Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Var hittar man lantsorter?  (läst 2893 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Var hittar man lantsorter?
« skrivet: 14 sep-03 kl 02:52 »
Mattias Johansson (Elgfrode)
 Ti 23 Jan, 2001 - 12:35
--------------------------------------------------------------------------------
Hej! Jag undrar var man kan få tag på gamla sorter av potatis, lök, morötter och rotfrukter?
TPFH!
/Mattias.
 
Björn Mellgren
 To 25 Jan, 2001 - 19:01
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Mattias!
Det finns en förening som heter Sesam "sällskap för fröodling och beskydd av kulturväxter i Sverige". Om man går med så kan få fröer av andra medlemmar och dela med sig av det man själv har. Telefon: 036-122088 eller 0390-12277. Vi kanske skulle ha något liknande här?
Björn
 
Sture ndsson
 Fre 26 Jan, 2001 - 22:28
--------------------------------------------------------------------------------
. w1.462.telia.com/~u46205450/

Föreingen sesam - Föreningen sesam är en ideel förening som verkar för att bevara den mångfald som finns hos trädgårdens och åkerns växter. Det centrala i verksamheten är att medlemmarna fröodlar gamla, intressanta eller ovanliga sorter.
(Registrerad: 1998-11-16)
 
Carina
 Ti 6 Feb, 2001 - 13:56
--------------------------------------------------------------------------------
Var just inne på odla.nu och läste där att EU reglarar vilka sorter vi får odla. Gamla "lantsorter" får därför inte säljas (!), utan de rekommenderade Sesam, eller att sätta in en förfrågan i deras diskussionsforum.
 
Camilla
 To 15 Feb, 2001 - 18:45
--------------------------------------------------------------------------------
Carina:
Är det verkligen så?
Har för mig att det fanns någon "sortlista" hos EU, och att det bara var frön som var godkända där som skulle få säljas, men hur blev det sedan, egentligen? Jag trodde att förbudet togs bort för några år sedan, efter en hel massa protester.

Jag har sett fröer av lantsorter i flera kataloger både i år och förra året, så jag hoppas att det är "riktiga" gamla sorter, och inte bara något fusk...

Någon som kan reda ut begreppen?

/förvirrad Camilla
 
Carina
 Fre 16 Feb, 2001 - 06:45
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Camilla!
Jag vet inte om det jag läste på Odla.nu stämmer men jag letade upp texten igen och kopierade den.
(Vet inte om man får göra det?)
Så här stod det i alla fall:

Jag skulle vilja ha fler potatissorter.

Hej,
är intresserad av potatisodling, har några "udda" sorter men skulle vilja ha fler.

Vet du ställen där man kan köpa/byta?

Tacksam för svar.
Börje Lindberg

Föreningen Sesam jobbar med gamla sorter. Som du vet så har EU synpunkter på vad vi ska odla och därför får inte gamla sorter säljas. Det kan du protestera mot genom att skicka ett e-mail till jordbruksministern Annika Åhnberg. Det finns ett färdigt formulär att använda som du hittar på första sidan.

Det är många som ägnar sitt liv åt att bevara gamla sorter som enligt den statliga växtsortnämnden saknar odlingsvärde. Det behövs fler rebeller så lycka till. Varför inte lägga ut en fråga på diskussionsforum som du hittar på första sidan. Det finns många gamla odlare som har samlingar på kanske hundra sorter. De behöver avlösning. Jag kan inte hjälpa dig mer men lycka till.

Göran

Föreningen Sesam
Peter Erlandsson
Snödroppsvägen 12
146 50 Tullinge
Tel 08-778 48 51
 
tg
 To 19 Jul, 2001 - 21:32
--------------------------------------------------------------------------------
Jag är nybliven medlem i SESAM.
Det är klart att det behövs ett sorts politiskt ställningstagande.

Jag har lyckats få tag på 1.dansk svarthavre (1700-tal) via SESAM, P.Erlandsson, 2. gammal Västgötsk vithavre, 3, gammal Vårråg från OD, Västergötland

Det går alltså att få fram spammålsorter som inte har någon sortägare/patentägare. Tyvärr finns risken för "patentintrång" för korsbefruktande arter som rågen. Havren är självbefruktande, så där är risken obetydlig. I framtiden hoppas jag att kunna skänka/dela med mig av detta. Mot "förpackningsavgift". Striden om rätten till självhushållning, har bara börjat!
 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

737 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser