Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Citronplantor  (läst 4240 gånger)

JennytHoff

  • Inlägg: 2
  • "Diamonds do appear to be just like broken glass."
    • Södermanland
    • Jennyt-Hoff
Citronplantor
« skrivet: 29 maj-16 kl 18:26 »
Jag satte tre citronkärnor mest för skojs skull och nu har de blivit ganska stora! :) Har verkligen noll koll egentligen men vattnar dom ganska mycket, typ varannan dag och då ganska mycket, och de får så mycket sol som möjligt.

En av plantorna har börjat få små uttorkade fläckar på kanterna av bladen, är det en indikation på något? För lite vatten, för mycket? Något annat?

Plantorna ser också lite olika ut, en av dem har mer runda och mjukare blad, och de andra två har hårdare blad med "skarpare" kanter. Betyder det något? Ska jag göra något annorlunda?

Tack på förhand för hjälp!

//Entusiastisk nybörjare med noll koll ;)

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Citronplantor
« Svar #1 skrivet: 04 jun-16 kl 11:05 »
Är inte alls så bra på frösådda citroner men försöker svara ändå. Vet inte vad dom torra fläckarna kan vara, kanske för torr luft, ohyra? Att plantorna ser olika ut är inte så konstigt när dom är frösådda. Det är samma som med äpple, att dom inte blir sortäkta. Köpta citronplantor är ympade. Det är inte säkert man får frukt på frösådda. Citroner trivs bra utomhus på sommaren, men vet inte hur det är med små plantor.
Växer dom bra så gör du nog rätt.  :)
Vill du ha bättre råd, så fråga på Trädgård i fokus. http://tradgard.ifokus.se/ och balkongodling i fokus. http://balkongodling.ifokus.se/ Där finns folk som vet mycket om att odla från kärnor.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Citronplantor
« Svar #2 skrivet: 04 jun-16 kl 11:09 »
Jag satte tre citronkärnor mest för skojs skull och nu har de blivit ganska stora! :) Har verkligen noll koll egentligen men vattnar dom ganska mycket, typ varannan dag och då ganska mycket, och de får så mycket sol som möjligt.

En av plantorna har börjat få små uttorkade fläckar på kanterna av bladen, är det en indikation på något? För lite vatten, för mycket? Något annat?

Plantorna ser också lite olika ut, en av dem har mer runda och mjukare blad, och de andra två har hårdare blad med "skarpare" kanter. Betyder det något? Ska jag göra något annorlunda?

Tack på förhand för hjälp!

//Entusiastisk nybörjare med noll koll ;)
Har du planterat dem i citrusjord?

mizziss

  • Inlägg: 2
    • Västmanland
SV: Citronplantor
« Svar #3 skrivet: 08 feb-17 kl 13:07 »
Jag satte tre citronkärnor mest för skojs skull och nu har de blivit ganska stora! :) Har verkligen noll koll egentligen men vattnar dom ganska mycket, typ varannan dag och då ganska mycket, och de får så mycket sol som möjligt.

En av plantorna har börjat få små uttorkade fläckar på kanterna av bladen, är det en indikation på något? För lite vatten, för mycket? Något annat?

Plantorna ser också lite olika ut, en av dem har mer runda och mjukare blad, och de andra två har hårdare blad med "skarpare" kanter. Betyder det något? Ska jag göra något annorlunda?

Tack på förhand för hjälp!

//Entusiastisk nybörjare med noll koll ;)


Mitt tips.
Citronträd vill ha svalt under vinter halvåret (10-15grader)
Men dem kräver endå mycket ljus.
Finns många alternativ när det gäller lampor.
Helst 14 timmars ljus om dagen.
Vissa kör med jätte dyra blom lampor, några kör med kallvita ledlampor, och vissa kör med en lysrör :) alla verkar fungera bra. Ex 3 kallvis led lampor 6500k
Och luften är torr denna tid, så spraya bladen och stammen med vanlig vattenflaska ( alla grönbladade växter gillar att bli duschade)
Nu vet jag ej hur stor kruka du har. Men i regel så vattnas de en gång i månaden från sep-maj. Och gödning 1 gång i månaden.
Så mitt träd får dusch med sprayflaska 1-3 gånger om dagen. Och 1 gång i månaden i badrummet och då näring också.

På sommaren vattnas/duschas och göds det 1 gång i veckan. Beroende på krukas storlek så kanske den måste vattnas 2.

Nu i sommar så tror jag inte du behöver tänka så myket förutom med att ta växten ur ide när temperaturen inte går under grader på natten.
Har du en smal som så skulle jag rekommendera att låta trädet få vind, det är på så sätt stammen blir grövre.
Alternativ ha den på golvet med en fläkt på.
Ljuset får den endå, för ska undvika gassande direkt sol. Vår och sommarsolen är starka. Ljuset lika så.

Det är när trädet får blommor, vita fina :) som sedan gör att det kommer frukt. När dem börjat blomma över så tar du fingret eller en liten pensel och borstar på den så blomman släpper sitt pollen.
Och smart att plantera om till en större kruka och kanske beskära om det behövs.
Men du måste använda citrus jord.
Går att blanda själv men ör lite mer bökigt om man bor i lägenhet.

Lite tips från mig :) detta gäller ostört sett alla citrus träd. Stora som små :)

Hellan

  • Inlägg: 2
    • Gästrikland
SV: Citronplantor
« Svar #4 skrivet: 25 mar-17 kl 09:23 »
Vad är citrusjord? Alltså vad är grejen med citrus jord jämfört med vanlig jord? Min planta (också frösådd) står och frodas i vanlig jord men har inte blommat.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Citronplantor
« Svar #5 skrivet: 27 mar-17 kl 12:01 »
Vad är citrusjord? Alltså vad är grejen med citrus jord jämfört med vanlig jord? Min planta (också frösådd) står och frodas i vanlig jord men har inte blommat.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Ett par saker som jag känner till är att det är mkt järn och lerpartikar i citrusjorden. Andra kan nog bättre ge ett riktigt uttömmande svar på skillnaden.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser