Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna kalkonglädjetråden  (läst 26404 gånger)

AnetteA

  • Inlägg: 363
    • Västergötland
    • Lantisarna
SV: Allmänna kalkonglädjetråden
« Svar #120 skrivet: 24 aug-12 kl 14:00 »
En liten BUT troligen höna charmar oss totalt på går'n! Så himla mysig till sättet, går runt och småpratar med sig själv. Fungerar bra med hönsen, har insett att hon ännu är mindre (ca en månad gammal).  ;D CHARMTROLL!!
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

videvi

  • Inlägg: 438
  • Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
SV: Allmänna kalkonglädjetråden
« Svar #121 skrivet: 06 sep-12 kl 09:12 »


Jag är glad att dom inte valde att sitta PÅ bordet och morgonsola!

Nu frågar jag igen om färgen, om nån här vet.  :D. ... Dom ljusa, är dom nån slags fulvariant av calico? För dom ser inte ut som på bilderna jag hittade på calico när jag googlade.  ;D
Och cröllar är väl bara tvåfärgade?

Men jag kanske måste ha tålamod. De är bara fem månader. När är en kalkon färdig färgad?
« Senast ändrad: 06 sep-12 kl 09:26 av videvi »
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

fraggla

  • Inlägg: 53
  • Var glad åt det lilla och skratta ofta
    • Närke
SV: Allmänna kalkonglädjetråden
« Svar #122 skrivet: 23 sep-12 kl 20:51 »
Våra kalkoner har blivit legister. De vandrar runt i trädgården och äter gräs och äpplen, sedan är de i trädgårdslandet och krafsar runt äter lite maskar, ogräs och lite majs mm. Det är jätte bra  !!! Men ibland tar de en sväng ut på vägen.
 Nu hade de fått syn på en dam med TAX och denna tax var mycket spännande! Kluckade började de gå närmre för att se vad det var för något  :D. Den stackars damen var jätte rädd. 4 st 6 kilos kalkoner som var ute efter hennes hund! :o
De gjorde inget mer än skrämde damen de nöp inte ens taxen så allt slutade väl.

Jag tycker ändå att de är mycket charmiga våra busar , det är alltid något på gång. Men undrar man var de är, så är det bara att ropa på dem och de svarar och kommer sedan springande / flygande. Först kalkonerna sedan unghönsen som går med dem.
De badar i min blomrabatt på det sättet samlar de upp allt i rabatten som kallas jord sedan skakar de av sig jorden i fina högar på gruset. Blommorna har i år haft ett krypande växtsätt de har inte blivit så höga för antingen har någon ätit upp dem eller så har någon badat på dem.
Hur ska jag kunna slakta 2 av dessa härliga djur?
Men 3 tuppar och en höna funkar inte så... 2 ska bort  :'( .

videvi

  • Inlägg: 438
  • Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
SV: Allmänna kalkonglädjetråden
« Svar #123 skrivet: 24 sep-12 kl 11:07 »
 ;D ;D

Dom är underbara!!

Mina brukar också gå ner till vägen.
Inte bra när de skrämmer skolbarnen som väntar på bussen.

Klart dom går långt...dom har ju så lååååånga ben!!!
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

AnetteA

  • Inlägg: 363
    • Västergötland
    • Lantisarna
SV: Allmänna kalkonglädjetråden
« Svar #124 skrivet: 24 sep-12 kl 19:13 »
Inte bara vår kalkon som lär hönsen sådana olater som långpromenader då...  ;)
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

fraggla

  • Inlägg: 53
  • Var glad åt det lilla och skratta ofta
    • Närke
SV: Allmänna kalkonglädjetråden
« Svar #125 skrivet: 09 mar-13 kl 21:59 »
Årets första kalkon kycklingar  ;D. Varjekväll vill de upp iknät och sova en stund. De springer fram o tillbaka och piper i sin bur, så fort de kommer upp lägger de sig ner och sover.

hönsmamman Jill

  • Inlägg: 53
    • Västerbotten
    • www.foxhunters-kennel.se
SV: Allmänna kalkonglädjetråden
« Svar #126 skrivet: 04 apr-13 kl 00:11 »
Vilken lycka...  :D
Jag ropade in 8 st kalkonägg på facebook´s "Fjäderfä auktioner" och
vet ni ALLA äggen växer det små liv i...
Helt otroligt vilken tur, trotts postfrakt...  ;)
Nu är det bara att vänta i 3 veckor på dessa godingar  o:)
Har ett glatt gäng Hedemorahöns, 6st tackor och Bäärtil Bagge. 4 st Jack Russell Terrier, 1 st Hamiltonstövare och sist men absolut inte minst 1 st American Foxhound.
Bor på landet i Västerbotten och storm trivs med livet och djuren.

Pernilla Lava

  • Inlägg: 263
    • Södermanland
SV: Allmänna kalkonglädjetråden
« Svar #127 skrivet: 19 jun-13 kl 22:54 »
Första kalkonkycklingen har just kläckts under mamman idag! åhhh  ;D :-*
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

HannaPanna

  • Inlägg: 298
  • bonndräng med drömmar
    • Södermanland
SV: Allmänna kalkonglädjetråden
« Svar #128 skrivet: 07 aug-13 kl 12:59 »
Åh, första kalkonen är kläckt och nästa jobbar febrilt på att ta sig ut!!
Var rädd att det inte skulle bli nån efter postning och att de fick ligga nån dag för länge innan de hamnade i kläcken pga skadad häst. Men nu är dom äntligen här!
Kommer det en haj - simma fortare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser