Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pollenhantering  (läst 565 gånger)

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
Pollenhantering
« skrivet: 23 jun-19 kl 08:06 »
Hej alla biälskare.
Har lite funderingar ang. pollensamlande. Det står att en kan torka pollen i svamptork , vattenhalten bör gå ner till 10%.
Hur avgör en att det är 10%?

Ni som samlar pollen, fryser ni? Min erfarenhet är att vattenhalten är väldigt hög när en tömmer pollenfällan.
Att frysa då, blir väl en enda klump?
I mitt fall var det mest vallmopollen - den var nästan svart.

Hade hoppats kunna förvara det i mörka glasflaskor, direkt efter torkning (40 grader temp.)
För att vara på den säkra sidan så lade jag flaskan med den torkade i frysen. Det skulle döda ev. skadligheter.

Hur länge låter ni pollenfällan sitta i kupan?
Några tips?

 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Pollenhantering
« Svar #1 skrivet: 23 jun-19 kl 17:27 »
Både en och två kan torka pollen i en svamptork. Kan man inte väga och räkna ut viktminskningen i procent?
Enklast är att torka ett antal batcher olika länge. Låt sedan ligga i rumstemperatur tills de som torkat kortast tid börjar mögla. Någonstans mitt emellan den sista som börjar mögla och den första som aldrig börjar mögla har du svaret på gåtan. Sen tror jag inte att det måste vara en som avgör - utan det går säkert bra med både två och tre pers också...  ;)

Frysa tills man har tid att torka och rensa på vintern går bra - det blir inte en enda stor klump.

Att svara på hur ofta man behöver tömma pollenfällan beror dels på vilken typ av fälla vi talar om, och dels beror det på luftfuktigheten utomhus. Leksaks-fällan i plast som hängs framför flustret möglar på ett dygn om det är lite fuktig väderlek. Sundance pollenfälla kan tömmas var 5:e dygn ungefär, det dubbla om luftfuktigheten är låg.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

331 gäster, 5 användare
xaelanar, Alicia.johansson, Henrik Karlsson, hofboss, erland76

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser