Så som bränslepriserna stigit på sistone har jag åter sneglat på den lilla dieselmotor jag har liggande. Med dieselpriset någon krona högre än bensinen försvinner mycket av motivationen men så föll tanken på rapsolja som jag såg hos Willy's för 10:- litern i vintras.
Jag var nyss hos Willy's och handlade idag och såg att rapsoljan rusat upp
till 15:- litern och det oavsett förpackningsstorlek! Mycket ovanligt att en vara
har samma kilo-/literpris i en tio gånger så stor förpackning...
Ett butiksbiträde bekräftade att matolja gått upp i pris hastigt under våren
med omkring 30% utan någon som helst förklaring.
Kan det finnas storpolitik bakom detta? Det känns långsökt att politikerna skulle vilja
hindra folkvandringar till mataffären för att tanka bilen billigt när det krävs så
pass omfattande modifieringar och dessutom ett visst mått av aktiv insats under körningen
att "vanligt" folk aldrig kommer att tanka ren rapsolja så som dieselbilarna ser ut idag.
Jag tror alltså inte att man avsiktligt höjt rapsoljan i butikerna för att hindra folk att byta
motorbränsle och därmed smita undan skatt. Däremot kanske rapsoljan definitionsmässigt
kan falla under någon slags straffbeskattning eftersom den faktiskt KAN användas som motorbränsle rent generellt.
Någon som vet? Om dagens pris på färsk rapsolja är 15:- litern känns det helt
onödigt att konvertera en motor när man kan tanka EcoPar för samma pris.
EcoPar utvinns ur kondenserad naturgas och överskottsgas från rafinaderierna och påstås
vara betydligt renare än dieselolja. En dieselmotor kan köras året runt på EcoPar utan några
som helst ändringar.
http://www.ecopar.se Som det ser ut nu står valet mellan bekvämligheten i EcoPar och och priset
i begagnad frityrolja med allt besvär kring reningen.
Någon som vet hur begagnad frityrolja normalt hanteras professionellt?