Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grunden till hönshuset  (läst 2092 gånger)

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Grunden till hönshuset
« skrivet: 14 apr-05 kl 19:33 »
Jag tänker bygga ett halmhus till hönsen, och nu funderar jag på hur jag ska göra grunden. Är inte jättesugen på att köpa massa grus, eller gjuta, men vad finns det för alternativ? Det viktiga är ju att det inte kommer upp fukt i halmen. Jag har en isolerad bottenplatta jag skulle kunna använda, men den är för smal för att jag ska kunna stapla balarna på den. Kanske man kan stapla dem runtom på lecablock? Idéer och tips mottages tacksamt!

torparn

  • Inlägg: 208
    • Övriga världen
Re:Grunden till hönshuset
« Svar #1 skrivet: 14 apr-05 kl 20:41 »
Läste förra året på en dansk hemsida om halmhus att man la grunden med krossade musselskal(!).  Grus och eller sand torde ju fiúngera bra annars, förutsatt att dräneringen runt själva platsen för husbygget är bra. detta beror ju på om läget är högt eller inte, jordtyp etc.

flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Grunden till hönshuset
« Svar #2 skrivet: 14 apr-05 kl 21:05 »
Ja, jag har också läst om musselskalen, fast de blir nog svåra att hitta i Sverige...  ;) Jag tänkte bygga i en liten skogsdunge som inte ligger speciellt högt. Funderar på om man helt enkelt kan sätta huset på lecablock eller dylikt, så det kommer upp från marken. Om man fuktspärrar med polyeten mellan blocken och balarna, och putsar fast fuktspärren med leran, drar det ändå fukt? Och på vintern stoppa in några balar undertill för extra isolering?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser