Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  döende koltrastungar på balkongen  (läst 10714 gånger)

Annalinnea

  • Inlägg: 154
    • Skåne
döende koltrastungar på balkongen
« skrivet: 25 jul-07 kl 09:53 »
Så himla tråkigt!
Vad ska man göra?

Ett koltrastpar bestämde sig för att bygga bo på våran balkong inne i Malmö. Vilken ynnest att naturen liksom vill komma till oss när inte vi kan komma till naturen!
För en vecka sen kläcktes ungarna, men nu har inte mamman varit här på flera timmar i går kväll och hon var borta i morse med! Tror inte hon varit här på hela natten.. I så fall är det väl kört, eller?

De ligger alldelens stilla, men färgen är fin, dock har det regnat och dunen är blöta. är de döda redan?

Kan man rädda dem eller borde man låta bli?

vad äter koltrastungar, mask mest va? kan de få frön/bröd?

Ni som fött upp kycklingar kanske kan svara eller ha en åsikt.

på ett sätt borde man kanske låta allt ha sin gång. men det skär i hjärtat!!

Föregående år har det flygit ut fyra kular härifrån, men då vi hade katt förra året trodde jag inte att de skulle komma tillbaka, och nu det här...

ge mig lite råd eller tröst eller bara tyck nå!!!
odlar och äter, bygger och bor.

Humleblomster

  • Inlägg: 1684
    • Södermanland
    • Sanduddens djur
Re:döende koltrastungar på balkongen
« Svar #1 skrivet: 25 jul-07 kl 10:01 »
Fågelungar som ligger i bo brukar ligga alldeles stilla när inga vuxna är där, ett slags försvar så inte rovdjur ska upptäcka dem.

Är du helt säker på att det inte finns några vuxna i närh? Riktigt hur man matar dem o så vet jag inte, det är lite skillnad med kycklingar som går o pickar själva redan från början. Men det blir ett väldigt jobb!
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Humleblomster

  • Inlägg: 1684
    • Södermanland
    • Sanduddens djur
Re:döende koltrastungar på balkongen
« Svar #2 skrivet: 25 jul-07 kl 10:06 »
Tillägg:

Om de lever men inte har nån förälder och du vill försöka ta hand om dem så finns det ju organisationer som säkert vet mera om hur man gör. Börja med att ringa till nån djurpark eller sök på nätet eter dem som tar hand om vilda djur
Djurens ö som gick på TV för några år sen, de finns väl kvar?
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Annalinnea

  • Inlägg: 154
    • Skåne
Re:döende koltrastungar på balkongen
« Svar #3 skrivet: 25 jul-07 kl 10:16 »
JAg tänker att de skulle vara torra om en vuxen legat på dem i natt.
Innan har mamman legat där för det mesta och pappan skymtat förbi ibland. Tomt har det också varit, men inte så här länge.

Frågan är hur länge de klarar sig innan de fryser ihjäl?
Är det helt befängt att blåsa lite på dem med hårtorken, då rör jag inte dem men de får lite värme...?
Jag hoppas ju fortfarande att föräldrarna ska vara i livet och komma tillbaka.

Har inte tid att ta hand om dem, så om jag börjar måste ju någon ta över.
odlar och äter, bygger och bor.

Annalinnea

  • Inlägg: 154
    • Skåne
Re:döende koltrastungar på balkongen
« Svar #4 skrivet: 25 jul-07 kl 10:26 »
djurens ö var en bra sida
tack!
odlar och äter, bygger och bor.

Sally

  • Inlägg: 641
Re:döende koltrastungar på balkongen
« Svar #5 skrivet: 25 jul-07 kl 11:12 »
Föreningen KFV- Katastrofhjälp, fåglar och vilt har rätt att ta hand om vilda djur. Det har inte "vi andra", mer än 48 timmar tror jag. Sök på närmaste ställe nära dig. De kan då skicka en transportör som kan hämta eller ge dig goda råd om hur du ska göra. Att föda upp vilda fågelungar utan gedigen kunskap om arten är svårt. Men KFV´s rehabiliterare kan det där.

Sally
Går det...så går det!

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:döende koltrastungar på balkongen
« Svar #6 skrivet: 25 jul-07 kl 12:02 »
Låt ungarna vara. Föräldrarna finns i närheten och flyger fram och tillbaka med mat åt dom.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

8zw

  • Inlägg: 433
    • Södermanland
Re:döende koltrastungar på balkongen
« Svar #7 skrivet: 26 jul-07 kl 13:41 »
Du kan ju börja med att se ifall de lever genom att känna ifall de är varma och de brukar röra på sig om de känner något vid boet. Lever de så är mamman kvar för de överlever inte länge utan mat och värme. Att blåsa med en hårtork gör nog bara mer skada än nytta eftersom de är känsliga för drag och risken är stor att du bränner dem.
Påfågelduvor.

Helenan

  • Gäst
Re:döende koltrastungar på balkongen
« Svar #8 skrivet: 27 jul-07 kl 13:56 »
Hur går det? Lever ungarna än? Honan kanske blir rädd för er när ni kommer och håller sig borta?

Sabelpoot

  • Inlägg: 182
    • Västergötland
    • Sabelpoot.se
Re:döende koltrastungar på balkongen
« Svar #9 skrivet: 28 jul-07 kl 09:07 »
Hej,

Nu vet jag ju inte vart i Sverige du finns men strax utanför Göteborg finns "Fågelcentralen", ett ställe som tar hand om djur. Där står också hur du skall gå tillväga om du har hittat ett skadat djur.

Men som det har skrivits innan så brukar föräldrarna vara i närheten och ta hand om dem även om det inte syns. Var helt säker på att så inte är fallet innan du gör något.

http://www.fagelcentralen.se/

Mvh Linda

Annalinnea

  • Inlägg: 154
    • Skåne
Re:döende koltrastungar på balkongen
« Svar #10 skrivet: 31 jul-07 kl 09:36 »
hej
någonting måste ha hänt, för föräldrarna kom inte tillbaka, ungarna var nog döda redan när jag skrev.
det var konstigt, för vi hade delat balkongen med den ruvande mamman ett tag, och hon brydde sig inte om att vi satt där ibland, så det var nog inte så att jag skrämde iväg henne.
Jag trodde nog inte att jag skulle kunnat ta hand om dem, men det var intressant att få tänka igenom situationen, så tack för alla svar!
Vi begravde boet med fem ungar nästa dag i rabatten/buskaget under balkongen.



odlar och äter, bygger och bor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hantverkaren, lillaliam

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser