Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur skall man tolka detta?  (läst 22032 gånger)

x-lab

  • Gäst
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #80 skrivet: 17 mar-18 kl 11:24 »
precis, det står dagsljus, och i BBR står det
6:311 Definitioner
Direkt dagsljus Ljus genom fönster direkt mot det fria.

på vilket sätt uppfyller Solartube den definitionen?

att regler och normer har ändrat sig genom tiderna (och kommer att ändras i framtiden) är inget konstigt... och jag är helt säker på att när det ansöktes om byggnadslov för skyddsrummet så var det inte i syfte för permanent boende, för det hade de inte fått då och det skulle du inte få idag heller... frågan är om det måste ansökas om något för att få bosätta sig permanent i en sådan lokal?



men oavsett så är det en redan byggd lokal [enligt de reglerna som gällde då] det vi nu pratar om nu är ju ett nybygge där det ska sökas ett nytt bygglov enligt nuvarande regler

den samlar ihop dagsljuset från en kollektor som sätts på taket (oftast) och sen leder in ljuset i utrymmet innanför. kolla på solartub.com och titta

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #81 skrivet: 17 mar-18 kl 13:10 »
den samlar ihop dagsljuset från en kollektor som sätts på taket (oftast) och sen leder in ljuset i utrymmet innanför. kolla på solartub.com och titta

Du svarar inte på frågan som ställs. Du svarar på hur solartube fungerar istället. Försök igen.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #82 skrivet: 17 mar-18 kl 13:15 »
när bbr  skrevs var det så pass nytt att det inte fans några ref i Svergie, idag finns det en hel del ref som alla visar på likvärdiga rsultat. Vil man inte hänga med in i framtiden så ska man iaf inte dra ner andra i det förhisorisk träsket och stoppa utveckling

"Likvärdiga resultat"???

Förstår du inte vad det betyder psykologiskt för människor att se ett av dem själva valt perspektiv genom ett fönster? Utan att detta kommer via kameror? Eller skillnaden mellan artificiell belysning och att se verklighetens ljusförhållanden, subtila skillnader i t.ex. nederbördens kvalitet och annat som är mycket, mycket svårt att återge ens med de bästa kameror?


skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #83 skrivet: 17 mar-18 kl 13:18 »
Ok för att slå sönder ditt först (kopierings inlägg) inget ljus är direkt, allt ljus som vi har är reflekterat. Som jag visat så är BBR bara en ram som man ska hålla sin innaför och inte en "så här skall du göra" utam innan för det här ramen skall du hålla dig. dvs du kan anv vad och vilka metrial eller lösningar du vill bara du uppfyller det som står innan för ramen. Det är vad BBR är och inget annat. Kollla upp det du åxå med Boverket (dvs RING)

Kan du ange en källa på att ljus som finns på jorden är reflekterat?

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #84 skrivet: 17 mar-18 kl 13:20 »
När jag tog uppp min lösning gällande BDT-avlopp så var det x-antal somknorrade att det var fel och förmodligen inte godkänt av kommunen (vilket det är) Bygglovet för min uteplats sa dom som knorrade att jag måste ha ett bygglov från stl 25 Kvm och uppåt. allt jag sagt skrivit är kanske i vismån håtfint men innanför lagens regler (har kollat upp så mkt regler/krav  /std  och normer att jag förmodligen kan dom bättre än en konstruktör. det finns inte mkt som jag inte kollat upp både en och två ggr innan jag gör. men jag vet att så fort en utb slutar och byts ut mot en annan utb så förändras oftas reglerna.

Förstår du skillnaden mellan att en enpersonsbostad får godkänt för en förenklad lösning för BDT-avlopp, jämfört med att skala upp motsvarande lösning för ett flerbostadshus?


x-lab

  • Gäst
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #85 skrivet: 17 mar-18 kl 16:12 »
Du svarar inte på frågan som ställs. Du svarar på hur solartube fungerar istället. Försök igen.

dem samlar in ljuset 180 Gr vilket ett fönster inte gör, det tar bar istortsätt bara 90 Gr då mkt av ljuset reflekteras bort som kommer från sidorna

x-lab

  • Gäst
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #86 skrivet: 17 mar-18 kl 16:16 »
"Likvärdiga resultat"???

Förstår du inte vad det betyder psykologiskt för människor att se ett av dem själva valt perspektiv genom ett fönster? Utan att detta kommer via kameror? Eller skillnaden mellan artificiell belysning och att se verklighetens ljusförhållanden, subtila skillnader i t.ex. nederbördens kvalitet och annat som är mycket, mycket svårt att återge ens med de bästa kameror?

Vad då artificiell ljus? det är solljus du får in inget annat i en solartube. sen den biten med kamera ist för fönster har var en tanke (inget som har vart en lösning för min ide)  är lite trött på att ni inte kan hålla er till saken . Ni blandar in alla trådar som jag starta i en tråd gällande något helt annat

x-lab

  • Gäst
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #87 skrivet: 17 mar-18 kl 16:18 »
Kan du ange en källa på att ljus som finns på jorden är reflekterat?

i dina rum ute när du tittar bort från slen  när du tittar ner i en grop när du titar i tidningen, när du ser färger osv osv över allt

x-lab

  • Gäst
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #88 skrivet: 17 mar-18 kl 16:18 »
Förstår du skillnaden mellan att en enpersonsbostad får godkänt för en förenklad lösning för BDT-avlopp, jämfört med att skala upp motsvarande lösning för ett flerbostadshus?

OT

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #89 skrivet: 17 mar-18 kl 16:31 »
Vad då artificiell ljus? det är solljus du får in inget annat i en solartube. sen den biten med kamera ist för fönster har var en tanke (inget som har vart en lösning för min ide)  är lite trött på att ni inte kan hålla er till saken . Ni blandar in alla trådar som jag starta i en tråd gällande något helt annat

Du får helt enkelt göra på rätt sätt.
Be om att få ett förhandsbesked efter att du beskrivit din idée för kommunen.
Får du det besked som jag förväntar mig så får du börja bearbeta de myndigheter skriver lagstiftningen och be om ett undantag eller förändring av den gällande lagstiftningen.
Och sedan hoppas att du kan få kommunen med på det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #90 skrivet: 17 mar-18 kl 16:35 »
i dina rum ute när du tittar bort från slen  när du tittar ner i en grop när du titar i tidningen, när du ser färger osv osv över allt

Du ger exempel ljus som studsat någonstans. Det du skrev var att allt ljus var reflekterat.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #91 skrivet: 17 mar-18 kl 16:51 »
(:)  Städat några övertramp.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

x-lab

  • Gäst
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #92 skrivet: 17 mar-18 kl 18:08 »
Du ger exempel ljus som studsat någonstans. Det du skrev var att allt ljus var reflekterat.

och vad är skillnaden på "studsat" och "reflekterat?"

x-lab

  • Gäst
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #93 skrivet: 17 mar-18 kl 18:11 »
Du får helt enkelt göra på rätt sätt.
Be om att få ett förhandsbesked efter att du beskrivit din idée för kommunen.
Får du det besked som jag förväntar mig så får du börja bearbeta de myndigheter skriver lagstiftningen och be om ett undantag eller förändring av den gällande lagstiftningen.
Och sedan hoppas att du kan få kommunen med på det.

om jag inte misstar mig var denna tråd om övervakningskameror och inget om mitt ev bygge...eller har jag missat något?  det är sån jäkla tjat om att man ska hålla sig till ämnet,men så fort jag startar en tråd kommer mina andra trådar in igen... fanns det inga regler?

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #94 skrivet: 17 mar-18 kl 18:29 »
...men det hänger ju ihop. du vill ha kameror istället för fönster och då måste ju diskussionen också gälla om det går att ersätta fönster med en tv-monitor. skall man sen skala upp det gäller det ju ditt hyreshusprojekt och då blir ju givetvis det relevant. Förstår att du tycker att alla invändningar är frustrerande men det är inget mot den match du skall gå mot nämnder och myndigheter när du väl kommer till skott och presenterar ritningar m.m.  se invändningarna istället som att det är precis detta som du kommer att möta hos myndigheterna fast i deras fall på byråkratspråk,något du inte tycks behärska då du behövde hjälp att tolka en relativt lätt skrivelse,den som du startade med. jag lovar dig att när du väl kommer till övrig byggprocess gäller det att ha dels goda kunskaper själv men också en kunnig byggjurist att luta sig mot.Precis det som alla byggbolag har.
För övrigt fanns det idag i min lokaltidning ett reportage just gällande övervakningskameror,i detta fall på olika hotell. Länsstyrelsen hade gjort en koll och de flesta fick bakläxa,i några fall saknades tillstånd helt. de flesta anmärkningar i de fall tillstånd fanns var otydlig märkning att kameror fanns samt att man som gäst inte fick övervakas,dvs kameror i lobbys ifrågasattes. det finns ju ett integritetsskydd som faktiskt är viktigare än övervakning per kamera.
det innebär ju att du inte får rikta en kamera hur som helst,inte heller mot grannar m.m.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #95 skrivet: 17 mar-18 kl 20:19 »
det innebär ju att du inte får rikta en kamera hur som helst,inte heller mot grannar m.m.

sedan är det väl ytterligare en sak som behöver utredas i den här soppan... för det är ju inte en privatperson [hyresgästen] som själv monterar upp en övervakningskamera och en tv-monitor i sin lägenhet, utan det är ju faktiskt hyresvärden som gör det [i det tänkta scenariot med ett hyreshus]... och sedan "hyr ut" övervakningsutrustningen till någon annan... vilket lagrum faller det under?
« Senast ändrad: 18 mar-18 kl 14:18 av johe71 »

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #96 skrivet: 17 mar-18 kl 20:47 »
om jag inte misstar mig var denna tråd om övervakningskameror och inget om mitt ev bygge...eller har jag missat något?  det är sån jäkla tjat om att man ska hålla sig till ämnet,men så fort jag startar en tråd kommer mina andra trådar in igen... fanns det inga regler?

Problemet min herre är att du startar trådar som i sin frågeställning innebär att flera aspekter måste tas med i beräkningen.
Det har blivit klarlagt att du inte får ha en kamera och sedan en skärm då det kan anses var kameraövervakning.
Det har framkommit att bostäder och då äventyr fritidshus måste ha fönster. Men det har tillkommit andra varianter på ljusinsläpp.


Slutsatsen är att du hade en klurig lösning på ditt problem men det finns flera lagstiftningar som sätter rejäla käppar i hjulet för din idée.
Och ja...   det finns tydliga regler, dom förbjuder inte att ett ämne blir spretigt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #97 skrivet: 18 mar-18 kl 14:18 »
den samlar ihop dagsljuset från en kollektor som sätts på taket (oftast) och sen leder in ljuset i utrymmet innanför. kolla på solartub.com och titta

så solartube fungerar typ som ett avancerat takfönster :)

något som BBR redan har svar på: "I bostäder bör inte takfönster utgöra enda dagsljuskälla i de rum där människor vistas mer än tillfälligt", gissningsvis gäller samma kommentar även för solartube, solartube är säkert ett jättebra komplement, men det ska inte vara enda källan [utan det behövs riktiga fönster]

men eftersom du redan har bestämt dig för vad som gäller, att du hela tiden har rätt, och överhuvudtaget inte är intresserad av input så förstår jag inte vad du gör här? vill du dokumentera dina funderingar utan att någon kommenterar så starta en blogg.... annars kan du väl helt enkelt ansöka om byggnadslov för ditt hyreshus och bygga det, det borde inte vara något problem efter dina lösningar [enligt dig själv] redan uppfyller alla krav... sitt inte här och töla - sätt igång och bygg

x-lab

  • Gäst
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #98 skrivet: 18 mar-18 kl 14:57 »
Problemet min herre är att du startar trådar som i sin frågeställning innebär att flera aspekter måste tas med i beräkningen.
Det har blivit klarlagt att du inte får ha en kamera och sedan en skärm då det kan anses var kameraövervakning.
Det har framkommit att bostäder och då äventyr fritidshus måste ha fönster. Men det har tillkommit andra varianter på ljusinsläpp.


Slutsatsen är att du hade en klurig lösning på ditt problem men det finns flera lagstiftningar som sätter rejäla käppar i hjulet för din idée.
Och ja...   det finns tydliga regler, dom förbjuder inte att ett ämne blir spretigt.

vadå klargjort? det finns inget som säger att jag inte får. Enl Datainspektionen (som är den myndighet som skriver lagen ger mig rätt att sätta upp en kamera, hur du sen tolkar det är din sak (när även Länsstyrelsen har feltolkat lagen) så ser jag inga problemet at göra som jag funderat på. Lagen står i klar text i 1:a inlägget (inkl den nya )

x-lab

  • Gäst
SV: Hur skall man tolka detta?
« Svar #99 skrivet: 18 mar-18 kl 14:58 »
så solartube fungerar typ som ett avancerat takfönster :)

något som BBR redan har svar på: "I bostäder bör inte takfönster utgöra enda dagsljuskälla i de rum där människor vistas mer än tillfälligt", gissningsvis gäller samma kommentar även för solartube, solartube är säkert ett jättebra komplement, men det ska inte vara enda källan [utan det behövs riktiga fönster]

men eftersom du redan har bestämt dig för vad som gäller, att du hela tiden har rätt, och överhuvudtaget inte är intresserad av input så förstår jag inte vad du gör här? vill du dokumentera dina funderingar utan att någon kommenterar så starta en blogg.... annars kan du väl helt enkelt ansöka om byggnadslov för ditt hyreshus och bygga det, det borde inte vara något problem efter dina lösningar [enligt dig själv] redan uppfyller alla krav... sitt inte här och töla - sätt igång och bygg

kola själv


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

403 gäster, 5 användare (1 dolda)
Hantverkaren, Bustera, Lucas Axman, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser