Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenhet av fasan/rapphöns?  (läst 12874 gånger)

Mårten Swärd

  • Gäst
Erfarenhet av fasan/rapphöns?
« skrivet: 13 mar-10 kl 08:03 »
Hejsan
Funderar lite smått på att starta uppfödning av fasan och/eller rapphöns, dels för att jag vill försöka plantera ut lite här i markerna men även för att ha till försäljning och möjligtvis för att äta också.

Någon här som har erfarenhet eller vet lite om uppfödning av dessa arter?

Föda?
Hur ska de leva?
Hur mkt ägg kan man räkna med från en höna?
Antar att de är säsongsberoende till skillnad från vanliga höns, när lägger de på året?
Kläckningstemperatur i kläckaren, luftfuktighet?

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: Erfarenhet av fasan/rapphöns?
« Svar #1 skrivet: 13 mar-10 kl 08:23 »
Jag har fött upp fasaner några somrar, haft dvärghönor som mammor och lagt under dem fasanägg när de velat ruva. Det är nog det vanligaste sättet att föda upp fasaner. Rapphöns är svårare eftersom de är så väldigt flyktbenägna, de skadar sig lätt när man närmar sig buren om man har metallnät, de jag känner som sysslat med detta har haft textilnät och varit väldigt försiktiga runt burarna.

Jag har matat kycklingarna med samma mat som vanliga kycklingar får.

Om man kläcker äggen i maskin har jag hört att de får mycket sämre överlevnad i naturen. De måste ha en höna som visar dem vad som är rovfåglar t ex och födosök, så den idén tror jag inte riktigt på om du vill sätta ut dem.

Ett tips är också att ha en bur som är hög, så att hönan kan visa ungarna att man skall sitta på pinnar högt upp på nätterna, jag  har hört att detta också ökar överlevnaden väldigt mycket eftersom de blir lätt rov för rävar om de sitter under träden på nätterna. Jag hade en bur som i ena änden hade ett galler av ribbor med avstånd så att kycklingarna kunde gå ut men inte hönan och jag tog bort nätet som täckte gallret när ungarna började bli så stora att de behövde få lära sig vara ute. Det är inte bra att ha buren ute i naturen från början, för då lär sig rovdjur att gå dit, så om du bor så till att du kan släppa dem där du bor är det nog bättre, så får de själva söka sig längre och längre från husen allteftersom de vågar.

Det är kul att sätta ringar på dem så man kan se om det är några av ens egna som lever ett par år efter.

Lycka till!

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Erfarenhet av fasan/rapphöns?
« Svar #2 skrivet: 13 mar-10 kl 09:18 »
Hej!
Tack för svaret!
Vet du hur svårt det är att få ett eller flera avelspar av fasaner att föröka sig i en hönsgård? Jag tänkte köpa in ett 30-tal ägg till att börja med men för att hålla nere kostnaderna (och för att det är kul) så skulle jag vilja behålla några för att försöka få fram egna ägg under de kommande åren.

Är det svårt att få fasanhönorna att själv ruva äggen om man lyckas få dem att föröka sig? Hur många ägg får de?

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Erfarenhet av fasan/rapphöns?
« Svar #3 skrivet: 13 mar-10 kl 09:45 »
Jag har också funderat på fasan uppfödning... läst att de är lättskrämda och flyger rakt upp när de blir skrämda.... därför ska man ha mjukt nättak så de inte bryter nacken....  överlevnaden vid utsättning är tydligen låg.... man måste ha tillstånd både för att inneha och plantera ut... bäst är att förbereda marken där de ska sättas ut med ordentlig biotopvård... plantera skyddande buskage...viltåkrar med lämplig gröda.bygga foderplatser för vinterutfodring.... jaga predatorer.... har man rovfåglar på marken kan man nästan glömma utplantering direkt...  Tror att fasanerna är dåliga ruvare...många använder höns som fostermödrar.....
Fjäderfän och kaniner

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Erfarenhet av fasan/rapphöns?
« Svar #4 skrivet: 13 mar-10 kl 09:54 »
Jag hade tänkt att be jägarna som arrenderar jakten på min mark att lägga lite extra krut på rävjakt här det kommande året innan jag börjar plantera ut, förvisso gick rävskabben väldigt hårt åt rävstammen förra året så det kanske inte är så många kvar. Har inte sett en endaste nu i vinter i.a.f..

Vad gäller rovfågel så finns det ju en del här, men finns inte rovfåglar överallt?

Biotopen vet jag inte riktigt hur jag ska göra med.. Det finns ju förvisso några åkerholmar med täta granbuskage och en del rishögar, det ger ju ett visst skydd. Hade även funderingar på att plantera nypon och slånbär på åkerholmarna men det tar ju många år innan det blir täta buskage av det hela.

Hur många ägg kan man räkna med från en fasanhöna ungefär? Och är det troligt att man får befruktade ägg om man har några avelspar för att slippa köpa in ägg varje år?

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Erfarenhet av fasan/rapphöns?
« Svar #5 skrivet: 13 mar-10 kl 09:58 »
Ser att det finns en tråd som tar upp det jag undrar.. Fortsätter mina frågor där istället.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=77972.0


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 3 användare
ärt, Tli, krokodil

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser