Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gäspning  (läst 10944 gånger)

flugan

  • Inlägg: 14
    • Larsolsfirbenta
gäspning
« skrivet: 20 aug-08 kl 13:15 »
varför gäspas vissa hundar så mycket? min hund gäspar jätte mycket på morgonen, i princip hela tiden.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: gäspning
« Svar #1 skrivet: 20 aug-08 kl 14:47 »
Den är väl morgontrött precis som många tvåbenta?

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: gäspning
« Svar #2 skrivet: 20 aug-08 kl 15:11 »
Gäspning kan ibland oxå vara en överslagshandling, dvs något hunden gör utan att veta om det när den tex blir väldigt uppspelt, glad eller stressad.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Lusa

  • Gäst
SV: gäspning
« Svar #3 skrivet: 21 aug-08 kl 00:33 »
Min ena skall JÄMT gäspa precis när jag trär över halsbandet över huvudet!  ;D

Lika frustrerande varje gång man ser att halsbandet sitter genom munnen och runt över öronen när man ska gå. Och så står hon bara där som om ingenting är konstigt.  :D

Hade en hund tidigare som gjorde exakt samma sak.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: gäspning
« Svar #4 skrivet: 21 aug-08 kl 01:09 »
 Min Border Collie gäspar och pratar på morgonen när han vet att vi ska gå ut, jag tror han gör "lugnande signaler" sig själv.
http://www.kennelarsias.se/svenska/hundfakta/beteende/signaler.htm
                                                                  Mvh
                                                              Charlotte
 
« Senast ändrad: 21 aug-08 kl 01:11 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: gäspning
« Svar #5 skrivet: 21 aug-08 kl 08:23 »
Hundar gäspar även för att lugna sig själv eller för att de är nervösa eller oroliga. En förväntansfull hund gäspar ofta precis som Lusa beskriver när det vankas något, en promenad,mat,godis ett ben etc. Har man en hotfull hund framför sig kan det fungera att gäspa åt den, då meddelar du att du är icke hotfull, inte rädd och att du inte är imponerad av dennes ilska/dominans. 9 gånger utav 10 går då den hotfulla sin väg. Jag har provat detta många gånger med ilskna gårdshundar man mött ute på ensliga grusvägar.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: gäspning
« Svar #6 skrivet: 21 aug-08 kl 13:19 »
Läste just i Jordbruksaktuellt att det gjorts en undersökning i England om gäspningar. De har ju kännt till att gäspning mellan människa och apa smittar. Nu har de konstaterat att även hundar smittas av mänskliga gäspningar 8)
Så sluta gäspa när hundarna tittar på ;)

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: gäspning
« Svar #7 skrivet: 21 aug-08 kl 16:03 »
Att gäspa är ett bra sätt att släppa spänningar för att sen kunna prestera bättre. Operasångare lär utnyttja det medvetet genom att gå ut i kulissen och gäspa mycket i pauserna. Har nog samma funktion hos djur. Intressant, Kimma, om att det dessutom är avväpnande!

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
SV: gäspning
« Svar #8 skrivet: 21 aug-08 kl 20:38 »
Intressant, Kimma, om att det dessutom är avväpnande!

Det och att slicka sej om läpparna är lugnande signaler
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: gäspning
« Svar #9 skrivet: 21 aug-08 kl 21:59 »
 Att nosa på marken och röra sig sakta är också lugnande signaler.
Kan lätt bli en ond cirkel om man blir irriterad när hunden stannar och nosar när man kallar in den...
Inkallningen blir segare och segare ju mer irriterad man låter och hunden nosar febrilt.
 Det finns en bra billig bok av Turid Rugaas om lugnande signaler.
                              Mvh
                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Vargerik

  • Gäst
SV: gäspning
« Svar #10 skrivet: 18 sep-08 kl 14:38 »
Intressant tråd. Men varför ska dom alltid gäspa en i ansiktet? Och rapa...

katie

  • Inlägg: 286
    • Bohuslän
    • Borderlites
SV: gäspning
« Svar #11 skrivet: 21 sep-08 kl 03:04 »
varför gäspas vissa hundar så mycket? min hund gäspar jätte mycket på morgonen, i princip hela tiden.

Gammelhunden här har inte gäspning som morronritual. Nej nej. Han ställer sig brevid mig med rumpan riktad mot mitt huvud. Så börjar det. Stretcha framkroppen genom att sänka den och grymta och knorra som en gris. Sen kommer det otrevliga i ritualen. MORRONFJÄRTEN! Ljudligt och gärna med en viss odör.
Tror det gamla skrället gör detta för att jävlas med mig vareviga morron.

Hade gärna tagit en svärm med gäspningar från honom. Gammeltanten har hyfs nog att gäspa ett antal gånger på morran och sen gå och lägga sig igen.
Delar hus med 6 border collies och 2 katter. Ute har jag angorakaniner och en fårflock. Har planer på att skaffa angoragetter.
http://www.123minsida.se/hostagarden
http://hostagardensfarochangora.blogspot.com/

Vilse

  • Gäst
SV: gäspning
« Svar #12 skrivet: 21 sep-08 kl 04:17 »
att gaespa o rapa aer att man aer relaxad!
min gammelhund kommer ofta fram till mej o vill ha gos,,han aer relaxed o blir mera relaxad efter lite kliande och da kommer rapem,,mitt i fejjan paa mej,,tack saaa mycket! :)

min yngsta hund fes naat obeskrivbart naer han var valp,,vi skrattade saa vi laag dubbelvikta i saengen paa kvaellarna,,smygande fisen :)

ekoStina

  • Inlägg: 308
SV: gäspning
« Svar #13 skrivet: 03 okt-08 kl 15:41 »
att gäspa är något (som jag lärde mig på etologilektioner = djurs betende) som man gör när man är redo att byta aktivitet. det stämmer ganska bra på människor oxå. sitter du och jobbar en stund och ska sluta kanske du sträcker på dig och gäspar - känns igen??
« Senast ändrad: 04 okt-08 kl 11:49 av ekoStina »

JIMMAN

  • Inlägg: 96
  • BRUKSHÄSTEN I MITT HJÄRTA
    • www.stallargard.se
SV: gäspning
« Svar #14 skrivet: 03 okt-08 kl 21:19 »
Min ena skall JÄMT gäspa precis när jag trär över halsbandet över huvudet!  ;D

Lika frustrerande varje gång man ser att halsbandet sitter genom munnen och runt över öronen när man ska gå. Och så står hon bara där som om ingenting är konstigt.  :D

Hade en hund tidigare som gjorde exakt samma sak.
Precis så gör våran Ringo.... ;) :Dmvh c.

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: gäspning
« Svar #15 skrivet: 03 okt-08 kl 21:44 »
Mina hundar gäspar mycket när matte inte är riktigt nöjd med dem och glor ilsket :) Jag har för mej att gäspningar kan vara en lugnande signal i vargflocker, någon som vet?
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

ekoStina

  • Inlägg: 308
SV: gäspning
« Svar #16 skrivet: 04 okt-08 kl 11:51 »
gäspningar har nog en sammansvetsande funktion kan jag tänka mig. om nån svarar på en gäsp (med en gäsp) så är man på samma nivå, eller vad jag nu ska kalla det.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: gäspning
« Svar #17 skrivet: 05 okt-08 kl 12:48 »
Mina hundar gäspar mycket när matte inte är riktigt nöjd med dem och glor ilsket :) Jag har för mej att gäspningar kan vara en lugnande signal i vargflocker, någon som vet?

Ja, det ska vara en lugnande signal, har jag läst nånstans.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 1 användare
Nell

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser