Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  volvo t24  (läst 10571 gånger)

louise

  • Gäst
volvo t24
« skrivet: 23 maj-07 kl 20:21 »
Jaha så går det inte längre att undvika det där med maskiner.. har kanske en volvo t24 pågång. Men vilka redskap kan jag använda, inte använda till den? Det finns inget kraftuttag å inget sånt där "hydral" (ja ni hör hur lite jag kan..). Skulle gärna kunna använda slåtterbalk, hövändare å gödselspridare.

Ursus

  • Inlägg: 323
    • Jämtland
Re:volvo t24
« Svar #1 skrivet: 23 maj-07 kl 21:04 »
Utan kraftuttag kan du i princip inte köra något av de redskap du nämnde. Hydraulik kanske du klarar dig utan.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:volvo t24
« Svar #2 skrivet: 23 maj-07 kl 21:13 »
Hittat: http://www.angelfire.com/retro/fotogen/T-24.html

Här anges att hydraul och kraftuttag är standard.

Köp ingen traktor utan kraftuttag eller hydraul, du kommer bara att ångra dig!  En traktor utan dessa är egentligen inget annat än en dragare.

Edgar

louise

  • Gäst
Re:volvo t24
« Svar #3 skrivet: 23 maj-07 kl 21:16 »
Nu var det nåt med en "kraftföringsaxel" som man kunde sätta på. Eller om den redan var där.. eller om det följde en extra med..  Han vill ha 1800 plus en gammal gräsklippare plus en homeelite veteranmotorsåg som jag har liggandes i ladugården.

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:volvo t24
« Svar #4 skrivet: 23 maj-07 kl 21:55 »
Jag känner inte till den modellen men som sagts tidigare....en traktor som skall användas till flera saker bör åteminstone ha hydralisk trepunktskoppling och PTO.
Min gamla ford N8 från -48 har det och kan driva allt från snöslungor, vedklyvar, betongblandare, gräsklippare och vinchar.

Som sagts tidigare.....har traktorn inte hydralisk trepunktslyft och PTO så är den enbart användbar för dragredskap.
Det bästa är om du hittar en traktor med "live-PTO" då driver redskapen även om du håller ner kopplingen.
Ingen nödvändighet iofs men det underlättar en del vid vissa jobb.
Tror dock inte att de traktorerna började tillverkas förräns mot slutet av -50 talet.

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:volvo t24
« Svar #5 skrivet: 23 maj-07 kl 21:59 »
Tittade lite på blocket, T24 vill de ha runt 5000 - 10000 kr för.

Homeelit motorsåg (i mycket gott skick) ca 2000 kr.

Edgar


louise

  • Gäst
Re:volvo t24
« Svar #6 skrivet: 23 maj-07 kl 22:01 »
Det var intressant pris! Fast gott skick vet jag inte om den är.. "dragsnöret" rullar inte in sig. Men om killens pris för traktorn från början var 2500, då vet jag inte om han kan begära en homelite, en gräsklippare och 1800 spänn. Borde inte homeeliten vara värd tusen? Fast, den är väldigt gammal alltså, 70-tal tror jag.

har kollat lite priser på t24 och visst är det lite pengar. Fast för mig som inte kan nåt är det lite grisen i säcken ändå. Och det ifnns inte ens 1800 på mitt konto så jag förstå rinte hur jag har tänkt mig det här..

Fred, vad är PTO? Jag är mer än nöjd om jag kan använda det jag räknade upp, hövändare, gödselspridare och.. vad var det mer, jo, slåtterbalk.
« Senast ändrad: 23 maj-07 kl 22:06 av Lollo »

trädman

  • Inlägg: 1272
Re:volvo t24
« Svar #7 skrivet: 23 maj-07 kl 22:34 »
Tar mig friheten att svara. PTO -power take-off. Dvs utrikiska för kraftuttag. Kraftuttaget på en traktor består (vanligtvis) av en axeltapp med sex bommar (sk splines) som sitter strax ovanför draget och mitt emellan de hydrauliska lyftarmarna.

Vill du koppla till exempelvis en slåttermaskin hänger du den i de två lyftarmarna. Upptill sitter den fast med en så kallad toppstång eller tryckstång som sitter fäst i traktorn rakt ovanför kraftuttaget och på motsvarande höjd på slåttermaskinens stativ. På så vis bildas ett paralellogram som gör att slåttermaskinen lyfts och sänks "rakt" när du drar i lyftspaken. Genom att justera längden på toppstången kan redskapets vinkel mot marken ändras.  Drivningen av slåttermaskinen sker genom en kraftuttagsaxel -en axel som har en snabbkoppling som passar på den utstickande axeltappen på traktorn och som har två "kardanknutar" så den kan rotera trots att slåttermaskinen höjs och sänks.

När det gäller just T24 vet jag dock ingen specifikt om den traktorn

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:volvo t24
« Svar #8 skrivet: 23 maj-07 kl 22:45 »
Fast för mig som inte kan nåt är det lite grisen i säcken ändå.
Jag är mer än nöjd om jag kan använda det jag räknade upp, hövändare, gödselspridare och.. vad var det mer, jo, slåtterbalk.

En löspress eller hösvans, en plog, en harv och en vält ska du väl också ha ?
Såmaskin är också praktisk..

2000kr för traktorn... vad är det för fel på den som ska åtgärdas ?
« Senast ändrad: 23 maj-07 kl 22:47 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:volvo t24
« Svar #9 skrivet: 23 maj-07 kl 23:02 »
Vi har en T24. Vi plöjer, harvar, drar kärror, kupar potatis etc med den. Det går utmärkt om man har tålamod och tänker på att den är gammal.

Den skall ha både kraftuttag och hydraul, annars är det fel och du vill inte ha den.

Utrustning att hänga på traktorn, dvs plog, harv etc är billigt att köpa på sig pö om pö. Du har ju fått bra kontakt med grannarna, de kanske vill bli av med sitt gamla skrot för att slippa hjälpa till mera.  ;)

Priset 1800 plus lite skrot från uthuset låter väl som ett bra pris, men som sagt, saknar den hydraullyft och kraftuttag är den inget att ha.

Vinterhem

  • Inlägg: 80
  • Carpe Noctum, Carpe Vitam!
Re:volvo t24
« Svar #10 skrivet: 24 maj-07 kl 00:21 »
Hej! Blandar mej in helt osökt..  =)
En T24, för 1800 + lite skrot (som visserligen kan ha sitt värde) låter helt utmärkt!
Hade du bott lite närmare mitt torp än du gör så hade jag erbjudit mej att dela den med dej genom att stå för kontantinsatsen, om den inte har för stora fel.
Kraftuttag och hydralik är standard, och traktorn går fint i skog och mark utan att förstöra allt den passerar.. En dröm för en hobbyfarmare som mej, som mest vill dra fram stockar ur skogen.
Traktorn är liten och relativt lättmekad, och trevliga grannar samt "surbönner" kan mycket väl visa sej vara utmärkta reparatörer under lågsäsong, bara för att visa att de kan.. De har sett värre problem än dina, och brukar vara goda eller genialiska mekaniker.
Det kan vara bra att ha med sej någon opartisk att titta på den, dock.
Någon som kan testa så allting fungerar, även om det säkert inte är ngn större katastrof om det finns smärre brister i funktionen ( För det priset kan man tåla lite brister tycker jag ). Kolla så det du behöver i denna säsong fungerar gott, Kolla så batteriet är bra, eller räkna med kostnaden för ett nytt.  Har säljaren ANVÄNT traktorn de sista åren, eller har den stått stilla? Om den stått stilla, bör du räkna med kostnaden för oljebyten och liknande. Köper du den, och ska använda hydraliken så kan det vara bra att ha några dunkar hydralolja ståendes, för när den läckt ut genom en sprucken slang behöver du fylla på efter lagning, och det kan vara svårt att köpa på en söndag när du som bäst behöver den.. Liksom slangen.
Du kommer sannolikt att behöva en större traktor en dag, men denna är otroligt mycket bättre än ingen traktor alls.
Låter kanske i dina öron om om jag målar f-n på väggen, men jag tycker att det låter som en BRA affär sett efter dina tidigare inlägg (och icke uppdaterade blogg..! =)

Viktigast är att ha sett framtida utgifter i tid när det gäller sådana här grejer, reservdelar du köpt i förväg behöver du aldrig byta!

Massor av Lycka till!
/Vinterhem
Citybo på väg utåt i sakta mak, Singel, med datorn som sällskap och egen motorsåg.. Restaurerar och renoverar sitt lilla torp tills det går att bo mest där, långt borta från stadens brus och stress.

lallas

  • Inlägg: 266
  • En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
Re:volvo t24
« Svar #11 skrivet: 24 maj-07 kl 08:59 »
Min T-24 har både hydraulisk trepunktslyft och kraftuttag. Men kraftuttaget kanske inte var standrad på dom, vet inte riktigt. Använder min mest till att transportera stenblock med. Är förbannat nöjd med den. Vetifan om jag inte blivit lite kär i den jävlen.  ;D ;D ;D
Gav 3700 för min i skapligt skick. 2000 + bråte för en fungerande är ett bra pris.

Men det är viktigt att den fungerar så att du kan testa den innan köp ifall du inte vill köpa en massa bekymmer. Har traktorn stått ute eller under tak? Har den stått ute och ej varit körbar så har det antagligen runnit in vatten genom grenröret ner i cylindrarna och toppen måste då rivas ner samt att grenröret antagligen är upprostat. Älskar du då inte att meka eller känner någon som gör det så kommer den bara att bli ett bekymmer. En topppackning kostar kring 6-700 kronor. Grenrör är det svårt att få tag i...

Altså; fungerar den?
« Senast ändrad: 24 maj-07 kl 10:06 av lallas »
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

louise

  • Gäst
Re:volvo t24
« Svar #12 skrivet: 24 maj-07 kl 15:28 »
Nej, just idag går den inte att köra. Inget batteri.. Jag mekar när jag måste, men allt är alltid nytt för mig och lite svårt. Roligt är det inte, annat än att jag känner mig väldigt feministisk:)

lallas

  • Inlägg: 266
  • En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
Re:volvo t24
« Svar #13 skrivet: 24 maj-07 kl 15:43 »
Är det orginal 6 volts system så är det nog svårt att få tag i ett för under tusenlappen. Jag fick ge 1200 för mitt.  >:(  Är det guld i?!?
Fast dom går ju att veva igång utan batteri. Men det gäller att veta vad man gör så man inte förlorar en tumme eller får armen ur led.  :-\
Eller får man bygga om till 12 volts system.
« Senast ändrad: 24 maj-07 kl 15:50 av lallas »
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:volvo t24
« Svar #14 skrivet: 24 maj-07 kl 16:02 »
Biltema har sexvoltsbatterier för rimligt pris. Eller så kan man göra som vi, ha ett vanligt tolvvoltsbatteri och ladda med laddare. Startmotorn tål 12 volt och när motorn är startad drar traktorn ingen ström, den har magnettändning.

Gengaskokaren

  • Inlägg: 274
    • Västergötland
Re:volvo t24
« Svar #15 skrivet: 24 maj-07 kl 19:53 »
Jajamän en startmotor klarar överspänning mycket bättre än underspänning för effektbehovet är nämligen alltid lika vid start. Så om spänningen minskar måste strömmen öka och det är strömmen (i kombination med inre motståndet) som knäcker lindningarna.
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell.

pertorparn

  • Inlägg: 99
    • Västergötland
Re:volvo t24
« Svar #16 skrivet: 24 maj-07 kl 21:52 »
Det man bör tänka på är bakdäckens skick däck kostar mycke och glöm inte att en störtbåge är säkrast att ha framför allt om man är ovan traktorförare .

louise

  • Gäst
Re:volvo t24
« Svar #17 skrivet: 24 maj-07 kl 22:25 »
Kollat biltemas hemsida men jag hittar inget 6v-batteri. Gubben som ska sälja traktorn påstår att det bara är att sätta i ett bilbatteri. Kan han inget om traktorn eller försöker han lura på mig en skrothög bara?

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:volvo t24
« Svar #18 skrivet: 24 maj-07 kl 22:50 »
Kollat biltemas hemsida men jag hittar inget 6v-batteri. Gubben som ska sälja traktorn påstår att det bara är att sätta i ett bilbatteri. Kan han inget om traktorn eller försöker han lura på mig en skrothög bara?

Biltemas hemsida är kass, man skall söka på bilmodell men av någon anledning har de glömt "Volvo T24". Men jag vet att de har, det har jag nämligen sett med egna ögon på Biltema i Botkyrka. Två modeller, en större och en mindre.

Gubben talar sanning, det funkar med ett vanligt bilbatteri, men då kommer inte generatorn att ladda upp det eftersom den är för sex volt. Då får man ladda upp det med laddare någon gång i månaden. Alternativt byta generatorn, men det är både dyrare och besvärligare.

Om det inte sitter något batteri i, hur vet du då att traktorn över huvud taget startar? Du måste ju kunna provköra den och se så att kraftuttag och hydraullyft finns och fungerar, att alla växlar går att få i, att bromsarna tar etc. Annars spelar det ju ingen roll hur billig den är.

 

louise

  • Gäst
Re:volvo t24
« Svar #19 skrivet: 25 maj-07 kl 10:39 »
Nej det blir nog inte den här traktorn, den är mer en byggsats. Provköra går inte som jag har förstått det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

401 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser