Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att ta frön från rabarber - hur blir de pollinerade och varför gror de inte?  (läst 6263 gånger)

hippoteket

  • Inlägg: 83
    • Småland
    • Hippoteket
Sommaren -18 tömde jag en av mina rabarberplantors blommor på frön, i hopp om att kunna skapa fler plantor.
Jag har sått massor av dessa frön - inne och ute, olika temperaturer osv - och inte fått en enda ny planta.  :-\ Har givetvis funderat lite på varför...

Nu undrar jag om det är så att det krävs flera olika blommande rabarberplantor samtidigt för att blommorna ska pollineras, så att fröna blir befruktade? Eller om det räcker att humlorna och dess kompisar klampar runt bland blommorna på samma planta?

Finns det något annat tänkbart skäl till att rabarberfröna inte velat gro?

Berberis

  • Inlägg: 1600
    • Närke
Inte riktigt rätt svar på din fråga, men …
I somras hittade jag ett par självsådda småplantor av rabarber på ett ställe som jag inte skött om ordentligt. Det betyder att de kan legat i jorden över vintern, frusit och sedan grott.
I min gamla trädgårdsbok står bara att man kan skörda frön och torka dem inne.

Rabarber är annars lätt att föröka genom delning. Roten är mjuk och skärs lätt av med spaden eller kniven. Rotbiten sätts i jord tämligen djupt, så att knoppen knappt syns. Det första året skall man inte ta någon skörd.

hippoteket

  • Inlägg: 83
    • Småland
    • Hippoteket
Jo, jag vet att de är lätta att föröka genom delning. Det är så mitt nuvarande rabarberland kommit hit.
Men utöver att få fler egna plantor har jag väl en liten baktanke att kanske kunna sälja lite plantor också. Och kan man dra upp dem från frön så är det ju enkelt...

 

NilsBirger

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
Vad jag läst så är dom flesta rabarbersorterna ej frökonstanta, det vill säga att dom frösådda plantorna kan få helt andra egenskaper än moderplantan.

Det beror lite förenklat på att man korsat sig fram till en planta som har dom egenskaper man vill ha och sen har man  delat  plantan för att föröka den. För att göra dem frökonstanta skulle det krävas väldigt många generationer av målinriktad odling för att skapa en genetiskt konsekvent växt. Går att jämföra med hur F1-växter fungerar.

men det kanske finns äldre frökonstanta sorter, någon som vet?

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
så här står det i Nils Sonessons  handbok för trädgårdsväxter (tryckt 1919) " genom frö kan ej en viss sort fortplantas äkta, varför förökningen bäst sker genom delning av äldre bestånd"
rabarbern finns inte heller med i tabellen för frösådd utan den är streckad där. Växtrådet är också att alla blomstänglar skall avskäras då de tar kraft från plantan som då ger mindre skörd.
Alltså samma råd som ges idag 100 år senare. Vill man ändå fröså så krävs nog stratifiering,dvs köldbehandling som man gör med prydnadsrabarber.

hippoteket

  • Inlägg: 83
    • Småland
    • Hippoteket
Alltså.
  • Man KAN så rabarberfrön. Det finns hur många exempel som helst som visar det.
  • Det begriper jag också, att det inte nödvändigtvis blir likadana rabarberplantor som de jag tar frön från.
  • Jag tycker det är ett intressant test att se hurdana rabarber det blir av frön från egna plantor. Ursprunget till mina rabarber är delade rötter sedan mer än 80 år
  • Jag är mycket väl medveten om att "man bör" ta bort blommorna från rabarbern. Jag har dock absolut tillräckligt mycket rabarber för att klara mitt eget behov även om en eller annan planta tillåts blomma

NilsBirger

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
Är man medveten om att det kanske blir ett dåligt resultat kan det ju vara ett roligt experiment!
Men isåfall tror jag också på köldbehandling, vet att vissa rabarbersläktingar kräver det. Jag är dock osäker på hur dom polineras, någon som vet?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 5 användare (3 dolda)
Tli, Freddy Rindehed

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser