Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Använda frys som kyl?  (läst 7116 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Använda frys som kyl?
« skrivet: 30 mar-16 kl 17:32 »
Nån som testat att byta termostat på en frysbox, för att använda den som kyl?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Använda frys som kyl?
« Svar #1 skrivet: 30 mar-16 kl 18:37 »
Det finns en tidigare tråd om samma sak, minns inte om det är här eller på värmepumpsforumet.  Det hela mynnade i alla fall ut i att det inte är någon särskilt god idé. Kylskåp och frysar för konsumentbruk har ingen riktig expansionsventil i kylmediekretsen utan bara ett kapillärrör. I och med den (billiga) konstruktionen så kan kylaggregatet bara arbeta effektivt då förångaren (kylelementet) har ungefär den temperatur som konstruktören har tänkt sig. Verkningsgraden blir mycket dålig om en frys, som är gjord för förångartemperaturer runt -20 ... -25 grader ska gå som kylskåp med en förångartemperatur runt 0 eller kanske någon enstaka minusgrad.

Det kan vara värt att notera att kapillärrörs-lösningen också har förekommit på en del riktigt billiga och dåliga luft/luft-värmepumpar. Några enstaka biltillverkare har också försökt använda den i sina AC-anläggningar. Men i båda dessa fall föredrar de flesta tillverkare helt klart att kosta på en riktig expansionsventil, antingen tryckstyrd eller i modernare konstruktioner elektroniskt styrd.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Använda frys som kyl?
« Svar #2 skrivet: 30 mar-16 kl 18:48 »
Och det innebär i praktiken? Pajar den? Drar den mer ström?

Ska endast använda den ca 2 månader Och sedan tillbaka till återvinningen, där jag hämtar den.
Jag ska kyla läskburkar, när jag har loppis.
I en frysbox är det enkelt att ställa ner hela flak.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Använda frys som kyl?
« Svar #3 skrivet: 30 mar-16 kl 18:56 »
En bättre idé kanske vore att sätta en timer på elkabel som låter frysen gå en stund och vila en stund.Om du därtill stoppar ett par dunkar med vatten så borde frysen ha lite att jobba mot och hålla kylan ett tag.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Använda frys som kyl?
« Svar #4 skrivet: 30 mar-16 kl 19:01 »
En bättre idé kanske vore att sätta en timer på elkabel som låter frysen gå en stund och vila en stund.Om du därtill stoppar ett par dunkar med vatten så borde frysen ha lite att jobba mot och hålla kylan ett tag.
Har tänkt på det med, men då blir det olika länge den ska gå beroende på yttertemperaturen.
Den kommer att vara fullproppad med läsk.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Använda frys som kyl?
« Svar #5 skrivet: 30 mar-16 kl 22:19 »
I det fallet, om det inte är så noga med verkningsgraden och bara för tillfälligt bruk, så fungerar det nog tillräckligt bra.
Däremot ska man inte tro att en konverterad frys kan bli energisnålare än ett lika stort skåp som är byggt som kyl från början.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Använda frys som kyl?
« Svar #6 skrivet: 30 mar-16 kl 23:35 »
Dock drar det mindre om man har det som kyl än om man låter det vara frys. Och en frys drar inte så mycket.

Jag har haft ett frysskåp kopplat till ett termostat under ett halvår för att jag dels ville testa, dels behövde en extra kyl. Det problem som jag märkte var att kylningen blir kraftigare lokalt än i ett kylskåp, så att det är lätt att det fryser nära slingorna. Nu hade jag i och för sig "kylen" ställd på 2 grader och det var inte läsk jag kylde.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Använda frys som kyl?
« Svar #7 skrivet: 31 mar-16 kl 09:13 »
Dock drar det mindre om man har det som kyl än om man låter det vara frys. Och en frys drar inte så mycket.

Jag har haft ett frysskåp kopplat till ett termostat under ett halvår för att jag dels ville testa, dels behövde en extra kyl. Det problem som jag märkte var att kylningen blir kraftigare lokalt än i ett kylskåp, så att det är lätt att det fryser nära slingorna. Nu hade jag i och för sig "kylen" ställd på 2 grader och det var inte läsk jag kylde.

Hade du bytt ut termostaten, eller var det en som du bara kopplade till elen?

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Använda frys som kyl?
« Svar #8 skrivet: 31 mar-16 kl 09:36 »
Jag har provat att ha frys som kyl. Det fungerade utmärkt. I min konstruktion så hade jag en kyltermostat som var kopplad på ingående elsladd,
med kännaren instoppad i boksen. Termostaten var en kylrumstermostat med eterrör köpt på clas olssson. Experimentet pågick i ett halvår.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Använda frys som kyl?
« Svar #9 skrivet: 31 mar-16 kl 09:53 »
Hade du bytt ut termostaten, eller var det en som du bara kopplade till elen?


Jag använde en termostat som jag kopplade mellan en hanne och hona på inkommande el. Givarsladden tejpade jag bara så att den gick in förbi dörrtätningen.

Använde en sådan här termostat:   http://www.ebay.com/itm/Digital-Temperature-Controller-Thermostat-30-300-w-Sensor-12V-24V-110V-220V-/271713404031?var=&hash=item3f4361847f:m:mVYjiKaS9q4rP8L8kZIjH8A

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Använda frys som kyl?
« Svar #10 skrivet: 31 mar-16 kl 10:43 »
Enklast blir nog att ta en termostat från ett kylskåp på återvinningen och sätta på kabeln.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

819 gäster, 10 användare (2 dolda)
EncEnl, xaelanar, kloge74, eremit1, Björkris, addebadde, Thomas Lindberg, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser