Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ energi underskattat  (läst 3877 gånger)

deepdiver

  • Gäst
Alternativ energi underskattat
« skrivet: 16 dec-03 kl 19:53 »
Hej kära miljövänner/miljökämpar/nytänkare/livskonstruktörer!

Jag tycker att ämnet alternativ energi är mycket underskattat. Det finns mycket som skulle kunna göras här. För det första vill jag ge en vänlig puck till Admin.  ;)  Varför inte ge det en egen rubrik under Diskussionsforum.


Så till ämnet:
Glödlampan (eller lågenergilampan) är här för att stanna. Även kirurgisk utrustning, hemdatorer, verktyg mm som drivs på el. Visserligen finns många onödiga saker också. Men det kommer ändå att krävas el för att driva de nödvändigaste.

Den elen måste i framtiden komma från miljövänliga, förnybara källor. Detta låter för industrialistiskt; låt oss istället säga att vi bör tillverka vår egen el i småskalig produktion så vi vet vad vi gör av med och hur mycket det krävs för att tillverka energin.
Måste man själv hugga veden eller putta på lådbilen så gör man inte av med mer än man behöver.

Det finns många bra sätt att erhålla el som inte alls eller mycket lite (så lite att det i längden återställs) påverkar miljön. Hade alla haft solpaneler på taket idag så är jag övertygad om att minst hälften av allt varmvatten som förbrukas hade varit värmd från solen. Visserligen har jag inget belägg för detta men det låter ganska rimligt.

En solpanel är enkel att bygga. Arbetet kan utföras av en persson som enbart har träslöjden som erfarenhet.

Jag tror att problemet ligger i att:
1. Man vet inte hur mycket projektet kommer att kosta.
2. Man har inga ritningar.
3. Man vet inte den totala vinsten av projektet. (hur det kommer att fungera om man kommer att tjäna på det)
4. Man vet inte var man ska få hjälp om man stöter på problem.

Mitt förslag är därför att man gör en kunskapsbas på denna sight, där projekt delas in under sina respektive rubriker. Användarna är de som bidrar med kunskapen.
Under rubrikerna finns byggbeskrivningar, fakta om arbetsmoment och vad den färdiga enhet åstakommer, länksamlingar, sköttselråd, forum för utveckling och hjälp mm.

Kom gärna med synpunkter.

MVH ////Johan

ason

  • Gäst
Re:Alternativ energi underskattat
« Svar #1 skrivet: 17 dec-03 kl 20:07 »
Håller fullständigt med dig!!! Detta forum kan bli såå använbart.
En skojig länk...www.otherpower.com finns mkt att hämta där.


admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Re:Alternativ energi underskattat
« Svar #2 skrivet: 31 dec-03 kl 01:08 »
Hej Johan!

Först får jag väl svara på den vänliga pucken ;) Alternativ energi har ju en egen rubrik - jag förstår inte riktigt vad du menar? Borde det kanske läggas till underrubriker; sol, vind osv?

Men annars tycker jag du har jättebra idéer! Eftersom jag inte kan så mycket om alternativ energi får du gärna utveckla dina funderingar lite. En kunskapsbank låter jättebra. Skulle man kunna använda ett hemsideskonto här på alternativ.nu (för att ladda upp filer på) och forumet tillsammans på något sätt?

Hör gärna av dig - antingen här eller per mail!

/Camilla

Itagüí

  • Gäst
Re:Alternativ energi underskattat
« Svar #3 skrivet: 12 jan-04 kl 09:42 »
Johan, en mycket bra idé!

Har själv haft tankar i de banorna. Rätt stora visioner.

Det finns många som vill bygga eget hus och ha egen el/värme-försörjning, men precis som du säger Johan så är det några problem som hindrar:

1. Man vet inte hur mycket projektet kommer att kosta.
2. Man har inga ritningar.
3. Man vet inte den totala vinsten av projektet. (hur det kommer att fungera om man kommer att tjäna på det)
4. Man vet inte var man ska få hjälp om man stöter på problem.

Sen finns det säkert många som inte ens kommit så långt att de känner till möjligheterna.

Jag har funderat på att skapa en egen webbsida dedikerad åt spridande av kunskaper om värmeväxlare, solpaneler, styr och reglerteknik med enkla analoga metoder som inte kräver processorer, gengas, biogas, ångturbiner, ler och halmhusbygge, isoleringsfrågor, bygge i största allmänhet med så ekologiska medel som möjligt, energiutvinning (odling/skog/komposter(mulltankar)/sol) etc. etc.

En enkel och tydlig sida med all information som en nybörjare kan behöva till avancerad (eko)teknologi/hantverk/fysik/ekologi mm.

Med syfte att folk som har börjat drömma, eller fått en vision, ska kunna omsätta tanke i handling.
Ett slags step-by-step tutorial för den som vill börja en ekologisk/självförsörjande/alternativ livsstil.

Den sidan skulle även kunna ha kontaktforum för bl.a. organisering av gratiskurser i samband med byggandet av t.ex. ett hus.

Något i stil med det du beskrev Johan:

Citera
Mitt förslag är därför att man gör en kunskapsbas på denna sight, där projekt delas in under sina respektive rubriker. Användarna är de som bidrar med kunskapen.
Under rubrikerna finns byggbeskrivningar, fakta om arbetsmoment och vad den färdiga enhet åstakommer, länksamlingar, sköttselråd, forum för utveckling och hjälp mm.

Det går att starta en förening kring det hela också och motta bidrag och sponsring.

Man kan spinna på hur långt som helst!

deepdiver

  • Gäst
Re:Alternativ energi underskattat
« Svar #4 skrivet: 13 jan-04 kl 00:15 »
Admin och Itagüí:
Tack för svaren!

Först vill jag berätta att jag har varit ute på första provturen med min gengasbil här om dan. Jag tog mig 6 mil på ca två vedkorgar med björkved. Det gick som bäst 80 km/h på raksträcka. Än återstår en hel del justeringar och modefikationer men den funkar i alla fall.
Jag fick se en del förvånade ansikten, när jag i sotig tomteluva kom åkande genom det lilla samhället med agregatet på släpvagnen.

Och så svar på frågorna:

Jag menade att man kunde flytta upp "alternativ energi" en underkatalog så att det ligger direkt under Diskussionsforum. Sedan kan man dela upp det i underkataloger. Exempelvis: Eltillverkning, Uppvärmning, Fordonsdrift.

Beträffande en databas skulle man kunna börja med artiklar eller insändare om människor som genomfört olika projekt. Dessutom välkomna länktipps och byggbeskrivningar. När man fått ihop en del och sett var det hela tar vägen kan man utöka med diskussioner om specefika artiklar etc. och möjlighet att föra en utvecklande dialog.

Det är viktigt att man samlar mycket kunskap och många utlåtanden och tipps. Det ökar chanserna att lyckas bättre med projekten.

Jag skulle gärna se att det fanns möjlighet till detta på alternativ.nu

MVH ////Johan Linell

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Re:Alternativ energi underskattat
« Svar #5 skrivet: 13 jan-04 kl 01:49 »
Vad läckert det låter med gengasbil! Jag var faktiskt inne och kikade på www.gengas.nu och hittade vidare till någon diskussionsgrupp därifrån - vilken kreativitet! (och roligt att se gamla bilder - min farfar var smed och kring krigsåren byggde han och hans bröder om grannskapets bilar till gengasdrift, så jag har hört många roliga gengashistorer när jag var liten)

Citera
Jag menade att man kunde flytta upp "alternativ energi" en underkatalog så att det ligger direkt under Diskussionsforum. Sedan kan man dela upp det i underkataloger. Exempelvis: Eltillverkning, Uppvärmning, Fordonsdrift
Ahaaaa! *känner mig plötsligt ganska korkad*  :P Visst kan jag göra det! Det har väl bara inte varit aktuellt innan, eftersom det inte varit någon större aktivitet på energi-området. Men kanske nya rubriker kan inbjuda till mer diskussioner - det är värt ett försök, för det är helt klart ett viktigt område! Vilka underrubriker behövs? Är de du skrev här ovan tillräckligt till att börja med? (Ursäkta en okunnig...)

Vad gäller artikelsamling/databas/insändare, skulle det inte kunna få plats här i forumet också?

Hur som helst - jag ordnar kategorierna i morgon - sängen kallar!

/Camilla

PS. om nå'n av er har lust att vara moderator för energi-avdelningen så säj bara till! DS

Itagüí

  • Gäst
Re:Alternativ energi underskattat
« Svar #6 skrivet: 13 jan-04 kl 15:19 »
Ja wow vad det låter läckert! 80 km/h det var mer än jag trodde de klarade. Och 6 mil på 2 korgar. Hur många kilo ved var det ungefär?


deepdiver

  • Gäst
Re:Alternativ energi underskattat
« Svar #7 skrivet: 13 jan-04 kl 18:06 »
Jag vet inte hur många kilo det var. Jag ska göra en mera nogran analys när jag har förbättrat gasreglaget. Sen ska jag flytta över agregatet till bilen så småning om.

Mer information finns som Camilla skrev på www.gengas.nu

Jag tycker den nya indelningen av forumet räcker tills vidare. Det blev riktigt bra.

Citera
Vad gäller artikelsamling/databas/insändare, skulle det inte kunna få plats här i forumet också?

Självkart. Men vi kan ju börja med att se hur diskussionerna fortlöper.

MVH ////Johan



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

376 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser