Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mängd ull/får?  (läst 5415 gånger)

louise

  • Gäst
Mängd ull/får?
« skrivet: 16 maj-07 kl 16:23 »
Ja då sitter jag med affärsplanen till EU igen..

Hur många kilo ull blir det på ett värmlandsfår ungefär? Och hur många hekto garn blir det?

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Mängd ull/får?
« Svar #1 skrivet: 16 maj-07 kl 18:33 »
1 kg per får ?
(buk-ullen bortsorterad) vad säger ni värmlandsfårsägare ?

Av 1 kg otvättad råull beroende på kvaliteten
får man 550-700g kardgarn eller 500-600g kamgarn.
« Senast ändrad: 16 maj-07 kl 18:35 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

louise

  • Gäst
Re:Mängd ull/får?
« Svar #2 skrivet: 16 maj-07 kl 19:14 »
Vad är skillnaden på kardgarn och kamgarn? Jag tänkte helt enkelt lämna in min ull till legospinning även om det kostar en slant.

Å på lammen måste det väl bli mindre mängd ull? Eller är de så stora när man klipper dem`?
« Senast ändrad: 16 maj-07 kl 19:15 av Lollo »

annan

  • Inlägg: 918
Re:Mängd ull/får?
« Svar #3 skrivet: 16 maj-07 kl 19:42 »

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ullgarn

Med kamgarn (engelska worsted yarn, tyska Kammgarn) menar man en tråd spunnen ur långa ullfiber. Den korta ullen och brutna fiber avlägsnas. Vid handspinning använder man ett par ullkammar för ändamålet. Vikingkammen har en eller två rader tänder, den engelska ullkammen har fem rader. Kamgarn ger släta fina tyger.

Kardgarn (engelska woolen yarn, carded wool yarn, tyska Streichgarn) innehåller även korta fiber som sticker ut ur tråden och gör den grövre och 'hårig'.

"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Mängd ull/får?
« Svar #4 skrivet: 19 maj-07 kl 11:02 »
Å på lammen måste det väl bli mindre mängd ull? Eller är de så stora när man klipper dem?

Lammull brukar man ju inte använda...eller beror det kanske på fårras ?
Man använder den inte till tovning i alla fall  ;)

Hur som hellst, det inte bli många hekto från ett pyttelitet värmlandslamm.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 19 maj-07 kl 14:11 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

louise

  • Gäst
Re:Mängd ull/får?
« Svar #5 skrivet: 19 maj-07 kl 12:51 »
Inte? Nu föll affärsplanen.. Men lammullskofta osv, trodde det var finare med lammull.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Mängd ull/får?
« Svar #6 skrivet: 19 maj-07 kl 13:06 »
Men lammullskofta osv, trodde det var finare med lammull.


Den lammullen som är i de svindyra märkeströjorna kommer från de Ausralienska Merino fåren.

Merinofåret är den fårras som ger den mjukaste och finaste ullen.

« Senast ändrad: 19 maj-07 kl 13:24 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Mängd ull/får?
« Svar #7 skrivet: 19 maj-07 kl 13:22 »
Min svärmor ville ha "förstagångsull" eftersom den var särskilt bra att spinna med. Den kom från årslammen som klipptes i november (födda i april).
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Martin S

  • Inlägg: 285
Re:Mängd ull/får?
« Svar #8 skrivet: 14 aug-07 kl 15:04 »
Visst använder man lammull! (jag har just lagt ut en förfrågan efter svart värmlands-lammull til spinning)

Men värje ulltyp till sitt ändamål. Om Lammullen är för blank kan den enl. vissa spinnerier vara svårspunnen, och kan behöva en tilsättning av t.ex 20% finull, så som man också ofta gör med mohair och angora. Men det beror på ulltyp och på maskinerne och på vilket garn man vil ha.

Lammulllgarn är inte häller lika slitstarkt, dock beroende på hur lång ullen har hunnit bli. I stället er det underbart mjukt och ofta glansigt, i alla fall värmlandsullen. Ibland kan man höra, att glansighet är ett fel, men det beror ju helt på vad man vill ha.

« Senast ändrad: 14 aug-07 kl 15:07 av Martin Stoltze »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Martin S

  • Inlägg: 285
Re:Mängd ull/får?
« Svar #9 skrivet: 19 aug-07 kl 16:12 »
Jag kanske skulle lägga till denna gamla tråd, att jag för några veckor sedan fick klippt 15 stycken värmlandslamm vid ungefär 5 månaders ålder. De gav mellan 700g och 1600 g färdigsorterat ull pr styck - alltså utan buk- och benull. I genomsnitt 950 g. - Lammet som gav 1,6 kg var ovanligt stort och tjockulligt.
Rätt långt ifrån "några hekton"
Vuxna får av samma ras ger kring 1,5-2,0 kg sorterat ull vid klipp två gångar årligt. Vanligt för ett mellanstort får. Jag har dock sett besättninger med MYCKET sämre ullproduktion på mycket mindre individer. Jag skulle gissa at det beror på både ernäring och gener.
Värmlandsfåren rymmer stor variation - Ser man olika ekstrema individer, kan det vara svårt at se dem som klart avgränsat ras. Dett gäller även ullen. Nu kanske jag lägger näsan i blöt, men i alla fall är det ju inte en ras som har avlats fram mot en bestämd standard. tvärtom söker man inom genbanken at bevara den variation som finns. Man borde kanske hällre prata om en "grupp" än om en ras.
« Senast ändrad: 20 aug-07 kl 01:55 av Martin Stoltze »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Mängd ull/får?
« Svar #10 skrivet: 19 aug-07 kl 17:38 »
Fast om vi ska vara sanningsenliga nu så är det FÅ djurägare som har så bra utfodringsrutiner stall etc etc att vinterullen går att använda  ;) ;D

Man brukar ju därför bara räkna på höst ullen som försäljningsbar...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Martin S

  • Inlägg: 285
Re:Mängd ull/får?
« Svar #11 skrivet: 19 aug-07 kl 19:58 »
...ja, men frågan gällde hur mycket ull fåret producerar, så att förstå, at om du har klippt vinter eller tidig vår, så får du de där 1,5-2 kg tidigt på hösten. Hur illa vinterullen blir är olika, som Grimla skriver mycket beroende på fårhållaren och naturligtvis på vädret. Ute på snö ger fin ull, om man inte skräper ner fåren med hö på ryggen. Här i skåne är det tyvärr mest blött och skitigt - faktisk den största anledning att ta inn fåren. Skulle f-ö gissa, att de täckhårsförsedda fåren är relativt bra på att hålla vinterullen ren. 8)

Men ull som råvara betalas tyvärr för dåligt i förhållande till hur fint material det är... Det är inget som kan bidra annat än marginellt til fårhållningen. Man kunde tycka, att det var möjligt at skapa en bättre marknad för värmlandsullen, men det kräver ju att någon utvecklar och marknadsför bra produkter i större skala. Antalet djur i Sverige är stort nog till at det borde vara möjligt, om fårhållarna annars vill ha besväret. Därför är det trevligt varje gång man hör någon som tänker på ullen som en tillgång!
« Senast ändrad: 20 aug-07 kl 01:58 av Martin Stoltze »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 1 användare
Homestead_Hustler

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser