Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myskankor  (läst 2324 gånger)

lottis

  • Gäst
Myskankor
« skrivet: 22 jan-04 kl 09:32 »
Hejsan.

Jag har en fråga:

Är det myskankor som äter mördarsniglar??

Lottis
« Senast ändrad: 14 feb-04 kl 16:03 av admin »

Camilla

  • Gäst
Re:Myskankor
« Svar #1 skrivet: 22 jan-04 kl 10:29 »
Ja, det är det. Men om de är så effektiva snigelbekämpare som det har påståtts i vissa trädgårdstidningar och liknande kan väl diskuteras.
Jag har, som tur är, inga mördarsniglar här, men mina ankor tar vanliga skogssniglar (som de nästan utrotat på vår tomt), vinbergssnäckor :( och ganska stora grodor. Vad jag har hört från de som har både myskankor och mördarsniglar så har myskankorna lite problem att ta de största sniglarna, så handplockning av de största sniglarna rekommenderas.
Så visst hjälper de till att hålla undan sniglar av olika slag, men jag tycker inte man ska skaffa myskankor enbart för att ha som snigelutrotare. De är värda att ha ändå - värper mycket, ruvar gärna fram flera stora kullar per år (förökar alltså sig på gränsen till extremt mycket om de får lov) och är lugna, trevliga och blir lätt tama.  Vår gamla hona Anki kommer gärna in i köket för att tigga lite mat och tvätta sig i hundens vattenskål. Jättecharmigt, fast det kan bli jobbigt när hon har en kull på 15 ungar i släptåg!  8)

lottis

  • Gäst
Re:Myskankor
« Svar #2 skrivet: 22 jan-04 kl 10:39 »
Hej.

Jag var bara nyfiken på dom, jag har inte heller mördarsniglar, ännu..... :P

Mina föräldrar hade ankor, men dom var inhägnade. Kanske främst för grannarnas skull.

Men tack ialla fall.
Lottis


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

734 gäster, 5 användare (2 dolda)
beekeepern, Hantverkaren, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser