Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  FRÅGA ANGÅENDE VEDKAMINER  (läst 2693 gånger)

alfredsson

  • Inlägg: 142
    • Västergötland
FRÅGA ANGÅENDE VEDKAMINER
« skrivet: 19 jan-09 kl 21:27 »
Kan man elda en lackerad/inoljad trävara i en vedkamin?

sub rosa

  • Inlägg: 312
SV: FRÅGA ANGÅENDE VEDKAMINER
« Svar #1 skrivet: 19 jan-09 kl 21:33 »
Går nog bra, men den sotar desto mer. Om det inte är frågan om m3 skulle jag inte oroa mig.

Passus!

Sotning med linolja användes förr som rostskyddsmedel på gjutjärn och smide, och det gav en svart mättad lyster! :)
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: FRÅGA ANGÅENDE VEDKAMINER
« Svar #2 skrivet: 19 jan-09 kl 23:28 »
Jag skulle nog vilja säga att det inte är något problem i praktiken om man bara har god fart på elden och bra drag när man lägger i den oljiga veden. Den kommer i vilket fall inte att ryka och sota värre än vad t ex riktigt tjärhaltig ved från tallgrenar gör.

Ska man snålelda, så gör man det med "mager" ved som inte innehåller så mycket flyktiga ämnen. T ex al, rönn eller gran. Medan "fet" ved som innehåller mycket tjära och annat flyktigt - vissa bitar av tallar, björk osv, ska eldas för öppna spjäll när eldstaden redan är genomvarm och det finns en ordentlig glödbädd.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: FRÅGA ANGÅENDE VEDKAMINER
« Svar #3 skrivet: 19 jan-09 kl 23:59 »
Sotning med linolja användes förr som rostskyddsmedel på gjutjärn och smide, och det gav en svart mättad lyster! :)

Hur menar du att man gjorde? Jag har en liten gjutjärnskamin som fått lite regnstänk på sig och blivit helt roströd. Vill få den svart och fin igen!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Fredrik i Uppsala

  • Inlägg: 8
SV: FRÅGA ANGÅENDE VEDKAMINER
« Svar #4 skrivet: 20 jan-09 kl 11:11 »
Då är det väl enklare att använda spissvärta, t ex Bostik Ugns-svärta

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: FRÅGA ANGÅENDE VEDKAMINER
« Svar #5 skrivet: 20 jan-09 kl 11:12 »
Känns som om det skulle färga av sig, men det gör det kanske inte.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

signe

  • Inlägg: 498
SV: FRÅGA ANGÅENDE VEDKAMINER
« Svar #6 skrivet: 20 jan-09 kl 15:58 »
Jag minns att min pappa brukade pensla hela vedspisen med linolja och att han sedan eldade så det brändes in. Luktar rätt mycket men spisen blev fin.

sub rosa

  • Inlägg: 312
SV: FRÅGA ANGÅENDE VEDKAMINER
« Svar #7 skrivet: 20 jan-09 kl 19:17 »
Hur menar du att man gjorde? Jag har en liten gjutjärnskamin som fått lite regnstänk på sig och blivit helt roströd. Vill få den svart och fin igen!

Precis så som någon beskrev här ovanför. Borsta av så mycket lös rost som möjligt med stålborste/borsttrissa. Bär ut kaminen utomhus och pensla in den rikligt med linolja och elda i den! Under tiden det brinner kan du risa den med mer olja så den blir fin och svart överallt. passa dig bara för den snabba rökutväcklingen.. När kallnat torka av den med en trasa. ;)
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

TorparMicke

  • Inlägg: 14
SV: FRÅGA ANGÅENDE VEDKAMINER
« Svar #8 skrivet: 30 jan-09 kl 22:02 »
UTOMHUS är ett ledord i detta fallet  ;D det ryker nå´t så infernaliskt när oljan kokatr in i järnet  :)
det går visst !!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 1 användare
Jona d

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser