Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  PVC-fönster  (läst 18483 gånger)

xlab

  • Gäst
SV: PVC-fönster
« Svar #100 skrivet: 28 okt-18 kl 09:09 »
Hög kvalité...  nåja.. 
det beror på vad man jämnför med.
ja det dom tittade på var, täthet, funktion (öppning och stängning av bladet, att gångjärn inte hade hängt sig) färgen inte visar några missfärgningar, inte spruckit eller börjat kalka. och att den allmänna finishen är ok. dom hade runt 30 PVC-fönster i sina fasad av olika fabrikat, och i rapporten fram går det att visa trä fönster inte kommer upp till den kvalitet.
Men summa summarum så är inte trä fönster så överlägsna som du tycks föreställa dig, det är mesta en tyckes sak om utseende och inte så mkt om kvalitet

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: PVC-fönster
« Svar #101 skrivet: 28 okt-18 kl 09:31 »
Jag kommer ihåg när Fiskars började sälja yxor med plastskaft, diskussionen var ungefär den samma  ;D De skaften är lika fina tio år senare och har ända från starten varit överlägsna träskaft.

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: PVC-fönster
« Svar #102 skrivet: 28 okt-18 kl 10:02 »
All plast framställs eller har framställts av en ändlig resurs. Plastskräp fyller våra hav, mikroplast stör och slår ut djurlivet.

Trä är en förnyelsebar resurs och är biologiskt nedbrytbart.

Jag väljer trä av många anledningar. Miljöskäl är en av dem.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: PVC-fönster
« Svar #103 skrivet: 28 okt-18 kl 10:31 »
ja det dom tittade på var, täthet, funktion (öppning och stängning av bladet, att gångjärn inte hade hängt sig) färgen inte visar några missfärgningar, inte spruckit eller börjat kalka. och att den allmänna finishen är ok. dom hade runt 30 PVC-fönster i sina fasad av olika fabrikat, och i rapporten fram går det att visa trä fönster inte kommer upp till den kvalitet.
Men summa summarum så är inte trä fönster så överlägsna som du tycks föreställa dig, det är mesta en tyckes sak om utseende och inte så mkt om kvalitet

Nåja...  dom ställde frågan på ett sådant sätt att pvc fönstrets egenskaper skulle vinna.
För min del så kan dom köra pvc dit där dom hör hemma.  I deponin eller ingens tillverka skiten.
Dessutom finns det inte endaste chans att reparera ett sådant fönster om karmen skulle skadas.
Ett i trä av bra kvalité kan man reparera i god självhushållaranda.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: PVC-fönster
« Svar #104 skrivet: 28 okt-18 kl 13:39 »
Jag kommer ihåg när Fiskars började sälja yxor med plastskaft, diskussionen var ungefär den samma  ;D De skaften är lika fina tio år senare och har ända från starten varit överlägsna träskaft.

Inte är det så skönt att hålla i dem, och undrar hur lömskt de far av efter 30 år i solen. Men de ruttnar inte, det får man ge dem.

Men det är skillnad på ett yxskaft och en fönsterbåge/karm. Yxan kostar några hundra och sitter inte fastskruvad i kåken. Kommer forskningen fram till att det är PVC som ger Altzheimer (t ex) så kan man ju kasta yxan, medans det blir lite jobbigare med fönster som sitter och läcker dygnet runt i huset. Nu tror jag ju inte att det är någon större fara, men det är värt att ta med vid sitt val av nya fönster.

xlab

  • Gäst
SV: PVC-fönster
« Svar #105 skrivet: 28 okt-18 kl 16:36 »
All plast framställs eller har framställts av en ändlig resurs. Plastskräp fyller våra hav, mikroplast stör och slår ut djurlivet.

Trä är en förnyelsebar resurs och är biologiskt nedbrytbart.

Jag väljer trä av många anledningar. Miljöskäl är en av dem.

Ja trä kan jag hålla med om, men hur är det med grundoljan/impregneringen, frakter tillverkning? är dom lika miljövänliga, och har du räknat med ommålnings intervallerna på fönstren?

xlab

  • Gäst
SV: PVC-fönster
« Svar #106 skrivet: 28 okt-18 kl 16:38 »
Inte är det så skönt att hålla i dem, och undrar hur lömskt de far av efter 30 år i solen. Men de ruttnar inte, det får man ge dem.

Men det är skillnad på ett yxskaft och en fönsterbåge/karm. Yxan kostar några hundra och sitter inte fastskruvad i kåken. Kommer forskningen fram till att det är PVC som ger Altzheimer (t ex) så kan man ju kasta yxan, medans det blir lite jobbigare med fönster som sitter och läcker dygnet runt i huset. Nu tror jag ju inte att det är någon större fara, men det är värt att ta med vid sitt val av nya fönster.

Vet inte om jag fattade rätt , men läcker? det har jag inte vart med om  (har ju själv PVC fönster och dom håller tätt. Även efter ca 10 år.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: PVC-fönster
« Svar #107 skrivet: 28 okt-18 kl 18:10 »
Nog håller de tätt till dess de blir spröda och spricker, det jag menar med läcker är att de släpper ifrån sig mjukgörare och andra tillsatser. Sitter fönstret i söder så släpper det ifrån sig mer.

xlab

  • Gäst
SV: PVC-fönster
« Svar #108 skrivet: 28 okt-18 kl 19:10 »
Nog håller de tätt till dess de blir spröda och spricker, det jag menar med läcker är att de släpper ifrån sig mjukgörare och andra tillsatser. Sitter fönstret i söder så släpper det ifrån sig mer.

Pvc-fönster som tillverkas i Europa har inte dom bristerna som du pekar på, dom blir inte spröda (fast dom sitter i söderläge och utsätts för ca 50C under en sommar. Fönster som tillverkas i Europa finns allt från södra delarna i Spanien upp till Haparanda, och vore det så illa som merparten av alla här tycker om kvalitet så borde ju knappast PVC fönster vinna så mkt mark som dom gör eller hur?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: PVC-fönster
« Svar #109 skrivet: 28 okt-18 kl 19:35 »
Aluplast.dk KBE.dk. Veka.com

Men hörrö du...
Aluplast.dk fanns inte ens, men däremot med ändelsen .de, och där gick att läsa några mycket svävande fraser om att man använder återvunnet material, men ingenting om exakt vilket material det var fråga om. Troligen aluminium, vilket är mycket vanligt att återvinna.

KBE.dk? Jo, de tillverkar polyuretanskum  ;D , vilket ju är en bra bit ifrån trådens ämne.

Och www.veka.com var en svårt oinformativ hemsida, mest kontaktuppgifter. Jag kunde inte heller där hitta något om fönster gjorda av återvunnen polyvinylklorid.

Så du får nog leta lite till i ditt länkarkiv! Tips: kopiera gärna in citat från de länkade sidorna som handlar om fönster av återvunnen PVC, så vi slipper leta runt förgäves.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: PVC-fönster
« Svar #110 skrivet: 28 okt-18 kl 19:53 »
På ett av fönsterna som låg på återvinningen satt rester av fraktsedel med datumet 2014 nånting och blev sugen på att testa.
Jag slog till det med en planka och det sprutade plastdelar, men glaset höll.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: PVC-fönster
« Svar #111 skrivet: 28 okt-18 kl 22:13 »
På ett av fönsterna som låg på återvinningen satt rester av fraktsedel med datumet 2014 nånting och blev sugen på att testa.
Jag slog till det med en planka och det sprutade plastdelar, men glaset höll.

  ;D.  Jävla bra glas alltså.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: PVC-fönster
« Svar #112 skrivet: 28 okt-18 kl 22:37 »
Pvc-fönster som tillverkas i Europa har inte dom bristerna som du pekar på, dom blir inte spröda (fast dom sitter i söderläge och utsätts för ca 50C under en sommar. Fönster som tillverkas i Europa finns allt från södra delarna i Spanien upp till Haparanda, och vore det så illa som merparten av alla här tycker om kvalitet så borde ju knappast PVC fönster vinna så mkt mark som dom gör eller hur?

Höga temperaturer under EN sommar gör inte PVC spröd, men däremot solinstrålning, väder och vind osv under 5-10 år.
Om man vill ha en plast som ska vara väderbeständig på lång sikt, så ska man inte välja PVC utan någonting helt annat, förmodligen bör man då leta bland härdplaster (t ex polyester, uretan, bakelitliknande material) snarare än termoplaster. PVC kör man med bara för att det är billigt, både i form av plastråvara och pressning/formning till färdig produkt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: PVC-fönster
« Svar #113 skrivet: 28 okt-18 kl 22:54 »
Pvc-fönster som tillverkas i Europa har inte dom bristerna som du pekar på, dom blir inte spröda (fast dom sitter i söderläge och utsätts för ca 50C under en sommar. Fönster som tillverkas i Europa finns allt från södra delarna i Spanien upp till Haparanda, och vore det så illa som merparten av alla här tycker om kvalitet så borde ju knappast PVC fönster vinna så mkt mark som dom gör eller hur?

Köper man säljarens svada så tar det ju kanske 30 år innan man kommer sig för att klaga. Skulle vara intressant att veta om tillverkaren gjort några tester för att se hur många år de gissar att plasten håller.

Sedan så har jag svårt att tro att PVC-fönster som är gjorda av återvunnen plast saknar mjukgörare och formoljor som kan avgå till luften, det är bara att de förekommer under en viss gräns och inte behöver deklareras. Dessutom är en återvunnen plast oxiderad och behöver behandlas för att kunna bli ett bra utgångsmaterial för nya profiler. Undrar också vad de använt för UV-stabilisator (säkert nickelföreningar).

Men som sagt, det är nog inte så farligt. Betydligt farligare med plastgolv.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: PVC-fönster
« Svar #114 skrivet: 29 okt-18 kl 07:37 »
  ;D.  Jävla bra glas alltså.

Eller kass plast.
Jag slog även till ett träfönster, men där var nog glaset kasst eftersom träet höll.

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: PVC-fönster
« Svar #115 skrivet: 29 okt-18 kl 21:04 »
Ja trä kan jag hålla med om, men hur är det med grundoljan/impregneringen, frakter tillverkning? är dom lika miljövänliga, och har du räknat med ommålnings intervallerna på fönstren?

Nu kan jag bara svara för mitt eget hus och här är fönsterna återvunna från ett i från sekelskiftet 1700/1800. Vårt hus byggdes runt 1870 och bl a fönster och dörrar förutom timmer återanvändes. Gissningsvis är de tillverkade på plats av eget virke. Glaset lär man ha beställt från ett glasbruk i närheten.
Impregnerade med linolja och målade med linoljefärg. Vi målade samtliga fönster förutom dem på östersidan för 17 år sedan och det håller än. De på ostsidan är nog inte målade på minst 35 år och det börjar bli dags nu så kanske till sommaren eller nästa igen. Då målar vi med linoljefärg igen förstås.

För 15 år sedan behövde vi två nya små fönster då vi byggde om hallen. De beställde vi på ett snickeri 1,5 mil härifrån. Vi hämtade dem själva och satte in efter vi hade grundat med linolja och målat med linoljefärg. De sitter i västerläge och behöver inte målas om än på ett tag. Så visst kan man hitta miljövänliga alternativ.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

xlab

  • Gäst
SV: PVC-fönster
« Svar #116 skrivet: 30 okt-18 kl 18:27 »
Nåja...  dom ställde frågan på ett sådant sätt att pvc fönstrets egenskaper skulle vinna.
För min del så kan dom köra pvc dit där dom hör hemma.  I deponin eller ingens tillverka skiten.
Dessutom finns det inte endaste chans att reparera ett sådant fönster om karmen skulle skadas.
Ett i trä av bra kvalité kan man reparera i god självhushållaranda.

Att ljuga bara för att man inte gillar ett vist mat ser jag ine som vettiga arg. Titta på sida 3 Och alex72 tror jag nicket var, där står det att PVC fönstren har suttit upp i 30 år utan att dom har försämrats märbart. Sen beträffande träfönster som är tillverkade runt 40-tidigt 60-tal är trä karmen en helt annan kvalitet än dom som görs idag (inte jämförbart alls) då kärnvirke, idag snabbväxande furu
Så om ni inte gillar PVC-fönster är helt ok, men ljug inte och kom med lögner.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: PVC-fönster
« Svar #117 skrivet: 30 okt-18 kl 21:55 »
Att ljuga bara för att man inte gillar ett vist mat ser jag ine som vettiga arg. Titta på sida 3 Och alex72 tror jag nicket var, där står det att PVC fönstren har suttit upp i 30 år utan att dom har försämrats märbart. Sen beträffande träfönster som är tillverkade runt 40-tidigt 60-tal är trä karmen en helt annan kvalitet än dom som görs idag (inte jämförbart alls) då kärnvirke, idag snabbväxande furu
Så om ni inte gillar PVC-fönster är helt ok, men ljug inte och kom med lögner.

Pvc är plast plast består av till stor del av olja och andra kemikalier.  ;D
Dessa är under en del omständigheter skadliga för vår natur och jord.
Dom bryts inte ner under överskådlig tid, det går inte att reparera en skada på ett enkelt sätt om det är pvc.
Det är ett dött material som inte ger liv i en byggnad.

Som sagt det ska inte ens få finnas.

Om man nu ska vara petig så är det nog du som kommit med olika lögner, dåligt underbyggda argument.
Dessutom så missar du en yttterst viktig aspekt.   självhushållning
 ;)
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: PVC-fönster
« Svar #118 skrivet: 31 okt-18 kl 08:49 »
Men hörrö du...
Aluplast.dk fanns inte ens, men däremot med ändelsen .de, och där gick att läsa några mycket svävande fraser om att man använder återvunnet material, men ingenting om exakt vilket material det var fråga om. Troligen aluminium, vilket är mycket vanligt att återvinna.

KBE.dk? Jo, de tillverkar polyuretanskum  ;D , vilket ju är en bra bit ifrån trådens ämne.

Och www.veka.com var en svårt oinformativ hemsida, mest kontaktuppgifter. Jag kunde inte heller där hitta något om fönster gjorda av återvunnen polyvinylklorid.

Så du får nog leta lite till i ditt länkarkiv! Tips: kopiera gärna in citat från de länkade sidorna som handlar om fönster av återvunnen PVC, så vi slipper leta runt förgäves.

Du har fortfarande inte svarat på det här.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

xlab

  • Gäst
SV: PVC-fönster
« Svar #119 skrivet: 01 nov-18 kl 18:30 »
Pvc är plast plast består av till stor del av olja och andra kemikalier.  ;D
Dessa är under en del omständigheter skadliga för vår natur och jord.
Dom bryts inte ner under överskådlig tid, det går inte att reparera en skada på ett enkelt sätt om det är pvc.
Det är ett dött material som inte ger liv i en byggnad.

Som sagt det ska inte ens få finnas.

Om man nu ska vara petig så är det nog du som kommit med olika lögner, dåligt underbyggda argument.
Dessutom så missar du en yttterst viktig aspekt.   självhushållning
 ;)
Du svarae inte på min fundring heller, är impregnering bättre än återvunnen PVC som inte är svart enl dig? alla transporter är säkert inte heller så bra med er färgeller? 99% av alla trä fönster anv impregnering och ytters marginell del ör behandlade med linolja så

Edit: delat på citat och svar/moderator
« Senast ändrad: 01 nov-18 kl 19:07 av skräptanten »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser