Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Något intresse av köttgetter?  (läst 4998 gånger)

haucke

  • Inlägg: 11
Något intresse av köttgetter?
« skrivet: 24 jul-08 kl 09:53 »
Finns någon eller några som är seriöst intresserade av boergetter? Som vid jag ved finns i dagsläget inga i Sverige, men i några i DK, N, D, NL, A och IT.  Jag vill gärna starta en smäskalig avel, men för att förhindra inneravel och för att hålla importkostnerda låga vore det bra om det skulle finnas några med samma intresse.

Vore kanske bra med en förening.

Hör av er om ni intresserat av ämnat!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Något intresse av köttgetter?
« Svar #1 skrivet: 24 jul-08 kl 10:28 »
Om man även inkluderar nubier. Uppfödarna föder ofta upp båda raserna och importen skulle kunna samordnas.

Nässelhäxan - babsan

  • Inlägg: 439
  • Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
SV: Något intresse av köttgetter?
« Svar #2 skrivet: 24 jul-08 kl 10:56 »
finns det efterfrågan på getkött? isf vilka vill ha det?

haucke

  • Inlägg: 11
SV: Något intresse av köttgetter?
« Svar #3 skrivet: 24 jul-08 kl 22:30 »
- Eftersom Boergetterna är i hela Norden relativ exotiska tror jag, att man ska koncentrera sig på dem. Annars blir det aldrig ett vettigt underlag för ett bestånd i landet. Målet skulle nog vara att avla på kött. Men visserligen kan man importen samordnas med andra raser eller tom andra arter. Men det är en annan historia.

- Bedömningen för att det finns efterfrågan för getköt är nog en förutsättning för att vara intresserad av boergetternas etablering i Sverige.  Skulle vilja därför börja med steg 2 och prata om ett netverk för import och avel, om det finns intresse, förstås.

Nässelhäxan - babsan

  • Inlägg: 439
  • Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
SV: Något intresse av köttgetter?
« Svar #4 skrivet: 25 jul-08 kl 09:24 »
vilka är det som äter getkött då? jag har aldrig sett det i något recept.  :)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Något intresse av köttgetter?
« Svar #5 skrivet: 25 jul-08 kl 11:11 »
Världens fjärde vanligaste kött. Det finns hur mkt. recept som helst och det är en delikatess, godare än lamm.

Sökord: Killingkött, getkött, goat, goat meat, goat kid, kid meat, kje, chevron......o.s.v. Använd fantasin när du söker.

haucke

  • Inlägg: 11
SV: Något intresse av köttgetter?
« Svar #6 skrivet: 25 jul-08 kl 11:23 »
Det vore bra om forumet kunde fokusera på frågan om det finns folk som vill - som jag - importera och avla boergetter och som är intresserat av ett sammanrbete i form av en ekonomisk eller ideell förening. Jag tror helt enkelt att det är dags att etablera rasen i Sverige, men jag har varken ork eller peng för att göra det helt ensamt.

Tack!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Något intresse av köttgetter?
« Svar #7 skrivet: 25 jul-08 kl 11:31 »
haucke, det blir billigare att samordna själva importen. Det utesluter ju inte en intresseföreing för enbart köttgetter när väl djuren är här, eller hur?  Den senaste prisuppgiften jag sett att importera uppgick till 8000:- per djur. Om du tar del av det som redan sagts i ämnet och även söker på uppfödarna som finns t.ex. i Danmark, så inser du fördelen med samarbete. Aveln av nubier och boer går ofta hand i hand och det finns uppfödare som har båda raserna som kan åta sig mkt. av förarbetet med papper och karantän. Nubierna är dessutom en ganska populär köttras även den. Bockarna har t.ex. god tillväxt.

En sak jag undrar; hur reglerna skiljer sig mellan import från Norge till Sverige och från Danmark till Sverige?

Nässelhäxan - babsan

  • Inlägg: 439
  • Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
SV: Något intresse av köttgetter?
« Svar #8 skrivet: 25 jul-08 kl 11:40 »
gjorde som du sa ... och hittade bl.a. en tråd här på alternativ.nu  ;D
men som det verkade i den tråden så finns ingen anledning att importera "nya" raser.
eller hur stor är skillnaden i köttmängd mot de svenska raserna?

haucke

  • Inlägg: 11
SV: Något intresse av köttgetter?
« Svar #9 skrivet: 25 jul-08 kl 11:56 »
gruff, meningen med mitt inläg är att se om det finns folk som är intresserat av boergetternas etablering i Sverige, inget annat.  Att korsa de med anglo-nubier är bara meningsfullt, om man vill mjölka getterna. Vill man driva detta kommersiellt blir det massa krav av hälsovården mm. Därför är det kanska lättare för mindre jordbrukare att fokusera på köttet, och där finns ingen anledning att korsa boergetterna med någon mjölkget (fast anglo-nubierna är de bästa som finns, tycker jag).

Meningen med en föreningen skulle inte bara vara införseln - det är kanske ett mindre problem - utan även ett långsiktikt samarbete ang aveln och ömsesidig hjälp med andra  praktiska frågor.

Alore

  • Gäst
SV: Något intresse av köttgetter?
« Svar #10 skrivet: 25 jul-08 kl 13:03 »
Införsel från Norge sker enbart med djurpass och id-märkning, medan man för att få ta in ett djur från Danmark måste rabiesvaccinera och titertesta innan införsel. Det är krångligare, eftersom titertestet kan göras tidigast 90 dagar efter första vaccinationen getts. Eller - så är det iaf med hundar och katter, men jag skulle tro att det är något liknande med andra (dägg)djur. De måste även vaccineras mot dvärgbandmask, en masksort vi inte har i Sverige (än).

Alore

  • Gäst
SV: Något intresse av köttgetter?
« Svar #11 skrivet: 25 jul-08 kl 13:29 »
Hm, jag har kanske fel om det. Här är Jordbruksverkets föreskrift om införsel av får och get:

http://sjv.se/download/18.d6ee28102e3befc92800023/2005-016.pdf

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Något intresse av köttgetter?
« Svar #12 skrivet: 25 jul-08 kl 14:00 »
Jag skrev ENBART om att samarbeta med införseln av TVÅ skilda raser som ett led att underlätta införseln genom fler intressenter.  INTE om korsningar.

Men, du kommer att märka att myndigheterna har en hel del att säga kring köttdjur också.

haucke

  • Inlägg: 11
SV: Något intresse av köttgetter?
« Svar #13 skrivet: 25 jul-08 kl 23:02 »
Det är sant. Men har man mjölkgetter och vill driva småskaligt jordbruk, behöver man (bredvid godkännt apparatur för mjölkningen) ett eget mejeri. Men detta är pga den gällande lagstiftningen i praktiken omöjligt (då icke finansierbart), i alla fall om man inte vill har mer än kanske 30 djur.
Problemet med köttdjuren är att det finns allt färre slakterier och därmed för det mesta längre vägar till de. Men dette är ett mindre problem jämfört med mejeriproblemet.
Även transportproblemen är efter min bedömning mindre för kött än för mejeriprodukter, dito försäjlning bör vara lite enklare pga av bristande konkurrens och stor efterfrågan. Nackdelen är att man behöver flera djur och därmed mer mark (eller iaf mer foder). Men å andra sidan slipper man mjölkningen  8)
« Senast ändrad: 25 jul-08 kl 23:22 av haucke »

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
SV: Något intresse av köttgetter?
« Svar #14 skrivet: 05 sep-08 kl 14:42 »
JAG är intresserad av införsel! Har en del vana av export/import och bra kontakter! Vi kan väl höras!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: Något intresse av köttgetter?
« Svar #15 skrivet: 06 sep-08 kl 18:45 »
Jag är också intresserad av köttgetter...

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Arne/norwegian

  • Inlägg: 63
SV: Något intresse av köttgetter?
« Svar #16 skrivet: 15 sep-08 kl 23:15 »
Her i Norge har endel innvandrergrupper vært interessert i geitekjøtt, siden de er vant med det fra stedet de kommer fra. Men om de er villig til å betale det en oppdretter vil ha er vel en annen sak.

Vanligvis er det vel så at den/de som importerer noe nytt sørger for at livdyrsalg skal dekke utgiftene til import, karantene, veterinær etc. Salg av kjøtt kan jo aldri bli like lønnsomt som salg av livdyr!

tessiem

  • Inlägg: 693
SV: Något intresse av köttgetter?
« Svar #17 skrivet: 16 sep-08 kl 15:22 »
också intresserad av getter. både boer och dansknubisk

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
SV: Något intresse av köttgetter?
« Svar #18 skrivet: 16 sep-08 kl 17:26 »
JAG är intresserad av införsel! Har en del vana av export/import och bra kontakter! Vi kan väl höras!

... så snart blåtungeläget har stabiliserats så att vi vet var vi står här i Sverige. Dessförinnan  :P ...
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Något intresse av köttgetter?
« Svar #19 skrivet: 22 sep-08 kl 20:56 »
Jag är klart intresserad av getkött i så fall. Smakade getlår för första gången idag och det var JÄTTEGOTT  :P
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 3 användare
Mahok, Freddy Rindehed, Petter B

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser