, och jag har ingen lust att stödja industriell djurhållning.

 
//Lina

Michan

  • Inlägg: 26
    • Småland
SV: Hur kan det vara miljövänligare vegan?
« Svar #8 skrivet: 08 jun-11 kl 11:22 »
Som vegan måste man ju inte ha soja/havremjölk som en del av sin kost. Istället kan man äta ekologiska och närproducerade råvaror och klara sig bra på det

regnpipan

  • Gäst
SV: Hur kan det vara miljövänligare vegan?
« Svar #9 skrivet: 08 jun-11 kl 11:38 »
Ni känner ju säkert till att fodret vi ger exempelvis kor, går mestadels åt till värme. Det är en hel del energi som försvinner där, och det är en av anledningarna till att det är yteffektivare att själv äta foder som odlas på bördig mark. Jag skulle säga att det största problemet är att vi odlar foder åt djuren på alltför bördig mark, istället för att ta hand fodret från de områden som vi ändå inte kan odla spannmål/grönsaker på, såsom myrar, sly, etc. "Förr i tiden" så hade man huset på den minst bördiga marken (ofta högst upp på en kulle), betesmark i slänten, och odlade ner i dalen där det var bäst jord. Idag står det många hus på odlingsbar mark.

Ligger en del i detta. Speciellt "alternativarnas" smågårdar är ofta belägna på marker som "storgårdarna" inte kan använda rationellt och annars skulle låtit slya igen eller planteras igen med gran.

Men hur diskussionen framskrider hänger ju rätt mycket på vilket perspektiv man anlägger, ett smågårds-/självhushållarperspektiv eller ett samhällsperspektiv.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Hur kan det vara miljövänligare vegan?
« Svar #10 skrivet: 08 jun-11 kl 11:48 »
En viktig fråga är ju också om man kan klara en vegansk kost med enbart lokalt  framställda råvaror, om man nu vill minimera transporterna och ha koll på sånt som gödsling, bevattning och andra jordbruksmetoder. Stor skillnad på Skåne och Norrbotten, givetvis.

Spannmål, ärter och i sydsverige bönor kan ge proteinbehovet. Kolhydrater, fibrer och vitaminer är knappast något problem, men det gäller att vinterförvara rätt så inte mat förfars och vitamininnehållet sjunker till alltför låga nivåer. Frys i all ära, men mer miljövänligt är rimligtvis att torka och syra sådan som inte håller sig i matkällare. Hur göra med C-vitaminer?

Hur gör man med fetter? Solrosfrön? Hasselnötter? Har vi andra inhemska veganska fettkällor?

Hur gödsla, om man inte vill använda djurgödsel?

Finns många frågor att ställa sig och många å-ena-sidan och å-andra-sidan. Intressant!

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Hur kan det vara miljövänligare vegan?
« Svar #11 skrivet: 08 jun-11 kl 12:01 »
Bönor går att odla i Norrbotten för protein, men helvegan blir snärjigt på självförsörjning häruppe. Om man kan tänka sig att ha höns blir det mycket lättare, eftersom man då kan ge dom matrester och ta hand om deras gödsel. Människobajs går att gödsla med, om det får ligga i minst två år först.

Fett i Norrbotten går att få från solrosfrön, rybs (odlas i Luleå), hampa (går att odla men ingen som gör det)... men allra lättast är ju såklart från djurriket. Fisk och vilt och husdjur...

C-vitaminer: Drick dagligen en kopp tallbarrs-té. Torka rönnbär, nypon, lingon och blåbär (alternativt gör sylter).
//Lina

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Hur kan det vara miljövänligare vegan?
« Svar #12 skrivet: 08 jun-11 kl 12:06 »
Citera
Hur gödsla, om man inte vill använda djurgödsel?


Gräsklipp, urin, nässelvatten. men som sagt, detta är nog bara möjligt i mindre skala.

Mina kor äter bara hemmaproducerat foder och det producerat utan konstgödsel. Höet körs visserligen maskinellt, men transportsträckan är ju minsta möjliga iallafall, tvärs över vägen  ;D jag kan inte komma på att jag kan göra mer för att minimera miljöförstöringen där inte. Men det är ju inte att begära att alla ska kunna göra så.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Hur kan det vara miljövänligare vegan?
« Svar #13 skrivet: 08 jun-11 kl 12:07 »
Med den animalieproduktion vi har idag så är vi tvungen att importera djurfoder, dvs soja, och då är det bättre att dricka sojamjölken direkt än att ta det via djurfoder. Vill man minska mängden importfoder måste man minska konsumption av mjölk, ägg och kött.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hur kan det vara miljövänligare vegan?
« Svar #14 skrivet: 08 jun-11 kl 12:40 »
En viktig fråga är ju också om man kan klara en vegansk kost med enbart lokalt  framställda råvaror, om man nu vill minimera transporterna och ha koll på sånt som gödsling, bevattning och andra jordbruksmetoder. Stor skillnad på Skåne och Norrbotten, givetvis.

Spannmål, ärter och i sydsverige bönor kan ge proteinbehovet. Kolhydrater, fibrer och vitaminer är knappast något problem, men det gäller att vinterförvara rätt så inte mat förfars och vitamininnehållet sjunker till alltför låga nivåer. Frys i all ära, men mer miljövänligt är rimligtvis att torka och syra sådan som inte håller sig i matkällare. Hur göra med C-vitaminer?

Hur gör man med fetter? Solrosfrön? Hasselnötter? Har vi andra inhemska veganska fettkällor?

Hur gödsla, om man inte vill använda djurgödsel?

Finns många frågor att ställa sig och många å-ena-sidan och å-andra-sidan. Intressant!
ja mycket intressant och hur gör veganen för att få i sig B 12?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

jagvetej

  • Gäst
SV: Hur kan det vara miljövänligare vegan?
« Svar #15 skrivet: 08 jun-11 kl 12:45 »
"Hur kan det vara miljövänligare vegan?"

En stor del av alla veganer är veganer av annan anledning än för att vara miljövänliga...
Jag själv tex, äter inga animalier alls för att inte stödja någon form av (plågsam) djurhållning...
"Miljö-hotet" och "växthus-effekten" är inget jag tror speciellt mycket på, jag tycker man ska nyttja den tekniska utveckling som finns, har man servicen att kunna köpa färsk frukt och grönsaker från andra sida jorden så är väll det underbart? :D


pz

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Hur kan det vara miljövänligare vegan?
« Svar #16 skrivet: 08 jun-11 kl 12:48 »
ja mycket intressant och hur gör veganen för att få i sig B 12?

Sköljer grönsakerna lite halvslarvigt  ;)

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Hur kan det vara miljövänligare vegan?
« Svar #17 skrivet: 08 jun-11 kl 12:50 »
"Hur kan det vara miljövänligare vegan?"

En stor del av alla veganer är veganer av annan anledning än för att vara miljövänliga...
Jag själv tex, äter inga animalier alls för att inte stödja någon form av (plågsam) djurhållning...
"Miljö-hotet" och "växthus-effekten" är inget jag tror speciellt mycket på, jag tycker man ska nyttja den tekniska utveckling som finns, har man servicen att kunna köpa färsk frukt och grönsaker från andra sida jorden så är väll det underbart? :D


pz

Att använda fossila bränslen för att skicka mat hit och dit över halva jordklotet är en dålig idé, oavsett vad du "tror på" eller inte. Odla egna äpplen och lägga dem i matkällaren är en oerhört mycket bättre idé än att forsla hit dem från Argentina  ::)

pålle

  • Gäst
SV: Hur kan det vara miljövänligare vegan?
« Svar #18 skrivet: 08 jun-11 kl 12:57 »
 Om man nu odlar sina grönsaker  föder upp kaniner och höns  samt åker buss och cyklar det borde ju vara ganska maximerat ur miljö hän syn  och att djuren haft det bra  som ja ser det så är det svår slaget?

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Hur kan det vara miljövänligare vegan?
« Svar #19 skrivet: 08 jun-11 kl 13:02 »
Bönor går att odla i Norrbotten för protein, men helvegan blir snärjigt på självförsörjning häruppe. Om man kan tänka sig att ha höns blir det mycket lättare, eftersom man då kan ge dom matrester och ta hand om deras gödsel. Människobajs går att gödsla med, om det får ligga i minst två år först.

Jag tror inte att hönshållning är förenligt med en vegansk livssyn. Däremot skulle vi nog kunna komma långt genom att ta vara på den mänskliga gödseln. Det är ett ruggigt resursslöseri att bara spola bort den.

En hake kanske är att vår gödsel kan vara förorenad med mediciner och annat som vi inte vill ha ut i odlingarna...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

842 gäster, 3 användare (2 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser