Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Raser som inte vill gå ihop  (läst 2546 gånger)

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
Raser som inte vill gå ihop
« skrivet: 24 mar-19 kl 18:13 »
Hej,

Har haft lite bekymmer med att integrera nya hönor till flocken hemma, vissa raser blir helt utmobbade.

Jag har satt in 1Maran höna, en Appenzeller och en Ayam cemani höna utan några problem, det är nått litet tjuvnyp från de i högre rang sen har de lagt sig.

Men jag har försökt flera gånger nu att sätta in Creme legbar hönor, första vändan satte jag in 2st på natten som jag brukar, dagen efter hade de hackat ihjäl en av dem och den andra lyckades jag rädda om än ganska fjäderplockad.
Nu försökte jag igen 10 veckor senare att sätta in denna CL höna och även en AC höna samtidigt, men det är lögn i fasen, alla är på och jagar och drar fjädrar så det sen ut som den varit med i storslagsmål redan på förmiddagen dagen efter.

Min hönsgrupp är en salig blandning
2st Blomme
2st Sussex
1 CL
1 Värphybrid
2st kopparmaran
1 Silverudds blå
1 Leghorn
1 appenzeller
1 blandhöna av orpington nått

2st tuppar, en silverudds blå och en blomme

Kan det vara så att det är nått specielt med CL hönor som gör att gruppen inte accepterar dem? Värst är nästan CL hönan som jag redan har.

Jag sätter alltid in nya hönor på natten och jag sätter dem alltid jämte ledartuppen, tupparna rör inte de nya utan det är hönorna som är på.

Kentaur

  • Inlägg: 96
    • Småland
    • Kvarnkullen
SV: Raser som inte vill gå ihop
« Svar #1 skrivet: 24 mar-19 kl 21:35 »
Jag har en CL-höna som går med ett gäng Hedemora + några enstaka hönor av olika raser. CL-hönan beter sig udda och är sällan med de andra. När de andra gör en sak gör hon ofta en annan. Hon är inte utstött och de är inte taskiga mot henne, men det verkar som om hon inte har samma flockbeteende som de andra. Kan ju vara just denna individen som sticker ut... Jag tycker att hon verkar lite mer korkad.  :-[

Buchaired2

  • Inlägg: 3
    • Bohuslän
SV: Raser som inte vill gå ihop
« Svar #2 skrivet: 19 jun-19 kl 12:40 »
Art som inte vill gå ihop Vad kan någon förklara?

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Raser som inte vill gå ihop
« Svar #3 skrivet: 27 jul-19 kl 00:20 »
Jag har inte märkt något med mina CL.

Jag har haft några omgångar med introduktioner.

1. Hade Silveruddare på ca 10 veckor när vi introducerade Wyandottekycklingarna. Det gick smidigt som tusan. Unga djur allihopa. Sammanlagt ca 23 individer, jämt fördelat.

2. När de var ca 5 månader introducerades ca 2-månaders CL, Welsumers och Blomme (6 stycken sammanlagt) Inget konstigt alls hände annat än det du beskriver din första gång, ”kom inte för nära men annars är det ok”. Den ena CL-hönan hade dessutom motoriksvårigheter och gick väldigt konstigt men det verkade de inte se alls. En av mina CL-hönor är dessutom tuppens (Silveruddare) favorit.

3. Nu är alla de ca 1 år (18 stycken efter tupputrensning) och vi har introducerat Bresse, Hedemora och fler CL (ca 19 stycken sammanlagt) och inte heller där är det något som hänt annat än små tjuvnyp.

Kan det vara det lilla antalet som introduceras? Att de nya är för få? Senaste gången introducerade vi på det sättet att de nya satt i inhägnad i inhägnaden, så att säga, i ca en vecka. Sedan vara det bara att öppna. Sommaren är ju bra på det viset att man kan ha dem ute i hönsgård även på natten, bara det finns regnskydd.

 

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Raser som inte vill gå ihop
« Svar #4 skrivet: 18 aug-19 kl 19:54 »
Testade med att skaffa 3st CL kycklingar som fått gå hela sommaren i en egen bur inne i den stora hönsgården, det har funkat bättre nu med introduktionen, men man märker helt klart vilka som är lägst i rang i flocken, de som är högst i rang bryr sig inte om de nya, medan de som är lågt i rang håller på att utmana och göra tjuvnyp då och då.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

316 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv, Stengrim, Mahok

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser