Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Öronmärkning av kanin  (läst 20716 gånger)

fauve

  • Gäst
SV: Öronmärkning av kanin
« Svar #20 skrivet: 19 apr-11 kl 10:10 »
Var för gnugga så gör man ju inte vid tatuering?

Mig veterligen så görs det för att få in färgen i hålen bättre. I alla fall på andra djurslag, men kanske kaninöron suger åt sig färgen bättre än alla andra djuröron gör?

Oavsett, så anser jag att tatuering som det bedrivits tidigare är rent djurplågeri och numer ska det ju också ske under sedering och det innebär ju andra risker.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Öronmärkning av kanin
« Svar #21 skrivet: 19 apr-11 kl 11:48 »
Tatuering som märkmetod är väl beprövat, säkert och definitivt inte något djurplågeri.

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Öronmärkning av kanin
« Svar #22 skrivet: 19 apr-11 kl 13:11 »
Jag har inget behov av att märka mina innan det är dags för utställning (4 mån). Brukar sätta på ringen vid 3mån och använder en storlek för stor mot rekommendationerna. Kaninen kan inte tappa ringen eftersom den är så tajt att benet måste sträckas helt rakt men nog stor för att inte ge skav.

Inget kladd, inget skrik, rundade kanter så dom verkar inte känna av den lr få besvär.
//Lina

Gösta

  • Inlägg: 1630
SV: Öronmärkning av kanin
« Svar #23 skrivet: 19 apr-11 kl 21:36 »
Gällande ringmärkning runt bakbenet så har jag under 2010 fått in ett 30-tal djur som varit ringmärkta. 20 st uppvisade skavsår och ca 10 av dessa hade infekterade sår.
Visst, 30 djur är inte nog underlag för statestik men dock ett mycket stort antal (i %) hade allvarliga skador.
Tatuering sker lämpligast genom att först kyla örat med t.ex. en isbit. Därefter tatuera in siffrorna. Bedövningssalvan är mycket plågsam för djuret och bör undvikas enligt min åsikt.
Gösta

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Öronmärkning av kanin
« Svar #24 skrivet: 19 apr-11 kl 21:48 »
Därefter tatuera in siffrorna. Bedövningssalvan är mycket plågsam för djuret och bör undvikas enligt min åsikt.
Gösta

Vad är det med bedövningssalvan som gör den plågsam för kaninerna?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Gösta

  • Inlägg: 1630
SV: Öronmärkning av kanin
« Svar #25 skrivet: 19 apr-11 kl 22:39 »
Irriterar, kliar och svider vilket gör att kaninerna försöker tvätta bort salvan. Kan då både riva sönder och bita sönder örat.
Alla former av bedövning på kaniner är plågsamma.
Sövning av kaniner är förenat med mycket stor risk för att kaninen dör under narkosen.
Kylning fungerar dock utmärkt som "bedövning" före tatuering sedan får veterinärer och myndigheter ha andra åsikter om de vill på grund av bristande kunskap om kaniner.
Gösta

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Öronmärkning av kanin
« Svar #26 skrivet: 20 apr-11 kl 09:41 »
Om vädret är varmt, så har väl många en potatiskällare att vara i en tillräckligt lång stund för att öronen ska bli lagom svala?

Jag börjar längta efter filmer, som visar hur kaninerna reagerar på de metoder som förespråkas här av kunniga personer.  Och bilder på skador som hittas.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Öronmärkning av kanin
« Svar #27 skrivet: 20 apr-11 kl 09:44 »
Jag börjar längta efter filmer, som visar hur kaninerna reagerar på de metoder som förespråkas här av kunniga personer.  Och bilder på skador som hittas.
Problemet är att flera av metoderna som förespråkas troligen är olagliga, och alla vill inte figurera i en offentlig rättegång för att försöka driva sin övertygelse... Därav är det inte troligt att någon vill publicera bilder. Men vi kunde kolla om det är lagligt i andra länder, och övertyga någon där att visa bilder.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Skiftestads

  • Inlägg: 305
    • Norge
    • Min blogg
SV: Öronmärkning av kanin
« Svar #28 skrivet: 20 apr-11 kl 10:16 »
Men vi kunde kolla om det är lagligt i andra länder, och övertyga någon där att visa bilder.
Att tatuera kaninöron? Ja, här har vi inte så stränga lagar som ni har -förutom kastrering av gris då  :P
Jag har ingen video av tatuering, men det tatueras "offentlig" på kaninavelslagets registreringsbedömning. Har inte hört några skrik (från verken folk eller kaniner). Men dom sejer at det händer i varmt väder (och at Vit Land är en ras som skriker mer enn andra  ???)

Jag ser på meg själv som en djurvän. Jag använder inte djurtestade produkter om det finns alternativer, jag köper inte svin och kyckling i affären.. Men jag får mina kaniner märkta utan sedering om dom skal på utställning.. Hmm.. (Men jag är lever i en annan kultur enn Svensson ;))


Edit: Men kaninen hörer til produksjonsdjuren här i Norge, och man får märka sina produksjonsdjur själv. I Sverige hörer kanskje kaninen til "selskapsdjur"?
« Senast ändrad: 20 apr-11 kl 10:19 av Skiftestads »
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Öronmärkning av kanin
« Svar #29 skrivet: 20 apr-11 kl 10:28 »
Som sagt, det är väl ingen som vill lägga ut någon film på sig själv och riskera åka dit för brott mot djurskyddslagen. Däremot genomförde föreningen gotlandskaninen en enkät bl.a. om hur kaninerna reagerar på märkningen, där medlemmar med många års erfarenhet (sedan före min födelse) fick yttra sig. Så sakkunskapen finns, bara man vill lyssna på den.

Skiftestads, problemet är att kaninerna inte har klövar. ;D

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Öronmärkning av kanin
« Svar #30 skrivet: 20 apr-11 kl 11:35 »
Varför chipmärker man inte kaniner?
På hund, katt, häst kan du gå en utbildning och sedan får du chippa.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Öronmärkning av kanin
« Svar #31 skrivet: 20 apr-11 kl 12:44 »
Varför chipmärker man inte kaniner?
På hund, katt, häst kan du gå en utbildning och sedan får du chippa.

Har hört att chipsmärkning inte användas för djur i köttproduktion.. ibland är kaniner inga keldjur ;-)

Vissa individer chippas dock - men identifiering blir besvärligt för alla som inte har en läsare vid kaninköp. Tatuering kan alla läsa.

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Öronmärkning av kanin
« Svar #32 skrivet: 20 apr-11 kl 12:46 »
Chipläsaren är rätt så dyr. Och varje chip kostar väl en slant också...? Och då ska varje liten förening ha tillgång till en chipläsare eftersom det kan dyka upp chippade kaniner på utställningarna...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Öronmärkning av kanin
« Svar #33 skrivet: 20 apr-11 kl 12:49 »
Och angående bedövningssalva... Jag har fått bedövningssalva i munnen hos tandläkaren. (Tandköttet borde väl vara minst lika känsligt som ett par kaninöron.) Det sved inte, kliade inte, och den är bevisligen inte farlig att förtära i små mängder eftersom jag fick den i munnen... ;) Finns det måhända olika sorters bedövningssalva?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Skiftestads

  • Inlägg: 305
    • Norge
    • Min blogg
SV: Öronmärkning av kanin
« Svar #34 skrivet: 20 apr-11 kl 13:13 »
På hund, katt, häst kan du gå en utbildning och sedan får du chippa.
Man får chippa egna djur, men inte tatuera?  :o

Edit: Och om man chippar en kanin så bör man vel tatuera "ID" i öra på den så man vet at den är chippat..  >:D
« Senast ändrad: 20 apr-11 kl 13:17 av Skiftestads »
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Öronmärkning av kanin
« Svar #35 skrivet: 20 apr-11 kl 13:41 »
Man får chippa egna djur, men inte tatuera?  :o

Ja, visst är det spännande... Man får köra in en tjock kanyl under skinnet på den, men man får inte tatuera med några små-nålar i örat...  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Öronmärkning av kanin
« Svar #36 skrivet: 20 apr-11 kl 18:39 »
Och angående bedövningssalva... Jag har fått bedövningssalva i munnen hos tandläkaren. (Tandköttet borde väl vara minst lika känsligt som ett par kaninöron.) Det sved inte, kliade inte, och den är bevisligen inte farlig att förtära i små mängder eftersom jag fick den i munnen... ;) Finns det måhända olika sorters bedövningssalva?

/Sara
Jag har testat Xylocain på kanin och har aldrig sett någon irritation. Ingen effekt heller men jag tror de skulle haft det på längre än vad jag tillät.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Öronmärkning av kanin
« Svar #37 skrivet: 20 apr-11 kl 21:38 »
Jag har testat Xylocain på kanin och har aldrig sett någon irritation. Ingen effekt heller men jag tror de skulle haft det på längre än vad jag tillät.

Har du nån uppskattning på ungefär hur länge salvan var på? Ungarna reagerade alltså på tången ändå, eller?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Gösta

  • Inlägg: 1630
SV: Öronmärkning av kanin
« Svar #38 skrivet: 27 apr-11 kl 20:30 »
Har ännu inte fått någon reaktion från SJV. Hade väl inte trott det heller. Sakliga argument saknas ju så vad ska dom säga ::)
Man kan inte jämföra bedövningseffekter mellan olika djurslag eftersom de reagerar så olika.
kanin är väldigt känslig för alla mediciner, framför allt bedövning och narkos.
Om öronen kyls ner innan märkning reagerar inte kaninen alls. Så fort öronen är varma igen så är allt normalt. Ingen smärta, inget obehag.
Gösta

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Öronmärkning av kanin
« Svar #39 skrivet: 27 apr-11 kl 23:20 »
Har du nån uppskattning på ungefär hur länge salvan var på? Ungarna reagerade alltså på tången ändå, eller?

/Sara
Mindre än 5 min och ja, de reagerade på samma sätt. Och ingen fick obehag av salvan.
Testat kylklamp också och även där reagerade någon. Men jag har inte märkt många så jag är inte rätt person att svara vetenskapligt.
Kaninuppfödare och pelargontant.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

755 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser