Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Linfröolja som ytbehandling  (läst 1316 gånger)

JS

  • Inlägg: 88
Linfröolja som ytbehandling
« skrivet: 16 feb-16 kl 09:35 »
Dumpstrade här om dan 5-6 liter av Zetas kallpressade linfröolja. Nu undrar jag hur det fungerar som ytbehandling av trä. Kommer den oxidera?
Jag har hört av andra att linfröolja avsedd för förtäring är behandlad för att inte oxidera. Men undrar om det stämmer. Vad jag vet har ingen av dem jag frågat testat det själva utan snarare "läst det nånstans".
Eftersom linfröoljan alltid säljs i glasflaskor gissar jag att det förekommer någon sorts oxidation (en plastflaska hade knycklats ihop).

Jag har försökt läsa om skillnaden i framställning men står bara att processerna är olika. Linolja för ytbehandling lagras väldigt länge och bottensatsen slängs. Linfrölja för förtäring raffineras för att få bort en del av smaken och lukten.

Jag strök precis på en liten testbit här inne, får återkomma om hur den oxiderar. Har tyvärr ingen linolja för ytbehandling hemma nu att jämföra med.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser