Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lamm med diarré  (läst 3876 gånger)

AnnaPåsen

  • Inlägg: 70
    • Blekinge
lamm med diarré
« skrivet: 16 mar-12 kl 14:42 »
Det har säkert skrivits om det här tidigare, men jag har inte hittat någon tråd.
Vi är mitt uppe i lammningen och ett lamm har fått diarré. Det är några veckor gammalt och vi har våra får i ladugården med fri utgång i hage. Jag har läst mig till att diarré kan bero på så många saker, men vad ska man ge? Göra? De går ju snabbt ner i vikt om man inte gör något. Det är piggt och springer runt bland de andra lammen, men hur länge? Vi har avmaskningsmedel-kan det vara något att prova? Det är bara ett (hittills) av 13 lamm som har drabbats.

Moster

  • Inlägg: 42
    • Gotland
SV: lamm med diarré
« Svar #1 skrivet: 16 mar-12 kl 16:06 »
Ja, visst är det svårt att veta vad det beror på. Men den bästa medicinen är oavsett densamma som för alla som drabbats av diarré; vätskeersättning. Det finns en sort som heter "Effydral", det är som en jättestor brustabeltt som man löser upp i vatten och ger i nappflaska. Om de inte är så benägna att dricka detta som förstås inte alls smakar som mjölk kan man ge det i spruta istället (alltså utan nål i munnen), då håller man fast ungen, håller huvudet lite uppåt och sprutar in det i mungipan och kontrollerar att de sväljer. På så sätt vet man åtminstone att de får i sig lite energi och framförallt att de inte torkar ut. Det innehåller både mjölksocker och salt och lite annat och finns att köpa på granngården eller motsvarande. Lycka till!

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: lamm med diarré
« Svar #2 skrivet: 16 mar-12 kl 19:00 »
Är det deras vanliga rast hage som de går i så kan lammen få Coccidios. Vätska är viktigt och om de blir så dåliga att de inte dricker så kan veterinären spruta dem under huden. Socatyl gav man förr under 3dagar men nu finns det andra preparat som baycox. Är de bara lite drabbade och pigga o glada så brukar de bli bra bara de får effydral eller salt balans att dricka.

AnnaPåsen

  • Inlägg: 70
    • Blekinge
SV: lamm med diarré
« Svar #3 skrivet: 16 mar-12 kl 19:51 »
Tack för råden! Ska handla hem lite effydral och prova med det.

josefsson

  • Inlägg: 2
    • Småland
SV: lamm med diarré
« Svar #4 skrivet: 16 mar-12 kl 21:36 »
Hej!
Man kan enkelt göra egen vätske ersättning. Effydral är en så stor mängd beräknad för kalvar och lammen behöver ju inte så stora mängder.

1 l vatten
1 msk druvsocker
1 tsk salt ( m jod)

Serveras ljummet och fungerar utmärkt.
Lycka till/ Åsa


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 2 användare
Sundance, lillaliam

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser