Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  åker till bete  (läst 2257 gånger)

Sara Jonsson

  • Gäst
åker till bete
« skrivet: 17 sep-06 kl 13:49 »
Hejsan!

Jag har 4 hektar mark som tidigare odlats, men i år växt igen med ogräs (gråbo, vallmo mm). Vi ska nu skaffa får. Vi har ett hektar med vall, som ej slagits i år. Fåren kommer gå ute året om och kommer hit i november. Kommer de kunna beta på vallen i vår? Hur får jag marken med ogräs till bra betesmark?

Mvh Sara

javill

  • Inlägg: 11392
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:åker till bete
« Svar #1 skrivet: 17 sep-06 kl 15:42 »
Jag tror fåren kommer att kunna beta alltihop. Släpp dem tidigt så håller de efter allt eftersom det växer upp. Sen kan ni se i slutet av nästa sommar vad som ratats och som ni kanske behöver göra något åt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
Re:åker till bete
« Svar #2 skrivet: 23 okt-06 kl 13:04 »
Det som är ogräsbevuxet bör du få plöjt i höst, harvat och sått till våren. Då blir du av med det fleråriga ogräset. Om du sår utan skyddsgröda så kan man behöva köra över med betesputs en gång för att slå det ettåriga ogräset (mållor) som kan komma upp. Släpp inte fåren på det nya innan det hunnit etablera sig ordentligt. Till nästa höst kan du ha bra foder även på den nya vallen.

Välj en fröblandning som är avsedd för långliggande betesvall.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser