Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka med feber som flämtar - någon som vet vad jag ska göra?  (läst 4195 gånger)

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
Precis upptäckt att ena tackan som lammade 13/3 har 40,1 i feber och flämtar. Jag har känt på juvren och kan inte finna något fel där.

Än så länge står hon upp och idisslar och är inte slö i blicken. Jag har varit i fårhuset hela morgonen och inte sett att det varit så tidigare. Upptäckte precis att hon flämtade och då tog jag tempen direkt.

Någon som vet vad jag ska göra? Har försökt leta i Sjödins bok, men hittar inget om vad som kan orsaka feber!!
Älskar djur... människor också!

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
Ring distriktsveterinären!
Alternativt smäck i henne stor dos penicillin...
« Senast ändrad: 28 mar-09 kl 13:11 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
Jag ringde veterinären strax efter att jag skrivit inlägget. Han sade att om jag inte kunde känna något fel på juvren så kunde en orsak till febern vara en virusinfektion, troligen i luftvägarna men kunde även vara infektion i mag/tarmkanalen. Eftersom virus inte kan behandlas så ville han att jag bevakade allmäntillståndet och tempade henne igen efter 3-4 timmar + ikväll. Hon hostar inte, ensilaget verkar inte dåligt och det är inget konstigt med hennes avföring (hon bajjade när jag tempade henne!).

Hon har inte försämrats dessa timmar som har gått, hon äter, idisslar, ger di åt sitt favvolamm (de andra 2 stackarna får tjuva bäst de kan + stödmatas av mig). Jag har precis tempat henne för 2:a gången och nu är tempen 39,9...hoppas att det är en positiv trend och inte något temporärt!

Om det skulle vara problem med mag/tarmkanalen vad kan jag då göra för att underlätta för henne?
Älskar djur... människor också!

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
Febern har nu stigit upp till 40,1 igen men tackan flämtar inte och allmäntillståndet verkar inte sämre.

Frågar igen... vilken huskur skulle jag kunna hjälpa henne med om det är problem med magen?
Älskar djur... människor också!

Marygold

  • Inlägg: 97
  • Sagolika Höö
    • Småland
normal kroppstemp. på får är mellan 38,5 0ch 40 grader celcius. Jag tycker inte hon verkar behöva några åtgärder.
Karin på Sagolika Höö

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
Jag läste i Sjödins bok att normal temp på vuxna får (tackor) ligger på 38,5-39,5 grader celsius. Några veckor efter förlossning kan tempen varja förhöjd 0,5 grader. Hon lammade 17/3 (inte 13/3 som jag tror att jag skrev tidigare). Så ur det perspektivet så är det väl inget konstigt, men eftersom hon flämtade med tungan ute så uppmärksammade jag det naturligtvis och tog tempen...och hade en erfarenhet från 2 år sedan i bakhuvudet med en flämtande tacka som dog knall och fall.

Jag får väl helt enkelt avvakta utvecklingen... ska ut och tempa henne igen vid 21-tiden.
Älskar djur... människor också!

pricken

  • Inlägg: 108
    • Närke
    • Lanttantensbutik
Hur går det?
Har hon blivit bättre?

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
Nu var det ju ingen större tempavvikelse..
men om det är virus så kommer febern inom 2-4 dygn i två höga toppar med en liten nedgång därimellan, medans baterieinfektioner i regel ger en konstant tempförhöjning...  så tempar man ofta kan man få en liten hint där...

Men även om det inte går att behandla virus i sig självt med antibiotika, så kan man ge det i symtomhämmande syfte, vilket kan rädda livet på ett sjukt djur...

var det jag som hade ringt den vetrinären hade jag allt fällt ett par skarpa komentarter om dennes engagemang...

ett par frågor jag har är om tackan är klippt före lammningen?  annars kan det vara så enkelt att hon är väldigt varm bara, det är en stoor omställning att börja laktera för en tacka, spec om hon är lite i överhull och/eller oklippt...
Och har hon några flytningar efter lammningen, och isåfall, är dom fina? dvs dom ska inte lukta illa eller vara variga...
Kennel SweetCaileanz

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
Jag tempade henne en gång i går och då hade hon 39,7. Hon verkar pigg i övrigt (men ingen duktig mor) och jag kan inte se att hon har några flytningar.

Alla tackorna klipptes 6/1 i år så det var troligtvis inte det. Jag har inte sett henne flämta sedan den där gången då jag uppmärksammade det.

Jag tempar henne idag också för säkerhetsskull, tror jag.
Älskar djur... människor också!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 2 användare
von tratt, Strömmen i dalen

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser