Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Promenader?  (läst 2122 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Promenader?
« skrivet: 14 sep-03 kl 00:14 »
Ulrika (Ullis)
 Sö 2 Feb, 2003 - 10:16
--------------------------------------------------------------------------------
Vill tacka alla för att ni svarade så snällt på mina tidiagre frågor, har en till ;o)

Jag brukar ta med mina getter på hundpromenaderna, då jag bor så pass att dom kan gå lösa och det finna inga bilvägar!

men hur långt kan eller ska en get på per dag?
Dom vill absolut inte vara ute på dagarna nu när det snöar så då brukar dom få gå med på en kortis med hundarna(ca 10min) sen är dom med mej när jag matar kaninerna och hönsen på morgonen(ca 30min.)
Sen står dom inne, det känns lite hemskt men dom springer själva in i boxen!
Och så fort jag är ledig så brukar jag peta ut dom i hagen(om jag inte är ute) och så får dom komma in efter en stund.

Tack på förhand!/Ullis och Getterna.
 
Monika
 Sö 2 Feb, 2003 - 10:48
--------------------------------------------------------------------------------
Jag tror att dina getter har ett härligt liv!
 
Carina
 Må 3 Feb, 2003 - 09:29
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Ullis!
Jag tror inte det finns något max kilometerantal eller maxtid som getter orkar vara ute och promenera. Det går ju säkerligen att gradvis träna upp konditionen precis som med människor och med andra djur som hästar och hundar.
Mina getter går med mig på prommenader om det inte är för kallt eller snålt ute. Är det kallt så fryser de och vill in direkt igen. Jag har aldrig märkt att mina getter skulle blivit trötta. Men märker du att de slutar skutta, springa fram och tillbaka och istället kommer på efterkälken så kanske du ska korta ner prommenaderna, annars är det ingen fara.
Ha inte dåligt samvete över att getterna är inne mer på vintern än på sommaren. Mina getter skulle inte vilja vara ute i kylan på vintern, de springer precis som dina, frivilligt in i boxen. Tvinga dem inte att vara ute om de inte vill. Tids nog kommer våren med värmen och då kommer de också att vilja vara ute mer igen.
Instämmer med Monica! Dina getter har säkert ett härligt liv!  
Mvh, Carina
 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser