Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur långt norrut kan man odla t.ex. vete?  (läst 8948 gånger)

markatta

  • Gäst
hur långt norrut kan man odla t.ex. vete?
« skrivet: 22 jun-05 kl 19:17 »
Hej.
Jag har en dröm om att leva så pass självförsörjande som jag möjligtvis kan men min pojkvän vill flytta tillbaka till Medelpad. Det finns många fördelar med att flytta dit upp; nära till släkten, billigare huspriser och så vidare men..... För att vara självförsörjande vill jag kunna odla sådana sädessorter som vete och havre och dessutom kunna prova mig själv fram litegranna. Det är inga problem om man bor i växtzon ett men bor man i zon fem till sex (jag är inte riktigt säker på vilken, jag har en dålig karta) så ser förutsättningarna annorlunda ut så nu undrar jag: Hur långt ut kan man odla vete, havre och majs? Det skulle vara kul om ni odlare som redan bor däruppe kan berätta vad ni odlar som mat/foder.

Tack på förhand, markatta.

signe

  • Inlägg: 498
Re:hur långt norrut kan man odla t.ex. vete?
« Svar #1 skrivet: 22 jun-05 kl 21:31 »
I Medelpad är det zon 4 till större delen och där kan man odla korn, havre, råg och till och med vete (om man väljer rätt sort). Majs är knappast något att satsa på för då måste man förodla plantorna.

markatta

  • Gäst
Re:hur långt norrut kan man odla t.ex. vete?
« Svar #2 skrivet: 23 jun-05 kl 19:06 »
Går det att förodla majs?? Hur är det med bondbönor och ärter och andra kraftfodersorter som dessutom är goda att sätta i sig själv?! Hur är det med köksträdgården och speciellt då vitkål och broccoli, går de att driva fram med sån framgång att man kan överleva på det över vintern??

mvh Markatta

ulvtass

  • Gäst
Re:hur långt norrut kan man odla t.ex. vete?
« Svar #3 skrivet: 25 jun-05 kl 10:24 »
Min far odlade vete ifjol, detta i Jämtland, och det gick faktiskt bra. Men spannmålsodling är rätt så chansartat på dessa breddgrader. I år är det tveksamt om kornet hinner mogna. Sådden blev väldigt sen på grund av allt regnandet.

Bondbönor borde inte vara nåt problem, jag har sett odling av sådan långt inåt fjällen.

Rent generellt tror jag att man kan säga att det mesta går att odla bra år, men man kan aldrig vara säker på att det går bra.

markatta

  • Gäst
Re:hur långt norrut kan man odla t.ex. vete?
« Svar #4 skrivet: 27 jun-05 kl 17:42 »
Kan man odla vintervete eller blir vintrarna för kalla för det?? Låter lite granna som att leka med elden det där om att det bara blir bra skörd ett bra år men hur ser en "mindre bra" skörd ut när man odlat några hundra kvadratmete??

ulvtass

  • Gäst
Re:hur långt norrut kan man odla t.ex. vete?
« Svar #5 skrivet: 09 jul-05 kl 09:00 »
Jag vet inget om vintervete så det får du fråga nån annan. :) Risken är som sagt att spannmålen inte hinner mogna innan vintern. Men vid den småskaliga  odling som du tänker ägna dig åt så borde det vara möjligt att så tidigare än vad man kan göra med stora traktorer.

Mullvaden

  • Inlägg: 130
Re:hur långt norrut kan man odla t.ex. vete?
« Svar #6 skrivet: 24 jul-05 kl 13:51 »
vi odlar bondbönor här i norrbotten,inga problem med det.
brocoli har jag nåt vag minne av att någon odlat.
jag vet en som odlade sånt här höstvete här om året på prov,det gick bra. kornet är ju det man ska satsa på,det ger kraft och styrka!!!

markatta

  • Gäst
Re:hur långt norrut kan man odla t.ex. vete?
« Svar #7 skrivet: 02 sep-05 kl 12:48 »
Tack för tipsena!!

Kornmjölsgröt måste ju vara bland det bästa och godaste man kan sätta i sig en kall vintermorgon men kraft och styrka i all ära; vetemjöl ger bland de bästa bröden (tycker jag). Däremot har jag hittat en föregångare till vetet nämligen dinkel som är mera näringsrikt och så vidare (fast dyrt i affären). Är det någon som vet om det går att odla på nordligare breddgrader??

Spikklubba

  • Inlägg: 42
    • -
Re:hur långt norrut kan man odla t.ex. vete?
« Svar #8 skrivet: 11 sep-05 kl 19:54 »
prova på en lite bit. . .funkar det så fortsätt
Biodlare, Bondeson, Trädgårdsodlare, Viltvårdare, skogshuggare, ""Botare""(Reiki bland annat),Anarkist Med stort intresse utav hälsa, läkeväxter och Naturväsen... Vill flytta ut i skogen och klara sig själv...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

401 gäster, 2 användare
Loellablack, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser