Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flädervin.  (läst 24883 gånger)

anders 67

  • Inlägg: 500
    • Dalarna
Flädervin.
« skrivet: 24 jun-08 kl 13:54 »
Nån som har ett bra recept på fläderblomsvin.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

kossan

  • Inlägg: 1158
  • Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
SV: Flädervin.
« Svar #1 skrivet: 26 jun-08 kl 23:11 »
Jag fiffilurar på det oxå ::) :)
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Flädervin.
« Svar #2 skrivet: 27 jun-08 kl 17:10 »
Jäs saften(du hittar väl eller vet recept på flädersaft  sök annars på forumet, finns både saft och vinrecept), använd inte koserveringsmedel!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

koko

  • Gäst
SV: Flädervin.
« Svar #3 skrivet: 28 jun-08 kl 11:41 »
Jag har använt det här receptet två gånger med två lyckade resultat, så det är beprövat. Man kan givetvis halvera och räkna om till så mycket man vill göra eller har blomklasar till.
Alltså det första receptet "Huset Bergsteds flädervin".
Men nu är det kanske för sent? Spara receptet?
Lycka till!!
http://www.alltforforaldrar.se/forumarchive/forums/viewArticles/42/7792747

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Flädervin.
« Svar #4 skrivet: 22 jun-09 kl 13:02 »
Fick ett PM med förfrågning om recept, så jag lägger ut det här.

Jag har också gått efter Huset Bergsteds flädervin, men nu när jag googlade såg jag en hel del recept som verkade godare. I alla fall så fick jag hinnjäst på förra årets försök, och årets försök har inte kommit så långt, så jag vill inte uttala mig om resultatet.

Fläderbärsvin har jag gjort med gott resultat. Receptet var en blandning av Edelmans vinbok och Kan man äta sånts recept.
1,2 kg kokta fläderbär, som jag redan använt för saft
1,8 kg oanvända fläderbär
1 kg malda russin
2 tsk citronsyra

Häll över 6 l kokande vatten. När det svalnat, tillsätt jäst (jag använde portvinsjäst).  Tillsätt 2 kg socker, uppkokt i 1 l vatten till lag (avsvalnat), 2 krm jästnärsalt och 2,5 krm vinsyra upplösta i en tekopp vatten.  Ska silas efter 2-7 dagar. Fyllde på med vatten tills det var 10 liter. Jag hade då ca 30 % socker i vinet (oechsle-mätning). Sen blev det omtappning ca 6 v senare och då var vinet totalt torrt. Omtappning en vecka senare. Två månader senare omtappning på flaskor.

Sen gjorde jag rosévin och återanvände bären. Tillsatte 2 tsk citronsyra och använde burgunderjäst. Men annars på samma sätt.

Båda vinomgångarna blev bra och hållbara. Men så alkoholstarka att de inte passar till mat, tycker jag.

johnna

  • Inlägg: 5
SV: Flädervin.
« Svar #5 skrivet: 22 jun-09 kl 15:17 »
Vad härligt, då väntar jag bara på att fläderbären mognar :-)
En wannabebondes tankar: http://bondjantan.blogspot.com/

koko

  • Gäst
SV: Flädervin.
« Svar #6 skrivet: 29 jun-09 kl 02:06 »
Men först var det frågan om fläderblomsvin, märk väl och inte fläderbär... Skillnad ju!

johnna

  • Inlägg: 5
SV: Flädervin.
« Svar #7 skrivet: 29 jun-09 kl 10:24 »
hm...ja men i mitt PM till Sommartorparn så VAR det faktiskt en fråga om FläderBÄRSvin.  ::)
En wannabebondes tankar: http://bondjantan.blogspot.com/

JoPeJu

  • Inlägg: 19
    • Västergötland
SV: Flädervin.
« Svar #8 skrivet: 18 jun-14 kl 00:33 »
Kokade dem i en saft maja och jaste blev toppen.Blanda inte med apple provade jag och blev inte sa att man kunde bjuda andra

JoPeJu

  • Inlägg: 19
    • Västergötland
SV: Flädervin.
« Svar #9 skrivet: 18 jun-14 kl 00:47 »
Gjorde Faderblomsvin for 2 ar sendan ar skapligt drickbart nu men skulle nog behova 2-3 ar till. Har ocksa gjort Fladerbloms "champange" och var toppen efter 4 veckor. Men allt ar en fraga om hur mycket socker  och vilken smak man vill ha

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Flädervin.
« Svar #10 skrivet: 22 sep-14 kl 12:04 »
Apropå Huset Bergstedts fläderblomsvin, http://eklund.dyndns.org:8/mat/flader.pdf, så har jag i år låtit det stå betydligt längre än i receptet, vilket har inneburit att kolsyran har försvunnit av sig själv och dessutom har vinet samtidigt blivit klarare. Smaken förbättrades i samma veva. Så det gjorde mycket. Kan rekommenderas till nästa säsong.

Nattlorden

  • Inlägg: 59
  • Framtiden var bättre förr.
    • Skåne
    • Nattlordens nätslott
SV: Flädervin.
« Svar #11 skrivet: 29 jun-18 kl 20:37 »
Vet inte om mitt blir bra, så jag avvaktar beskrivning av det till senare...  har precis tappat om det en gång till (lite över tre veckor in) för att få bort bottensatsen och aktivera jäsningen lite extra via luftningen.  F.n. smakar det flädersaft med lite extra bett, så jag är inte orolig för drickbarheten i alla fall... hade varit värre om det smakade jäst... 

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Flädervin.
« Svar #12 skrivet: 30 jun-18 kl 13:32 »
Vårt vin har lagrats i ett år nu. Testade en flaska igår, riktigt jäkla gott! Problemet är att vi inte minns hur vi gjorde :(.

Men det är väl lite så med vin att även om man gör exakt samma så kommer resultatet att bli olika. I år är det äppleår, så planen är äpplevin.

Mvh
Magnus

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Flädervin.
« Svar #13 skrivet: 12 jul-18 kl 14:00 »
Eftersom det blev så bra förra gången med att låta fläderblomsvinet stå längre före omtappning, så är det planen även i år. Helt utan bottensats har jag aldrig fått till något vin i o f s. Men förra gångens vin var jättegott och hade en del kolsyra ända till sista flaskan efter två år, eller var det tre? I år får vi väl se hur det går. Först hade jag i torrjäst och tyvärr upptäckte jag när jag öppnade påsen att det var dåligt datum. Och det fungerade inte. Sen åkte jag iväg och köpte flytande jäst på flaska, och det fungerade inte heller. Eftersom flädersäsongen här var över, var alternativet att antingen ge upp eller göra något desperat, vilket var att testa med bak-torrjäst. Och nu bubblar det här sedan veckor tillbaka och verkar i alla fall fungera. Tja.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Flädervin.
« Svar #14 skrivet: 12 jul-18 kl 18:01 »
Helt fritt från bottensats får man med hjälp av jäststopp och klarningsmedel. Men då får man ju inte kolsyra i det. Att efterlysa på flaska är ett riskabelt tillvägagångssätt. Minns när jag var liten och farsan undrade vad det var som small hela tiden i källaren. Gissa om han blev besviken när han kom ner i matkällaren :).

Mvh
Magnus


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, per.martinsson, Banelinjen, ärt, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser