Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför drar de inte in någon honung?  (läst 5468 gånger)

Greengården

  • Inlägg: 37
Varför drar de inte in någon honung?
« skrivet: 22 jul-10 kl 02:06 »
Jag har 3 samhällen + 2 avlägga. I ett av samhällena drar de inte in någon honung. Det finns äggläggande drottning och mycket bin i hela yngelrummet sparsamt med honung pollen där o i skatt lådan ingen honung alls. :'(  I kupan bredvid - fulla ramar som nu är täckta för andra gången. Vet någon vad det kan bero på? Mina egna tankar.....Kan det bero på röveri? Dåligt samlande arbetsbin,  drottningens anlag??  ???
Åsa

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Varför drar de inte in någon honung?
« Svar #1 skrivet: 22 jul-10 kl 07:47 »
Har du gjort avläggare från den kupan? Kan det vara så att du lagt på skattlådan för snabbt, så att det blir för kallt i kupan? Om det inte finns tillräckligt med bin för att värma hela kupan blir bitillväxten dålig, vad jag förstått.

Jag hade provat med att lägga på tidningspapper med små hål i mellan yngelrummet och skattlådan, om det inte finns bin och honung i skattlådan. Så kan de själva välja när de är många nog för att flytta in i skattlådan också. Men jag är bara nybörjare, så de mer erfarna har kanske andra råd.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Varför drar de inte in någon honung?
« Svar #2 skrivet: 22 jul-10 kl 11:51 »
Kanske "generationsväxlingen" kommit ur fas om du gjort avläggare från det samhället? Så flygbina är i avläggaren.

Finns väl knappast nån risk för att det blir för kallt nu.

Finns det risk för röveri så minska flusterstorleken till 2 cm så minskar du risken. Det kan bli lite trafikstockning.

Blir det inte bättre får du väl knipa drottningen och slå ihop med en av avläggarna. Man kan inte ha tur jämt.  :)

 

Greengården

  • Inlägg: 37
SV: Varför drar de inte in någon honung?
« Svar #3 skrivet: 22 jul-10 kl 23:44 »
Om det nu beror på avsaknad av flygbin....Då drottningen flitigt lägger ägg o många ramar med bin är på väg ut och de som finns måste ju bli så gamla att de ska ut o flyga så borde det bli bättre inför slutslungningen... känns just nu viktigast att bina överlever men egenskapen att samla honung måste de ju också ha. Kan jag få råd om .. ska jag byta drottning nu inför hösten eller vänta till nästa år o se hur det artar sig då? ;)
Åsa

Abigail

  • Inlägg: 655
SV: Varför drar de inte in någon honung?
« Svar #4 skrivet: 22 jul-10 kl 23:50 »
Vad har du för växter i din närhet som blommar nu?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Varför drar de inte in någon honung?
« Svar #5 skrivet: 22 jul-10 kl 23:50 »
Alltså, om det bara beror på att du inte fick med några flygbin när du gjorde avläggaren, då är ju allt bra. Om drottningen lägger massor av ägg och det finns ambin som sköter dem, så kommer det troligen att bli ett starkt och fint samhälle med goda förutsättningar att överleva vintern.

Så då är det bara att lugnt vänta, samt att skörda den honung som finns och ge dem vinterfoder istället. Det är vad jag fått lära mig i alla fall.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Greengården

  • Inlägg: 37
SV: Varför drar de inte in någon honung?
« Svar #6 skrivet: 23 jul-10 kl 00:12 »
Det är mest klöverväxter i min närhet. Blomsterfloran är otrolig denna sommar, har allvarsmark  ut mot Östersjön. Naturskyddsområden både sydväst Knisa mosse  o i öster Södviken. Bor på smalaste stället på Öland ca 4,5 km fågelvägen. Då övriga samhällen drar in honung så finns det ju nektar att hämta.

Jag ligger nog lågt med att byta drottningen i höst o ser vad det blir till våren. Tack för stöd o tips,  vissa stunder känner man sig vilsen i binas värld när de inte gör vad som förväntas.
Vill gärna få mer förslag vad jag ska göra...
Åsa

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Varför drar de inte in någon honung?
« Svar #7 skrivet: 23 jun-19 kl 10:22 »
Jag har ett samhälle i min TBH och detta drar inte in någon honung. Pollen och annat fyller dom på med och det kläcks en massa yngel. Men vad är felet?

Min vilja är ju att göra en avläggare för att säkra beståndet inför vintern, honungsproduktionen är sekundär men dom behöver ju honung för en avläggare ska bli bra.

Jag bor i östra skåne, har inte haft större mängder raps i min närhet men nog finns där annat att hämta...
Eftersom jag bara har ett samhälle så kan jag ju inte jämföra så mycket.
Det är aldrig för sent att ge upp.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Varför drar de inte in någon honung?
« Svar #8 skrivet: 23 jun-19 kl 11:00 »
Går ju mata avläggare med foderbalong eller liknande om man har dåligt med mat i ramar.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Varför drar de inte in någon honung?
« Svar #9 skrivet: 23 jun-19 kl 11:10 »
Ja absolut!

Men det följer lite risker med tjuveri och annat, skulle dock helt vilja fatta vad dom pysslar med, kanske dom satsar all kraft på att bli stora och starka...

Till historien hör ju att dom ville inte äta mycket av det stödfoder jag gav i vintras så det var lätta kakor dom startade med när våren kom igång...
Det är aldrig för sent att ge upp.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Varför drar de inte in någon honung?
« Svar #10 skrivet: 23 jun-19 kl 17:08 »
Jag har ett samhälle i min TBH och detta drar inte in någon honung. Pollen och annat fyller dom på med och det kläcks en massa yngel. Men vad är felet?

Min vilja är ju att göra en avläggare för att säkra beståndet inför vintern, honungsproduktionen är sekundär men dom behöver ju honung för en avläggare ska bli bra.

Jag bor i östra skåne, har inte haft större mängder raps i min närhet men nog finns där annat att hämta...
Eftersom jag bara har ett samhälle så kan jag ju inte jämföra så mycket.

Vad är det för drottning i kupan? Honungsskörd är en egenskap som varierar väldigt mycket mellan samhällen beroende på genetiken och arvet hos drottningarna. Av samma anledning frågar somliga pollineringskunder oss om bina flyger i regn eller de flyger enbart i solsken. Bin som flyger även i regn är ju de som alltid ligger i topp honungsmässigt, vilket ger lantbrukarna mest valuta för pengarna.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Varför drar de inte in någon honung?
« Svar #11 skrivet: 23 jun-19 kl 17:09 »
Ja absolut!

Men det följer lite risker med tjuveri och annat, skulle dock helt vilja fatta vad dom pysslar med, kanske dom satsar all kraft på att bli stora och starka...

Till historien hör ju att dom ville inte äta mycket av det stödfoder jag gav i vintras så det var lätta kakor dom startade med när våren kom igång...

Misstänker att du har problem med generna.
Dom gör men glömmer en del.
För det har kommit regn? Och det har varit lagom varmt så det producerat nektar i blommorna?
Stödmatning, små burkar 2-3 deciliter varannan dag. Minska ner antalet hål till ett och sätt burken bakom avdelningsluckan.

Överväg att skaffa dig en ny parad drottning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Varför drar de inte in någon honung?
« Svar #12 skrivet: 23 jun-19 kl 17:53 »
Drottningen är från en avläggare jag gjorde ifjor, Buckefast...mer än så vet jag inte.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Varför drar de inte in någon honung?
« Svar #13 skrivet: 23 jun-19 kl 17:55 »
Misstänker att du har problem med generna.
Dom gör men glömmer en del.
För det har kommit regn? Och det har varit lagom varmt så det producerat nektar i blommorna?
Stödmatning, små burkar 2-3 deciliter varannan dag. Minska ner antalet hål till ett och sätt burken bakom avdelningsluckan.

Överväg att skaffa dig en ny parad drottning.

Mej veterligen så finns det alla förutsättningar att producera lite.

Provar nu stödfodring och ser om dom behagar att fylla en kaka, då finns det väl hopp.

Ska undersöka marknaden för en ny drottning.

Eller ska man prova att bara fimpa hon jag har?
« Senast ändrad: 23 jun-19 kl 18:19 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Varför drar de inte in någon honung?
« Svar #14 skrivet: 23 jun-19 kl 18:20 »
Mej veterligen så finns det alla förutsättningar att producera lite.

Ska undersöka marknaden för en ny drottning.

Eller ska man prova att bara fimpa hon jag har?

Det är ett lotteri att fimpa och hoppas på att nästa blir bra då det är den gamla drottningen och hennes älskares gener som bärs vidare.
Visst en ny utsprungen drottning som parar sig med rätt drönare kanske får fantastiska avkommor eller inte.
Åter hamnar man i biodlarens berömda dilemma.   Göra en bedömning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Varför drar de inte in någon honung?
« Svar #15 skrivet: 23 jun-19 kl 19:49 »
Fick kontakt med en biodlare med erfarenhet och fler kupor i trakten. Han är inte lyrisk över binas insats i år.

Så om mitt samhälle har varit svagt och jag är nybörjare så är den dåliga produktionen helt i fas med naturen i sig.

Jag stödfodrar och väntar på bättre tider.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Varför drar de inte in någon honung?
« Svar #16 skrivet: 23 jun-19 kl 20:19 »
Fick kontakt med en biodlare med erfarenhet och fler kupor i trakten. Han är inte lyrisk över binas insats i år.

Så om mitt samhälle har varit svagt och jag är nybörjare så är den dåliga produktionen helt i fas med naturen i sig.

Jag stödfodrar och väntar på bättre tider.

Bra, då har du gjort en bedömning.
Och resultatet kommer att visa sig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Varför drar de inte in någon honung?
« Svar #17 skrivet: 23 jun-19 kl 20:23 »
Biodling är ju verkligen som VM i killgissning stundvis...

Det är aldrig för sent att ge upp.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Varför drar de inte in någon honung?
« Svar #18 skrivet: 23 jun-19 kl 20:39 »
Biodling är ju verkligen som VM i killgissning stundvis...

Verkligen. finns massor sätt som är det rätta sättet , dock inte säkert att det sättet funkar på just dina bin.
två kupor med bin från samma ursprungssamhälle kan bete sig på ett helt annat sätt.

tycker det är detta som gör biodling så roilgt och spännande.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Varför drar de inte in någon honung?
« Svar #19 skrivet: 23 jun-19 kl 20:57 »
Verkligen. finns massor sätt som är det rätta sättet , dock inte säkert att det sättet funkar på just dina bin.
två kupor med bin från samma ursprungssamhälle kan bete sig på ett helt annat sätt.

tycker det är detta som gör biodling så roilgt och spännande.

Det enda tråkiga är att jag bara har ett samhälle, något att jämföra med gör det hela roligare.
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 4 användare
javill, Själv är bäste dräng, xaelanar, malarmaster

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser