Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Den äldre hunden.  (läst 1959 gånger)

Minicool

  • Inlägg: 86
    • -
Den äldre hunden.
« skrivet: 27 jan-17 kl 01:06 »
Hejsan.  :)

Någon som har erfarenhet och råd om den äldre hunden?

Har en liten hund på snart 12år och han har sen 8år långsamt visat lite mer åldrande. Ännu smidig vid hopp och trappor m.m. Men visar väldigt dåligt med galopp utan travar mest och bakvagnen känns liksom mer stel eller ryggen. Han sitter mer, även när han äter,  dricker eller ska borstas m.m.vill han inte stå längre stunder.

Det känns som om han tar en hel promenad att värma upp och är mest aktiv hemma eller vid bilen igen om vi inte går längre svängar, men det verkar ta negativt på honom med för lång motion också.

Hur ska man tänka och göra för att hålla honom frisk länge till? 15-20år är väl normalt för hans storlek tex. Jack russell,  men 12 år är ju urgammal för en stor hund tex golden, när blir min så gammal att han mest är och inte ska motioneras direkt? Bra tankekrävande lekar vore toppen.  ;D


Skärgårdsfrun

  • Inlägg: 97
    • Uppland
SV: Den äldre hunden.
« Svar #1 skrivet: 27 jan-17 kl 14:41 »
15 år är ju ganska gammalt för en hund att bli, oavsett storlek, 20 år är det nog inte många som blir. Mina hundar, alla av  stora raser har levt till sin 15-årsdag. Sista åren av sin levnad med lite hjälp av Rimadyl, för leder och muskler. Bra hjälp. Brukar låta hunden bestämma promenadsträckan. Sitter hunden ner när den äter, så är nog bakdelen svag. Bra tankemotion tycker jag är att gömma godis under mattor och burkar osv.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

392 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser