Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur är åsbo?  (läst 1296 gånger)

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
Hur är åsbo?
« skrivet: 25 jan-19 kl 08:32 »
På en amerikansk sajt har jag läst att åsbohöns att snåla i maten och "predator wary" , alltså duktiga att hålla sig undan för rovdjur. Det låter ju bra, men stämmer det?  Och hur mycket värper de?

Alltså: Berätta om era erfarenheter av åsbohöns!

javill

  • Inlägg: 11393
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hur är åsbo?
« Svar #1 skrivet: 25 jan-19 kl 22:26 »
Jag hade Åsbo innan och det är en trevlig hönsras. Tyckte inte de hade så bra koll på rovdjur jämfört med Ölandshöns som jag har nu. Kan bero på att de var små och gick mycket längre från hönshuset. Duvhök, räv och mård blev vi av med höns till. Mården gjorde rent hus och efter det bytte jag ras. De är väldigt ruvvilliga och ett år ruvade åtta av nio hönor så det blev inte så många ägg. Deras ägg är lite mindre än köpeägg från affären.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
SV: Hur är åsbo?
« Svar #2 skrivet: 26 jan-19 kl 17:15 »
Hade åsbo för många år sedan. En mycket trevlig hönsras. De blev supertama. Väldigt goda fodersökare. på somrarna gick det inte mycket köpemat. Lägger lite mindre storlek på äggen än blomme som jag har nu. Väldigt ruvgalna. Tror att alla låg på ägg varje vår och höst. Så det blev aldrig så mycket ägg där inte. Jag har ingen värme i hönshuset och jag upplevde att de var ganska frusna av sig. Ingen ras om man vill ha lite ägg. Men som sagt var väldigt trevliga och tama.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Hur är åsbo?
« Svar #3 skrivet: 28 jan-19 kl 16:33 »
Tack för svar.  Verkar enighet om hur de är.  Det där ruvbenägenheten, inte så bra för min del. Har redan tillräckligt av ruvare.

Finns det andra erfarenheter?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 4 användare
Själv är bäste dräng, javill, GE202, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser