Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Te av Sprängticka  (läst 64684 gånger)

Faster Asta

  • Inlägg: 94
    • -
Te av Sprängticka
« skrivet: 07 jun-11 kl 11:03 »
Det finns så mycket mirakedrycker som ska göra underverk för hälsan, det ena dyrare än den andra. Det är säkert bra hälsotillskott allihop men jag har nu läst om en ännu kraftfullare antioxidant som vi har i våra skogar. Helt gratis. Man behöver bara en bra kniv, lite tålamod och goda apostlahästar som tar en dit man behöver.

Denna antioxidant heter sprängticka eller chaga. Det är egentligen en rötskada och parasit som lever i symbios med björken. Detta skär man loss, torkar, och gör te av. Det låter inte vidare nyttigt men har massor av positiva hälsoeffekter, ex

Stärkt immunförsvar
Bättre sömn
Positiv påverkan på stress
Motverkad trötthet
Förbättrad mental påverkan
Reglerad funktion i muskler och nervsystemet
Förbättrad resistans mot sjukdomar

Är det någon som har provat detta? Såg en trevlig blogg med råd hur man tillagar denna "delikatess".  http://aettestupan.wordpress.com/2010/11/11/ticka-tacka/

Läste en annan artikel där följande uppgifter stod:

FOOD                                           ORAC VALUE
Chaga (sprängticka)                          365,570
Acai berry, freeze dried                      41,000
Cacao, raw (also contains caffeine)   26,000
Tibetan Goji Berries                            25,310
Prunes                                                5,890
Purple cabbage                                  4,200
Pomegranate                                      3,370
Raisins                                                2,890
Blueberries                                         2,450

 





Det är roligare att prata med någon som inte använder långa, svåra ord, utan korta, lätta ord, som: 'Vad sägs om lite lunch?'.

Calendula74

  • Inlägg: 42
SV: Te av Sprängticka
« Svar #1 skrivet: 15 jul-11 kl 15:50 »
Hallå där!

Det där har jag provat. Inte supersmaskens men inte obehaglig smak heller (och jag är ganska kräsen).
Blev bjuden hemma hos en väninna och fick med mig en flaska hem. Kul med något ner nyttigt vi kan använda från naturen  :D

Kajsa

  • Inlägg: 231
    • Blekinge
SV: Te av Sprängticka
« Svar #2 skrivet: 30 okt-12 kl 20:05 »
Någon som vet när man skördar svensk sprängticka? ???

Kajsa

Pata

  • Inlägg: 119
    • Ångermanland
    • Naturens Skafferi
SV: Te av Sprängticka
« Svar #3 skrivet: 30 okt-12 kl 21:16 »
Sprängtickan är ju flerårig, så den borde väl gå bra att skörda närsomhelst?

Deniseness

  • Inlägg: 32
  • Normer tjänar till att begränsa kreativitet
    • Lappland
    • !?
SV: Te av Sprängticka
« Svar #4 skrivet: 30 okt-12 kl 21:26 »
Någon som vet när man skördar svensk sprängticka? ???

Jag skördar när jag hittar en, fast man kan ju lämna kvar och lägga på minnet så att den får växa på sig också :) Men det bli nog ingen vinterskörd, med tanke på snömängderna och framkomlighet. Har faktiskt inte stött på något angående specifik skördesäsong i min läsning...


/Denise
Söker frihet från mängdförsjunkenhet i skogen...

Tur-Johan

  • Inlägg: 322
  • Många skulle va fega om dom bara våga.
    • Dalarna
    • Hemskogen
SV: Te av Sprängticka
« Svar #5 skrivet: 19 dec-12 kl 22:52 »
Det här var nytt för mig.
Tänk att sprängtickan var så nyttig.
Jag har sprängticka på en björk hemma på gården och det är ju fantastiskt.
nu ska jag skörda den störst och lämna kvar dom mindre.
jag kan säga att den är stor som en fotboll.

Och jag som gått o trott att det va en dålig knota.
Tills jag tittade närmare efter att jag läst denna tråd
Alternativ.nu är ju fantastisk man lär sig så mycket.
Många skulle va fega om dom bara våga.

julius97

  • Inlägg: 34
    • -
SV: Te av Sprängticka
« Svar #6 skrivet: 11 jan-13 kl 16:18 »
Jag bröt av en ticka idag som satt tillgänglig brevid cykelvägen Kokade den i ca 20 min. I med socker och serverade den iskall till blodpuddingen.

Metotrexat

  • Inlägg: 2
    • Jämtland
SV: Te av Sprängticka
« Svar #7 skrivet: 12 jan-13 kl 18:39 »
Var bor du då? Behövs den inte ens torkas?

bokeliden

  • Inlägg: 217
    • Västergötland
SV: Te av Sprängticka
« Svar #8 skrivet: 12 jan-13 kl 18:55 »
159 000 ORAC i torkad gurkmeja, billigt, smakar inte så himla mycket, bara att slänga i nån sked i riset, såsen, marinaden eller vad du nu gör...
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

Tur-Johan

  • Inlägg: 322
  • Många skulle va fega om dom bara våga.
    • Dalarna
    • Hemskogen
SV: Te av Sprängticka
« Svar #9 skrivet: 14 jan-13 kl 15:08 »
Nu har jag brukat mig av chaga i form av TE i två veckor.
Vad jag har märk så sover jag bättre och är mer allert direkt på morgonen.

MEN det mest fantastiska är att jag har inte haft huvudvärk sedan jag började med chaga.
Annars så har jag dragits med huvudvärk varje vecka,, nästan 3ggr i veckan minst och inte mer.
I många år har jag haft detta. Och nu är jag FRI !!

Jag har fått mitt liv tillbaka.
Om det är inbillning så är det fantastiskt ändå.
Många skulle va fega om dom bara våga.

Metotrexat

  • Inlägg: 2
    • Jämtland
SV: Te av Sprängticka
« Svar #10 skrivet: 15 jan-13 kl 19:31 »
Tror inte det är inbillning alls....det finns ju alltid alternativ att prova för allt...glädjs åt det du.

NiklasTyreso

  • Inlägg: 40
    • Uppland
SV: Te av Sprängticka
« Svar #11 skrivet: 30 mar-13 kl 16:52 »
Denna antioxidant heter sprängticka eller chaga. Det är egentligen en rötskada och parasit som lever i symbios med björken. Detta skär man loss, torkar, och gör te av. Det låter inte vidare nyttigt men har massor av positiva hälsoeffekter, ex

Stärkt immunförsvar
Bättre sömn
Positiv påverkan på stress
Motverkad trötthet
Förbättrad mental påverkan
Reglerad funktion i muskler och nervsystemet
Förbättrad resistans mot sjukdomar

Jo, Chaga har immunstimulerande effekt om man läser igenom forskningsartiklarna på pubmed. Genom att stimulera immunförsvaret kan kroppen ta död på enstaka tumörceller bättre , innan de växer till tumörer.

Jag har en autoimmun sjukdom (d v s överaktivt imunförsvar som angriper mina egna celler) och allergier mot födoämnen och badhus-klor. Mina allergier blev värre av sprängticka te. Har man ett hyperaktivt immunförsvar ska man nog inte stimulera det ännu mer. Men jag dricker gärna sprängticka-te när jag är förkyld eller har influensa.

Jag blir pigg av sprängticka te. Dricker jag en kanna chaga slipper jag kaffe-abstinensen ett dygn.
Dricker jag mycket chaga, en kanna 1,5 liter, då sover jag mindre på natten. Om det är bra eller dåligt det är en smaksak, men uppiggande tycker jag att det är.


Läste en annan artikel där följande uppgifter stod:

FOOD                                           ORAC VALUE
Chaga (sprängticka)                          365,570
Acai berry, freeze dried                      41,000
Cacao, raw (also contains caffeine)   26,000
Tibetan Goji Berries                            25,310
Prunes                                                5,890
Purple cabbage                                  4,200
Pomegranate                                      3,370
Raisins                                                2,890
Blueberries                                         2,450

De där orac-värdena sprids som en löpeld på nätet men ingen vet vilken studie de kommer från eller om de är påhittade.

Sprängticka är nyttigt för de flesta men möjligen ska man vara försiktig med den om man har allegier eller autoimmuna sjukdomar.
« Senast ändrad: 30 mar-13 kl 17:04 av NiklasTyreso »
Klok gubbe i medelåldern. Gör egna naturmediciner och kompletterar med läsningar.

Deniseness

  • Inlägg: 32
  • Normer tjänar till att begränsa kreativitet
    • Lappland
    • !?
SV: Te av Sprängticka
« Svar #12 skrivet: 08 apr-13 kl 11:37 »
Jo, Chaga har immunstimulerande effekt om man läser igenom forskningsartiklarna på pubmed. Genom att stimulera immunförsvaret kan kroppen ta död på enstaka tumörceller bättre , innan de växer till tumörer.

Jag har en autoimmun sjukdom (d v s överaktivt imunförsvar som angriper mina egna celler) och allergier mot födoämnen och badhus-klor. Mina allergier blev värre av sprängticka te. Har man ett hyperaktivt immunförsvar ska man nog inte stimulera det ännu mer. Men jag dricker gärna sprängticka-te när jag är förkyld eller har influensa.

Jag blir pigg av sprängticka te. Dricker jag en kanna chaga slipper jag kaffe-abstinensen ett dygn.
Dricker jag mycket chaga, en kanna 1,5 liter, då sover jag mindre på natten. Om det är bra eller dåligt det är en smaksak, men uppiggande tycker jag att det är.

De där orac-värdena sprids som en löpeld på nätet men ingen vet vilken studie de kommer från eller om de är påhittade.

Sprängticka är nyttigt för de flesta men möjligen ska man vara försiktig med den om man har allegier eller autoimmuna sjukdomar.


Här finns en sammanställning av artiklar kring sprängticka: http://www.mychaga.com/scienceresearch.aspx

Detta med kaffe. Jag läste någonstans att det har använts som kaffesurrogat förr (minns tyvärr inte var jag läste det), och det kan jag verkligen förstå. Tickté är nog det enda jag kan dricka istället för kaffe och faktiskt känna mig tillfreds med det. Dessutom ser det ju nästan ut som kaffe :)

/Denise
Söker frihet från mängdförsjunkenhet i skogen...

statustrött

  • Inlägg: 160
SV: Te av Sprängticka
« Svar #13 skrivet: 27 apr-13 kl 14:35 »
 Jag har druckit sprägticke te i några månader nu och de hudutslag (eksem eller psoriasis) jag har har blivit mycket bättre och nästan försvunnit.

 När jag hittar en ticka så fryser jag in den och sedan hugger jag loss en lagom bit som jag sedan kokar så länge det räcker.
 Dricker avkoket med en skvätt mjölk i, citronhonung är också gott att söta med då påminner det om earl grey te.

nrnio

  • Inlägg: 4
SV: Te av Sprängticka
« Svar #14 skrivet: 07 okt-14 kl 21:10 »
Hej! Jag har hittat massor av sprängticka och har börjat dricka te av torkad, men jag undrar hur mycket av svampen som man kan ta tillvara på? Är det det svarta utanpå som är det bra eller är det hela svampen, dvs utväxt ända in till trädets stam? Tack för svar:)

 

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: Te av Sprängticka
« Svar #15 skrivet: 07 okt-14 kl 21:23 »
man kokar hela biten.

Saltbyxan

  • Inlägg: 48
    • -
SV: Te av Sprängticka
« Svar #16 skrivet: 11 okt-14 kl 23:09 »
Jag har druckit sprägticke te i några månader nu och de hudutslag (eksem eller psoriasis) jag har har blivit mycket bättre och nästan försvunnit.

Du skulle testa dricka maskroste och dels se vilka reaktioner du får, dels se om ditt eksem blir bättre. Maskroste har en utrensande inverkan på levern, där bonusen brukar bli att synen förbättras. Får du exempelvis för starka utrensningsreaktioner i form av utslag och liknande, så ta mindre mängd och med längre intervaller...
Mot vidderna...

statustrött

  • Inlägg: 160
SV: Te av Sprängticka
« Svar #17 skrivet: 12 okt-14 kl 00:34 »
 Nu har jag inga problem med eksemet, jag dricker chagate cirka 5 dagar per månad och har inte tänkt sluta med det.
 Tackar dock för tipset om maskros och kommer att pröva det om jag får tillbaks problemen

Lucie

  • Gäst
SV: Te av Sprängticka
« Svar #18 skrivet: 12 okt-14 kl 08:18 »
Det här var intressant. Måste testa!

Saltbyxan

  • Inlägg: 48
    • -
SV: Te av Sprängticka
« Svar #19 skrivet: 12 okt-14 kl 12:56 »
Nu har jag inga problem med eksemet, jag dricker chagate cirka 5 dagar per månad och har inte tänkt sluta med det.
Tackar dock för tipset om maskros och kommer att pröva det om jag får tillbaks problemen

Ah okay, missade på något märkligt sätt det där att du redan blivit bättre i din förra post. Annars ska också björksav ha denna utrensande / renande / stärkande inverkan på huden och kroppen i övrigt...
Mot vidderna...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 7 användare
xaelanar, Anders Flix, Radar, alternaiv, e bergman, per.martinsson, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser