Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårklippare i Sollefteå trakten  (läst 2901 gånger)

Klaterbacken

  • Inlägg: 10
    • Ångermanland
Fårklippare i Sollefteå trakten
« skrivet: 03 jun-14 kl 21:15 »
Vi behöver klippa våra ullbollar (4 st) och undrar om det kanske finns någon här som vet om nån som klipper?
Vi bor i närheten av Sollefteå.

Vore skönt att slippa ge oss på dom med vanlig sax, känns som att vi så lätt skulle kunna skada de små liven.

UllaÖ

  • Inlägg: 1
    • Ångermanland
SV: Fårklippare i Sollefteå trakten
« Svar #1 skrivet: 08 sep-14 kl 16:00 »

Iain Thomson, fårklippare från Skottland, kommer till Västernorrland och klipper. Han har lediga tider i slutet av september och mitten av oktober. Han kan nås via sin mail
mrithomson@gmail.com
det går bra både på svenska och engelska.

Vi behöver klippa våra ullbollar (4 st) och undrar om det kanske finns någon här som vet om nån som klipper?
Vi bor i närheten av Sollefteå.


Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Fårklippare i Sollefteå trakten
« Svar #2 skrivet: 14 sep-14 kl 09:01 »
Jag googlade och klippte med vanlig ull-handsax. Jag tycker det är bra att handlingar så att man lär känna djuren.

Jag skulle vilja ge följande råd.
1. Viktigast! Dra inte i ullen! Det är då man klipper dem i skinnet. Handen utan sax ska istället sträcka huden uppåt.

2. Känn efter hur de är skapta när de blir krångligt så att du inte klipper dem i ljumskar,  juver,  penisar  ( sitter mitt under magen) hälsenor mm.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

817 gäster, 4 användare (1 dolda)
Anna 123, Nörd Otaku, Rodgar Den Frie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser