Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  arg hona och dålig befruktning  (läst 932 gånger)

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
arg hona och dålig befruktning
« skrivet: 29 aug-09 kl 23:45 »
Hej

Jag har två frågor ang. mina dumbovaktlar. Det verkar inte som äggen blir ordentligt befruktade. Jag har ett par och de parar sig ofta. Två gånger har jag haft ägg på kläckning, 12 ägg varje gång, det kläcktes en kyckling första gången och två andra gången de andra var obefruktade. Vad kan det bero på??

Jag tänkte prova en annan hane för att se om äggen blev befruktade och satte in en vanlig japansk vaktel till dumbohonan sedan gick jag och grejade med de andra djuren. När jag kommer tillbaka efter en liten stund ligger hanen halvt ihjälhackad och honan är rasande och anfaller honom gång på gång. Är vaktlar parbundna och måste man vänja dem försiktigt vid nya partners?

Mvh Anette

...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: arg hona och dålig befruktning
« Svar #1 skrivet: 30 aug-09 kl 17:38 »
Japanska vaktlar är inte parbundna. När man sätter ihop nya djur ska man göra det på neutral mark för båda. Annars är risken stor att de hackar ihjäl nån av dem.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

765 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser