Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hö eller ensilage  (läst 1260 gånger)

palseger

  • Inlägg: 92
  • djurtokig och träddgårds fixare
    • Småland
hö eller ensilage
« skrivet: 12 feb-10 kl 20:07 »
Dyrast, billigast? villket ger mest för pengarna?

hö och ensilage? skillnad, blir det billigare att köpa små ensilagebalar än att hålla på med hö`?
fryser ensilaget på vintern så det blir svårhanterligt?
Ioförsig jobbat lite i stall med små ensilagebalar men det var bara fram till mitten på december. de riktiga frysgraderna hade inte riktigt kommit.

Köper hö för ca 2.5 kr kg + frakt. Men funderade på om man kan komma undan billigare med ensilage... det handlar ju inte bara om kg priser utan om vad man får... 100kg hö och 100kg ensilage kan ju ge väldigt olika mycket proteiner m.m....
Våra getter är bara sälskap och kommer inte ge mjölk eller liknande.
Någon som har någon ide?
hö eller ensilage?  ???
billigt eller dyrt, hur länge kan en pakiterad liten ensilagebale ligga?

och om man skulle köpa rundbalar, håller de sig länge nog om man bara har 6 getter?

Killing1

  • Inlägg: 12
    • Värmland
SV: hö eller ensilage
« Svar #1 skrivet: 30 mar-10 kl 18:58 »
jag ger mina getter hö brukar köpa fyrkants balar jag har aldrig provat ensilage :) ;) :D :P

tegamaka

  • Inlägg: 77
  • Dagen blir vad man gör den till
    • Uppland
SV: hö eller ensilage
« Svar #2 skrivet: 09 apr-10 kl 15:43 »
Har häst o planer på get senare.

Men kan lite små hösilage balar.
En bal beroende på ts% halt kan klara sig öppen ca7dagar.
Kåbys Gård,hus på 109m2, lada på 100m2 och 6050m2 mark. Underbar man, dotter född-09, dotter kommer maj/juni-11. Tollartik -08, 2shettis sto -08, newforest sto-91, 3 katter.
www.tezz88.wordpress.com


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 1 användare
Numera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser