Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna / hönor med sporrar ?  (läst 10654 gånger)

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Höna / hönor med sporrar ?
« skrivet: 29 jun-06 kl 20:21 »
Höna med långa sporrar säger det något om hönans ålder  ???

eller är det bara ett tecken på "bra" sporrtillväxt  ???
« Senast ändrad: 30 jun-06 kl 09:42 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
SV: Höna / hönor med sporrar ?
« Svar #1 skrivet: 29 jun-06 kl 21:08 »
Menar du inte tupp?!
Man kan klippa sporrarna om man håller efter dem eftersom. Man kan bara klippa en bit längst ut så man inte klipper i blodådran som går i sporren. Håller man efter och klipper den lite nu och då behöver man inte oroa sig för att klippa för långt in när man väl klipper.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Höna / hönor med sporrar ?
« Svar #2 skrivet: 02 jul-06 kl 08:35 »
Hmm..är det bara jag som har en höna med långa sporrar  ???
Kanske är hon är unik på nätt sätt  ;D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Tedarix

  • Inlägg: 255
    • Uppland
SV: Höna / hönor med sporrar ?
« Svar #3 skrivet: 03 jul-06 kl 09:23 »
Jo, nog är det så att hedemoror ibland kan ha fem tår men då sitter ju den femte tån tillsammans med dom andra fyra. Det går inte att uppfatta den tån som en sporre.

Däremot har jag också haft hönor med sporrar, både hedemoror, dvärgkochin och blandrasdvärgar. Oftast har det varit höns som är lite äldre som har fått det och sporrarna har varit ganska tunna (1 mm) och ungefär 0,5 cm långa på dvärgarna men ungefär lika tjocka som tupparnas och ca 1-1,5 cm långa på hedemora.
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

LEK

  • Inlägg: 187
SV: Höna / hönor med sporrar ?
« Svar #4 skrivet: 03 jul-06 kl 12:07 »
Hej!
Jag har faktiskt en Gotlandshöna med sporrar! Säkert är de upp mot en cm långa. Har aldrig tänkt på att det skulle vara något konstigt med det... trodde att det ev var rasbundet (har bara en gotlandshöna).

Tjipp o hej!!! ;D

jenny.hammer

  • Gäst
SV: Höna / hönor med sporrar ?
« Svar #5 skrivet: 13 jul-06 kl 18:35 »
Hej1
Jag har aldrig själv haft en höna med sporra men min kompis hade en som fick sporrar på gamle dar. Hon la bevisligen ägg i typ fyra år eller så men sen blev hon"tupp". Hon till och med försökte gala och det har jag också varit med om. Då kom djurskydds inspektören för vi bor i samhället och får bara ha fem höns och ingen tupp och nån granne hade retat upp sej på galandet som mest var ett ganska misslyckat skri.
Så höns kan ha sporrar men jag tror dom är rätt gamla då och lägger kanske inga äg glängre. En typ av klimakterie besvär kanske? Ha det gott!  Hälsar Jenny

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Höna / hönor med sporrar ?
« Svar #6 skrivet: 15 jul-06 kl 11:41 »
Den här hönan är 6-7 år så det är nog som
Tedarix & Jenny säger att det är gamla hönor som får det  :)

Hönan har kycklingar i år som hon kläckt fram själv trots sin ålder.

Mvh Grimla
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

curmbox

  • Inlägg: 537
  • Var sak har sin tid
SV: Höna / hönor med sporrar ?
« Svar #7 skrivet: 16 jul-06 kl 21:57 »
Min danska lantras har haft det hela livet, de blir rejält långa och måste klippas med jämna mellanrum.
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Stella

  • Inlägg: 15
SV: Höna / hönor med sporrar ?
« Svar #8 skrivet: 18 jul-06 kl 11:59 »
Jag har en Kindahöna högst 2 år gammal som har 5 tår + 4 cm långa sporrar. Det verkar inte vara något annat konstigt med henne, men jag har funderat på om det kan vara inavel? Hon lägger ägg men verkar vara minst av alla sugen på att ruva.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Höna / hönor med sporrar ?
« Svar #9 skrivet: 19 jul-06 kl 23:00 »
Såg det är inlägget i en annan tråd här  :)

Njae, höns byter egentligen inte kön utan de får hormonrubbning som gör att kam och sporrar växer.
Men gala kan hönor göra utan hormonrubbning, och då handlar det oftast om ranghöga hönor.
Speciellt om tupp saknas i flocken kan ranghögsta hönan börja gala (fast det låter inte riktigt som ett tuppgal) och ta på sig lite av tuppens ansvar.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

G

  • Inlägg: 79
  • Livet är en plåga.
SV: Höna / hönor med sporrar ?
« Svar #10 skrivet: 22 jul-06 kl 21:26 »
Jag har korsningshöns som har ca 6 cm långa sporrar och har haft det sedan de blev könsmogna.
Inget konstigt med det? Jättebra äggläggare och inga hormonfel vad jag kan se.
Har ju funderat på varför de har det, men....

iceman

  • Inlägg: 455
  • ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
SV: Höna / hönor med sporrar ?
« Svar #11 skrivet: 27 jul-06 kl 08:17 »
vår gamla Hjördis har sporrar.. hon är hedemora (och 4:e gen i nedstigande led från de första som hittades...) lite kul kanske men vår gammla Doris Day har inte sporrar.. även hon är Hedemora... så det är märkligt... men då är det i fa tydligt att de gamla lantraserna har det i sig.. någon tupp saknas inte hos oss...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

galdur

  • Inlägg: 418
    • -
SV: Höna / hönor med sporrar ?
« Svar #12 skrivet: 10 apr-10 kl 09:14 »
Jag tog hand om 5 st vanvårdade hönor för ett tag sedan varav 2 var brahmor! Jag har inte haft brahma tidigare och blev lätt fundersam när jag såg att båda två har sporrar!!! :o :o MEN jag ÄR 100% säker på att dom värper jag hittar 5 "storhöns ägg" varje dag och 2 av dessa är typiska brahmaägg dvs väldigt spetsiga. Så min fråga till er som kan brahma är ju såklart : Är det vanligt att även hönan har sporrar när det gäller brahma?
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Höna / hönor med sporrar ?
« Svar #13 skrivet: 10 apr-10 kl 10:09 »
Alla hönor kan ha sporrar oavsett ras. Jag har många gamla blandraser med sporrar. Ofta äldre hönor får sporrar, t.ex. min 14 åriga gamla höns som till slut gick bort för ett par månader sedan hade större sporrar än många tuppar.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Höna / hönor med sporrar ?
« Svar #14 skrivet: 10 apr-10 kl 10:20 »
Alla hönor kan ha sporrar oavsett ras. Jag har många gamla blandraser med sporrar. Ofta äldre hönor får sporrar, t.ex. min 14 åriga gamla höns som till slut gick bort för ett par månader sedan hade större sporrar än många tuppar.

Ungefär som riktigt gamla tanter som kan få ganska rejäl skäggväxt :P
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

galdur

  • Inlägg: 418
    • -
SV: Höna / hönor med sporrar ?
« Svar #15 skrivet: 10 apr-10 kl 10:30 »
Tack för era svar! :) Ska kolla mina silkisar om någon av dom har sporrar! Skägg när jag blir gammal!!!!! :o :o Hu det vill jag gärna slippa!! ;D
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Tuppen Ture

  • Inlägg: 106
SV: Höna / hönor med sporrar ?
« Svar #16 skrivet: 15 jul-10 kl 19:39 »
På min arbetsplats så finns det flera olika sorters hönor.

Och en av hönorna har sporrar :P

Det har jag aldrig sett förut och undrar om det är något fel på hönan eller om det finns hönor med sporrar.

MVH tuppen ture
Jag är 15 bast och bor på en gård med Höns: Bramha,Hedemora,dv.paduan,dv.kochin   

Och så har jag katter och kaniner och 5 blandras ankor

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Höna / hönor med sporrar ?
« Svar #17 skrivet: 15 jul-10 kl 19:44 »
Hönor kan också ha sporrar. Ofta får gamla hönor sporrar. Har många här av tanterna som har riktigt vassa, långa och farliga saker. ;)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Höna / hönor med sporrar ?
« Svar #18 skrivet: 16 jul-10 kl 05:28 »
ja gamla tanter är inte att leka med ;)
Hedemorahöns

Luppa

  • Inlägg: 490
    • Norrbotten
Sporrar?
« Svar #19 skrivet: 04 aug-10 kl 11:37 »
Klurar lite på detta med sporrar...
Problemet är att en gammal hönsuppfödare som jag pratade med säger att bara tuppar har sporrar. Och så långt är vi väl överens.  ;)
Men är det bara tupparna som har anlag för sporrar, eller har även hönor det?
Jag har ett gäng kycklingar på ca 10 veckor. I mina ögon är det 3 tuppar och 10 hönor, sett till kamstorlek och allmänt beteende. Inget har så klart fått sporrar ännu, men ALLA har små hårda piggar där sporrarna brukar sitta.
Min fråga är alltså; har alla tuppar och höns det, ungefär som alla människor oavsett kön har bröstvårtor?
Förmodligen en jäkligt dum fråga, men är man färsk så måste man fråga för att lära sig.  :-[
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Sporrar?
« Svar #20 skrivet: 04 aug-10 kl 11:47 »
Det är ganska vanligt att äldre hönor har en fullt utvecklad sporre.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Sporrar?
« Svar #21 skrivet: 04 aug-10 kl 11:59 »
Alla kycklingar har anlag för sporrar. Men det är bara tuppen som ska utveckla sin. Har man rashöns ska man ej avla på hönor med sporrar.

Luppa

  • Inlägg: 490
    • Norrbotten
SV: Sporrar?
« Svar #22 skrivet: 04 aug-10 kl 13:22 »
Alla kycklingar har anlag för sporrar. Men det är bara tuppen som ska utveckla sin. Har man rashöns ska man ej avla på hönor med sporrar.

Tack, det var det jag ville veta.  :)
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

SV: Höna / hönor med sporrar ?
« Svar #23 skrivet: 25 jun-19 kl 13:19 »
Jag har läst tråden, jag har en 3 årig höna som har som "klump" sporrar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

744 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser