Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varmbädd i vinter  (läst 3923 gånger)

Jenny N

  • Gäst
Varmbädd i vinter
« skrivet: 09 nov-04 kl 10:28 »
Jag har 3 får sen i somras, som inte ska ha lamm nästa år. De är inne på nätterna nu när det är ruggigt väder, ute på dagarna. Har hört talas om farliga gasbrandsbakterier som kan frodas inomhus i halmen, och vill inte riskera att fåren far illa förstås!
Nu har jag lagt några dm halm, men den sjunker ju ihop också, och de äter lite med... Ska man bara lägga på ny halm allt eftersom? Hur ofta? Ska man ta bort avföring, eller ska den bara läggas över eller trilla igenom halmen? Är gasbrand dödligt för alla får, eller bara för lamm?
Finns det nåt mer jag bör veta om varmbädd?

 ??? Jenny

Småbrukaren

  • Gäst
Re:Varmbädd i vinter
« Svar #1 skrivet: 09 nov-04 kl 11:13 »
Hej Jenny!

Nu vet jag i o f sig inte var du bor men är det verkligen nödvändligt att ta in fåren på nätterna redan? Fåren trivs bäst ute. De har inget emot kyla men gillar inte regn och slask. De vill även kunna ligga i skydd för vinden. Det bästa är om fåren själv kan bestämma om de vill vara ute eller inne men det är ju inte alltid så enkelt. Själv löser jag det så att jag bygger ett vindskydd med tre väggar och tak av en presenning och några grindar på en vall som ska plöjas till våren. Detta funkar bra. Fåren utnyttjar bara vindskyddet när det är extremt dåligt väder. Tackorna får sedan komma in i logen när det börjar bli dags för lamning i  slutet av mars-april.

Oj, nu svävade jag visst ut och kom ifrån ämnet... Gasbrandsbakterier kan finnas i en ströbädd. Det är därför viktigt att inte röra runt i den under tiden fåren vistas där. Normalt sett behöver man inte gödsla ut den förrän till våren när fåren kommit ut på bete.

Du är inne på rätt spår. Lägg på ny halm vid behov. Det får inte bli blött och kleggigt. Hur ofta och hur mycket beror på hur stor ytan är i förhållande till antalet får samt hur stor del av dygnet de vistas där. Ta inte bort gödseln! Det är den i kombination med halmen (plus en massa mikroorganismer förstås) som gör att bädden "brinner" d v s komposteras. En följd av detta är att den sjunker ihop som du skriver. Det är viktigt att lägga in rejält med halm från början.

Man brukar normalt inte vaccinera mot gasbrand om man inte tidigare haft problem. Jag tror inte att du behöver vara orolig.

//Småbrukaren


Skogstorpskan

  • Gäst
Re:Varmbädd i vinter
« Svar #2 skrivet: 14 nov-04 kl 22:29 »
Hej Jenny!

Jag är ingen fårexpert, men har haft får i 8 år nu: 2-5 tackor som lammat varje år. Vi löser det så att vi lägger massor av halm i en hästbox. Sen när dom har trampat och bajat i boxen så strör vi bara över ny halm allt eftersom, så det blir som en så kallad "permanentbox". Vi strör ca en gång om dan, i samband med fodringen. Du lär dig med tiden hur mycket du skall lägga in. Gödslen och halmen packar sig, och "brinner", precis som Småbrukaren skriver, det gör även att det blir lite värme i bädden hos dom. Sen får man kavla upp ärmarna till våren - det blir en ansenlig mängd skottkärrelass att köra ut.

Gasbrand vet jag inget om, är lyckligt ovetande  ::)

Mina får går fortfarande ute, jag bor i V:a götaland. Dom kan gå in under tak om de vill, men det verkar inte som att det är så viktigt för dom, dom har det ganska bra.

Lycka till!
Skogstorpskan



Jenny N

  • Gäst
Re:Varmbädd i vinter
« Svar #3 skrivet: 17 nov-04 kl 17:28 »
Tack för svaren, nu känner jag mig lugnare.... Jag bor i Halland förresten, och så rysligt väder är det väl inte, men ute är det så blött på marken!

/Jenny

Skogstorpskan

  • Gäst
Re:Varmbädd i vinter
« Svar #4 skrivet: 18 nov-04 kl 15:29 »
Ja, dom bör väl få ligga torrt med natten i alla fall...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser