Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk eller skadad höna? Video.  (läst 1616 gånger)

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
Sjuk eller skadad höna? Video.
« skrivet: 19 sep-19 kl 10:00 »
Hej!
Denna stackare låg upp och ned i ett rede imorse när jag skulle släppa ut hönsen.
Den kan stå kort stund men tappar balansen sen. Matlust och vill dricka. Inga synliga skador men ett ben /benen verkar inte bete sig rätt.

Den är ca 3 mön gammal.
Vad tror ni?

Jag under om tuppen gjort illa nåt ben i ett försök till parning. Eller om hon är sjuk. Vad som talar för sjukdom tycker jag är att hon lagt sig på rygg med fötterna upp flera gånger. Så borde väl inte en skadad höna göra?

Här är ett klipp på henne.

https://youtu.be/VzpOShZh87s

Tacksam för svar.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Sjuk eller skadad höna? Video.
« Svar #1 skrivet: 19 sep-19 kl 10:32 »
Efter lite googlande verkar ju mareks symptom stämma in. För väl låta det få lite tid och se hur det utvecklar sig.
Hon är avskild från flocken nu i alla fall.

Såg dock en video på tuben där en hade en höna som såg ut att ha marek. Han gav henne nåt vitamin/mineralpulver och handmatade henne några dagar och sen blev hon bra.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Sjuk eller skadad höna? Video.
« Svar #2 skrivet: 19 sep-19 kl 16:52 »
Fortsätter som ända skribent i min tråd .  :)

Kollade vitamintillskott på granngården. 200 spänn för en flaska.
Dyrt tyckte jag och började fundera kring om en höna som går fritt ute, fri tillgång till allt vad naturen erbjuder, samt att hon får matrester och utrensade grönsaker från affären. Kan hon verkligen lida av näringsbrist?
Hon får hel vete och och emellanåt hel havre och lite korn.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Sjuk eller skadad höna? Video.
« Svar #3 skrivet: 20 sep-19 kl 16:23 »
Jaha sista försöket då.
Hur lång tid borde jag vänta på förbättring? Vill inte dra ut på det, för hönans skull.
Vill heller inte ta bort henne om hon kan tillfriskna.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Sjuk eller skadad höna? Video.
« Svar #4 skrivet: 20 sep-19 kl 20:59 »
Jag har läst och sett det du lagt in men det är så svårt att veta vad det egentligen är.

Jag fick troligen vitaminbrist i år på båda mina besättningar vid ca 6-9 veckors ålder. Rasrena och blandraser. Jag hann inte med de två första kycklingarna men den tredje och de som började väga över på hälarna.
Multivitaminer fungerade men inte för de som hade gått för långt.

Dock var det bara tupparna. Det kan ocks ha varit för snabbväxande individer men förra året men exakt samma förhållanden hade jag inga problem alls. Alla olika raser, de mest drabbade var stora raser.

Marek är oftast ensidigt men kan vara dubbelsidigt vad jag förstår.

Filmen är ju lite kort. Kolla på You Tube och se om du kan hitta något liknande.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Sjuk eller skadad höna? Video.
« Svar #5 skrivet: 21 sep-19 kl 09:48 »
Tack för svar!
Är det nån mening med att proppa i den sjuka hönan vitaminer och hoppas på att hon ska bättra sig?
Eller bättre att bara ta bort henne?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Sjuk eller skadad höna? Video.
« Svar #6 skrivet: 21 sep-19 kl 12:44 »
Jag skulle gissa på Marek, sannolikheten att jag har rätt skulle jag nog bara sätta till 50%. Jag skulle nacka hönan, men frun skulle ge den vitaminer och låta den vara ifred från de andra, och i tre fall av fyra så frisknar hennes patienter till. En del behöver inte ens vitaminer, utan bara att få vara ifred och få sin del av den bra maten. Som du ser på tuppen så är de inte snälla mot den som får ett funktionshinder.

Hönan ser ju fin ut i övrigt och är det Marek så har de ju det allihopa fastän det inte brutit ut, så att ge hönan en chans är ju mest frågan om lite pyssel.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Sjuk eller skadad höna? Video.
« Svar #7 skrivet: 21 sep-19 kl 13:19 »
👍
Ger henne ett par dagar då.
Men hon kan knappt ta sig till maten själv. När hon går ramlar hon mest bakåt.
Väntar gärna med slakt, hyvlade av tummtoppen på mandolinen igår. 😆

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Sjuk eller skadad höna? Video.
« Svar #8 skrivet: 21 sep-19 kl 21:35 »
Ajajaj, då blir det plasthandske vid slakten. Skar mig när jag styckade för ett par dagar sedan, och blev tvungen att ha dessa hala hinder.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Sjuk eller skadad höna? Video.
« Svar #9 skrivet: 22 sep-19 kl 08:52 »
För mig som novis slaktare uppskattar jag faktiskt gummihandsken! 🤫

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Sjuk eller skadad höna? Video.
« Svar #10 skrivet: 22 sep-19 kl 10:23 »
Slaktar man åt andra är det nog bra att vara lite överdriven när det gäller hygienen, men till familjen duger det gott med att tvätta händerna tycker jag.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Sjuk eller skadad höna? Video.
« Svar #11 skrivet: 22 sep-19 kl 15:55 »
Jag skulle också gissa på Marek.   Åtminstone till 80%.  I så fall är det obotligt. Åldern och beteendet (äter och dricker, förutom förstås att hon har svårt att röra sig).  Att de andra inte blir sjuka är ett mycket gott tecken.  Då är de resistenta, säkert redan smittade. Avla på dem.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Sjuk eller skadad höna? Video.
« Svar #12 skrivet: 24 sep-19 kl 07:55 »
Tack för svar.
På tre dagar har hon blivit bättre mem långt ifrån bra. Tror det blir hönshimlen snart.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Sjuk eller skadad höna? Video.
« Svar #13 skrivet: 28 sep-19 kl 20:50 »
Tog bort henne idag.
Verkade bitvis förlamad. Men inte ensidigt.
Gav henne 5 dagar med vila, extra vitaminer och eget krypin men utan direkta resultat.

Tack för idéer everyhopa. Hörs!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, LMC400, Tångräkan, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser