Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Röka ut kvalster?  (läst 11040 gånger)

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #80 skrivet: 14 apr-19 kl 19:30 »
Hittar fortfarande några enstaka kvalster vid vattenautomaten, de är ganska stora men verkar inte innehålla något blod när man mosar ut dem.

De gillade dock inte kylspray, de få som var kvar dog ganska omgående.

Blir till att göra fler uppvärmningsvändor, vi har pratat om att byta hönshus, men de blir rätt knepigt och jag är själv tveksam till om vi blir av med ohyran ändå, räcker ju att en höna bär med sig ett kryp in i det nya huset för att vara på ruta 1 igen.

Det verkar iaf som så att de inte uppskattar torr miljö utan alla verkar dra sig till vattenbehållaren.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #81 skrivet: 27 apr-19 kl 21:09 »
Har fått en liten fundering på gällande detta med hönshuset, om man vill bli kvitt kvalstren utan att plocka bort alla hönor, håller kvalstren bara till i hönshuset eller är det risk att de befinner sig i hönsgården osv med under sommarhalvåret?

Om man tex gör nytt hönshus så vill man ju helst ha hönorna ute för vädring i flera dagar så de inte släpar ohyran in i det nya huset igen.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #82 skrivet: 04 maj-19 kl 15:29 »
Jag skulle säga att kvalstren finns runtomkring ditt hönshus och hönsgård, inte i stort antal men man får räkna generellt.

Räkna med att kvalstren finns inom en 10 meters radie runt hönsgården.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #83 skrivet: 05 maj-19 kl 16:12 »
Får hoppas det räckte med de 10cm jag skyfflade bort i hönsgården och sen blev det jordfräs på övriga ytor och rappsodling.


Har fått svårare och svårare att hitta några mer kryp, sedan senaste uppvärmningen har jag inte hittat nått, sen om de bror på att de dör eller om de hittar nya gömställen är ju den stora frågan.


Överväger att bygga en friggebod helt i plåt, har en hel del takplåt liggandes, borde göra det riktigt otrevligt för krypen, svart plåt blir ju varmt när solen ligger på och väldigt kallt på vintern

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #84 skrivet: 18 maj-19 kl 18:04 »
Gjorde en ny uppvärmning idag med lite blandat utfall.

Efter någon halvtimme så började de krafsa som fan i hönshuset, trodde jag låst in en höna men så var inte fallet.
Plockade bort en panelbräda och de bara öste ut möss, skickat 25 talet vidare och några rymde, har inte haft några problem med möss under tiden jag hade mycket kvalster, så någon nytta verkar ju kvalstren göra...

Har haft problem senaste 2-3 veckorna att hönorna varit risiga i magen och äggläggningen har minskat, har märkt att de inte verkar sova riktigt på natten heller när jag kollat i webkameran på kvällen, och jag skulle ju gissa på att den stora mängd möss som bodde i isoleringen har orsakat detta.


Så idag har jag rivit ut all isolering och osb i hela hönshuset, inte hittat ens en tillstymmelse till kvalster, däremot sådär 30kg musskit och ungefär lika mycket hönsfoder i väggarna., men de blir till att köra oisolerat framåt nu men det verkar faktiskt som att kvalstren ströket med efter sådär 7-8 ganska täta uppvärmningar nu under våren.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #85 skrivet: 19 maj-19 kl 13:05 »
Ja du, ohyra var det ;D Men mössen är söta och kliar inte så förbaskat i alla fall.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #86 skrivet: 20 maj-19 kl 01:02 »
 :D...Du ska nog känna dig stolt om du lyckats med bedriften att få bort kvalster... Tänk på att musskiten kan vara en god tillgång om man vill gynna humlor...Bara å googla på hur man fixar humlebon  Yess

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #87 skrivet: 20 maj-19 kl 22:07 »
:D...Du ska nog känna dig stolt om du lyckats med bedriften att få bort kvalster... Tänk på att musskiten kan vara en god tillgång om man vill gynna humlor...Bara å googla på hur man fixar humlebon  Yess

Återstår ju att se om så är fallet, det har ju minskat rätt kraftigt efter de 3 första rundorna med uppvärmning och efter det har ju bara sporadiskt hittat enstaka kvalster, nu värmde jag först upp hönshuset och rev ut hela skiten invändigt och eldade upp.


Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #88 skrivet: 18 aug-19 kl 18:34 »
En liten update, gjorde en uppvärmning till i slutet på maj, men en lite nyare metod, värma på som fasen och sen spola hela hönshuset med högtryckstvätten invändigt.
Har gått större delen av sommaren nu fram till idag när jag bestämde mig för att göra ytterligare en värmning för att se om jag kunde hitta någon ny ohyra.
under sommaren har jag inte sett till några kvalster.

Tog rejält med briketter idag och värmde upp till ca 80 grader inne i ungefär 1 timme, ut med kolgrillarna och ventilerade väl, in med högtrycket och sen 2 timmar grillning igen.

Har inte hittat ett endaste kvalster, letade en bra stund på alla misstänkta ställen innan jag gick på med högtrycket, inte hittat något när jag tog vattnet med våtdammsugaren heller.

Så det känns som jag hittat en metod som de inte gillar, det är nog inte helt lätt att först få det riktigt varmt och sen blött på det för att sedan få värme igen.

Nu återstår hur jag ska göra med isoleringen i hönshuset i vinter för att se inte ska bli helt fryshus, funderar på asfaltsboard

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Röka ut kvalster?
« Svar #89 skrivet: 19 aug-19 kl 00:12 »


Nu återstår hur jag ska göra med isoleringen i hönshuset i vinter för att se inte ska bli helt fryshus, funderar på asfaltsboard

Lämna den inte öppen åt hönsen att hacka på, de gillar det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

367 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, malarmaster, Palle500, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser